Interaktiivne integratsioon

27. dets. 2012 Marina Krotova Valga Vene Gümnaasiumi õppealajuhataja - 2 kommentaari

Uus põhikooli riiklik õppekava püstitab uued nõuded kooli metoodilisele tööle. Ainetevaheline lõimumine eeldab koolis õpetajate ainetevaheliste töörühmade metoodilist tööd. Õpilaste arv koolis väheneb, seetõttu väheneb ka õpetajate arv. Väikestes linnades, nagu Valga, on mitme aine õpetaja eriti vajalik, kuid samas eeldab see tööd mitmes töörühmas.

Seetõttu otsustasime sellest õppeaastast metoodilise töö edukamaks toimimiseks moodustada töörühmad kooliastmete kaupa. Kokku moodustati neli töörühma, iga kooliastme jaoks oma. Tähtsaim valdkond metoodilises töös on sel õppeaastal ainetevaheline lõiming ja õpetajate koostöö. Metoodilise töö teemaks sai valitud „Õpilastes tervikliku maailmapildi kujundamine uurimistööde ja ainetevahelise lõimimise kaudu”

Selle aasta augustis läbis 20 õpetajat Integratsiooni ja Migratsiooni Meie inimesed Sihtasutuse korraldatud kursuse „Integratsiooni värvid ja mustrid”, kus õpiti koostöö aluseid ja ideid, kuidas koostada lõimitud ainekava ja kalendertööplaani. Selline koostöös valminud ainekava ja kalendertööplaan annab rohkem võimalusi ainetevaheliseks lõimumiseks ja innustab õpetajaid koostööle. Eriti edukalt on kujunenud see koostöö ainetevahelisel lõimumisel keelekümblusklassides, millised töötavad meie koolis juba 12-ndat aastat.

Tänu nendele plaanidele arenes koolis oma süsteem. Õpetajate toa seinal on iga klassi jaoks terve kuu ainete kaupa temaatiline plaan, mida õpetajad täiendavad, leides häid võimalusi ainetevaheliseks lõimumiseks. See plaan annab õpetajatele hea ülevaate, kus ja millal läbitakse sama teema. Tulevikus tahame selle tööga kolida arvutisse ja haarata suuremat ajaperioodi. Praeguseks aga süsteem juba töötab ja aineõpetajad, kes seda soovivad, võivad jälgida, mida tema kolleeg samal ajal õpetab ning oma tundides seda teemat jätkata või süvendada. Siin on õpetajatel palju arenguruumi ja, loomulikult sõltub kõik õpetaja soovist ning loovusest. Tubli õpetaja, kes on oma õpilaste edust ja koolirõõmust huvitatud, leiab ikka aega oma tundi rikastada.

Sellel aastal olid uudsed lõimitud ainetevahelised arvestuslikud tööd 4. 5. 7. ja 10. klassis. Arvestuslikud tööd hõlmasid matemaatikat, eesti keelt ja vene keelt. Alates uuest õpeaastast töötab koolis haridustehnoloog, kes aitas teha neid kontrolltöid arvuti abil. Lastele olid tehtud kontod ja kontrolltöö asus Moodle’i keskkonnas. Selliselt läbiviidud kontrolltöö hoidis kokku õpetaja väärtuslikku aega, sest arvuti aitas tööd kiiresti parandada ja lastele tagasisidet anda.

7. klassi puhul oli tehtud ka tagasiside küsitlus, kus sooviti teada üldarvamust kontrolltööde kohta, kui raske see oli, ja kas ka edaspidi võiks selliseid kontrolltöid korraldada. Samuti küsiti, mis aine valmistab õpilastele kõige rohkem raskusi. Õpilaste vastused olid positiivsed.

Sellise kontrolltöö läbiviimine nõuab õpetajatelt meeskonnatööd ja kooskõlastust. Samuti nõudis paindlikkust teha see töö arvutisõbralikumaks. Oma ainetundides nõuame tihti õpilastelt rühmatööd, kuid ka õpetajad ise peavad seda oskama ning olema õpilastele eeskujuks.

Meie koolis on saanud traditsiooniks funktsionaalse lugemisoskuse kontroll ja sellepärast oli ka selle lõimitud ainetevahelise kontrolltöö koostamise aluseks funktsionaalne lugemisoskus. Iga aineõpetaja pakkus teema ja kontrolltöö läbiviimise vormi. Nii jõudsid õpetajad ideeni, et üht ja sama sõnavara võib kasutada nii eesti, vene kui ka matemaatika kontrollimiseks. Eesmärgiks oli see, et töö sooritamisel õpilane näeb, et kontrolltöö on ühtlane ja tekst voolab ühest ülesandest teiseni. Edu annab õpilasepoolse teksti mõistmine ja arusaamine. Oma edust ja vigadest õppides soovime juba sel kevadel korrata samatüüpset kontrolltööd, kus sooviksime rohkem tähelepanu pöörata ülesannete tekstidele.

Õpetajad nautisid koostööd nende kontrolltööde koostamisel ja läbiviimisel. Õpilaste positiivne tagasiside annab julgust seda tööd jätkata. Loomulikult koormab selline töö õpetaja pikka tööpäeva, aga kes rohkem teeb, see rohkem jõuab ja uuendused viivad elus edasi. Usume oma kooliperega, et algatatut tuleb jätkata ja soovitame siiralt teistel selliseid koostööoskusi proovida!


2 kommentaari teemale “Interaktiivne integratsioon”

  1. Aldur Raudva ütleb:

    Marina ! mis asi on ” terviklik maailmapilt ” ?

  2. laul ütleb:

    Tere , Aldur Raudva!

    Kõigepealt head ja targalt tegutsevat uut aastat!
    Ja loodan, et Teil jääb aega end ise selle küsimusega kurssi viia.
    Küsimus on nõnda filosoofiline, et eks igaüks peab siin ise ennast targaks tegema.

Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!