Kutsekoolist langeb välja iga kümnes esmakursuslane – mis aitaks?
Selle lihtsa ja samas keerulise küsimuse esitas Tallinna Teeninduskooli (Teko) juhtkond enesele juba kolm aastat tagasi. Küsimusest kasvas 2011. aastal välja õpilaste väljalangemist ennetav projekt „Toetav TEKO“. Probleemi lahendamiseks tehtud samme ja kogemusi jagame 31. jaanuaril Tallinnas Euroopa hotellis toimuval konverentsil (www.teeninduskool.ee).
Miks õppetee katkeb?
Igal õppeaastal astub Tekosse ~500 noort inimest, kellest enamik tuleb põhikoolist. Nad tahavad saada kokaks, pagar-kondiitriks, majutusteenindajaks, koduteenindajaks, müüjaks või puhastusteenindajaks. Kahjuks jääb see soov pea kõikidel aastatel enam kui poolesajal sisseastujal vaid unistuseks. Erinevatel põhjustel langeb teiseks kursuseks koolist välja kümnendik õpilastest ja kahjuks jätkub see tendents ka järgmistel õpinguaastatel. Sarnase probleemi ees on enamik kutsekoole.
Euroopa Liidu Sotsiaalfondi ja SA Innove toel otsustasime välja selgitada, missugused on Tekost lahkumist mõjutavad tegurid ning mida saaks kool teha väljalangemise vähendamiseks.
Selleks viisime läbi küsitluse, mis hõlmas nii kooli personali, õpilasi kui ka vilistlasi. Uurisime, millised on õpilaste õppimisega seotud raskused, kuidas probleemide ilmnedes käitutakse, kelle poole abi saamiseks pöördutakse ning kuidas saadud abi hinnatakse. Küsitlusel osales vabatahtlikult 68 õpilast, neist 61 olid õppevõlad. Vastajaid oli kõikidelt põhikooli baasil õpetatavatelt erialadelt.
Lahkumise põhjused on erinevad. Osa läheb ise avastades, et eriala ei sobi talle, mõned loovad perekonna või suunduvad välismaale. Ometi on sellised vaid vähesed ja enamuse jaoks saavad lahkumise põhjuseks pereprobleemid, käitumis-, tervise- ja suhtlemisprobleemid ning emotsionaalne enesetunne, õppetööga mitte toimetulek, õppevõlad ja sellele järgnev kooli nimekirjast kustutamine.
Abivajajat tuleb märgata ja aidata
Küsitlusest selgus, et paljud probleemide käes vaevlevad õpilased on oma murega üksi – nad ei julge abi otsida. Siiski on murest räägitud kaasõpilastele. Siit sai alguse idee koolitada välja tugiõpilased. Meie 14 tugiõpilast on saanud juhendamist ja koolitust psühholoogilt ning tunnustust ja tähelepanu õpetajatelt. Tugiõpilaste aidatavad kaasõpilased on saanud aga tõhusa toetuse eakaaslastelt. Samuti kannavad tugisüsteemis suurt rolli rühmajuhendajad. Selleks, et abivajajat märgata, tuleb olla tähelepanelik nii õpetajatel, rühmajuhendajatel, nõustajatel kui teistel õpilastel.
TEKO tugisüsteem on hoo sisse saanud
Tänaseks on meie koolis käivitatud tugisüsteem, mis ühendab endas nõustamisteenuseid, süsteemseid sekkumisi ja koostööd konkreetsete probleemide lahendamiseks. Tugisüsteemi rakendamise esimese aasta jooksul sai nõustamist üle 500 õpilase. Süsteemi eesmärk on toetada õpilase arengut ja toimetulekut õpingutega ning nõustada vajadusel ka lapsevanemaid. Projekti toel töötavad alates 2011. aasta kevadest teeninduskoolis psühholoog, sotsiaalpedagoog-rühmajuhendaja, õppenõustaja ja karjäärikoordinaator. Kuna projekt „Toetav TEKO“ saab jaanuariga läbi ja tugispetsialistide töölevõtmine on andnud juba esimesi tulemusi, on kooli juhtkond otsustanud need olulised ametikohad edaspidi kooli personali koosseisu arvata.