Õpilane peab olema keskpunktis – absoluutselt kõiges
Minister Aaviksoo võrdles oma ettekandes õpetajatööd aednikutööga. Õpetajate liidu esimees Margit Timakov märkis, et ega aednikutöögi kerge ole. Õnneks pole õpetaja oma töös aga nii üksinda kui aednik. Järgnevalt mõningaid väljavõtteid õpetaja koostöö teemal tehtud rühmatööde kokkuvõtetest.
Õpetaja ja riik
Praegu on kogu riik liiga normeeriv, bürokratiseeriv, litsentseeriv, ja see kandub ka kooli. Riik peab õpetajat rohkem usaldama, autonoomiat andma, siis ei kandu kooli mentaliteet „mõisa köis, las lohiseb”. Õpetaja peaks oma skepsise riigi suhtes enda teada jätma ja mitte võtma oma frustratsiooni klassituppa kaasa.
Õpetaja ja ministeerium
Õpetaja ei peaks pöörduma ministeeriumi poole nende muredega, mida saab lahendada koolis, kohalikus omavalitsuses, õpetajate ühenduses. Hariduspoliitikat peab õpetaja mõjutama oma ühenduste kaudu. Õpetajate liit, haridustöötajate liit ja aineliidud peaksid esindama enam-vähem ühtesid ja samu põhimõtteid, mitte erinevaid, nagu seni. Siin on õpetajatel koostöö koht.
Õpetaja ja kohalik omavalitsus
Õpetaja kui maa sool võiks teada, mida kujutavad endast kohaliku omavalitsuse eelarve ja arengukava ning kui palju maksab näiteks koolimaja kütmine ja remontimine. Omavalitsuse inimesed võiksid aga sattuda koolimajja ka pärast 1. septembrit, jõule ja naistepäeva.
Õpetaja ja lapsevanem
Kooli hoolekogule tuleb anda reaalne võim, et ka tõsisemad ja asjalikumad lapsevanemad sinna kandideeriksid ning õpetajate ja lapsevanemate koostööd edasi viiksid. Lapsevanemaga peaks suhtlema eelkõige klassijuhataja ning koostöö õpilaste ja lapsevanematega peaks olema tema põhitöö. Kui tal sellest aega üle jääb, võib ta ka mõningaid ainetunde anda.
Õpetaja ja õpilane
Õpilane peab olema koolis keskpunktis – absoluutselt kõiges. Õpetaja ei pea tunnis rääkima, et tal on väike palk, sest õpilased ei saa tema palka tõsta. Kui tund on igav, siis võiksid õpilased õpetajale öelda, et õpetada saab ka teistmoodi. Õpetaja peab käituma nii, et õpilased julgeksid oma arvamust välja öelda. Arvestage õpilastega ja nemad arvestavad teiega.
Õpetaja ja koolijuht
Tuleb muuta mõningaid seadusi, nii et õpetajad ei sõltuks nii palju direktori suvast ja isikuomadustest (tema sandist iseloomust). Koolijuht peaks looma koolis loomingulise õhkkonna, kus kõik õpetajad areneksid.
Õpetaja ja ülikool
Ülikoolidel on aeg luua lisaks gümnaasiumidele koostöösidemed ka põhikoolidega. Tuleb asutada katusorganisatsioon, mis sellega tegeleks.
Õpetaja ja ühiskond
Ühiskonnas tuntud ja lugupeetud inimesed võiksid praegusest aktiivsemalt osaleda programmis „Tagasi kooli”. Lisaks üksikutele tundidele võiksid nad õpetada terveid teemasid või kursusi.
Õpetaja ja lasteaed
Lasteaed ja kool võiksid õpetajaid vahetada, et kaoks eelarvamus, nagu oleks ühel kergem kui teisel.