Matemaatika riigieksam ja 50 punkti
Möödunud kevadel toimunud kitsa matemaatika katsetöö tulemused viitavad, et valitud ülesanded olid paljude õpilaste jaoks liiga rasked. Sama aasta veebiküsitlus tõi välja, et matemaatikas ei saa piirduda paari näiteülesandega – ülesannete lahendama õppimine nõuab aega, mida õppekavas ei ole. Ja miks kerkis arutelu eksami raskuse üle teravalt üles alles siis, kui eksam muutus kõigile õpilastele kohustuslikuks – kas enne seda peeti loomulikuks, et osale õpilastest on õppekava ja eksam liiga keeruline? Siit saab teha järelduse, et arvestades etteantud tunnimahtu ning praegusi metoodilisi lahendusi, on ikkagi ette võetud liiga suured plaanid.
Kust siis otsida lahendust? Eri huvirühmad kasutavad erinevaid sõnumeid: „Ära tule gümnaasiumi!”, „Hakka õppima!”, „Hakka õpetama!”, „Tee eksam, mis vastab õppekavale!”, „Tee õppekava, mis on jõukohane!”. Eks kõik need sõnumid ole osalt õiged. Aga kõige operatiivsemalt tuleb tegutseda kahe viimasega.
Kitsa matemaatika eksam peab olema jõukohane kõigile, kes on gümnaasiumis tublilt õppinud. Haridus- ja teadusministeerium annab sel kevadel Innovele kui eksami teostajale ette lähteülesande sellise eksami tegemiseks, kus on kirjeldatud tulemuste oodatav jaotus, õpitulemuste loetelu (arvestades võimalusega, et osa õpitulemusi jääb kontrolli alt välja), tehnilised küsimused (nt valemilehtede kasutus).
50- punktise lävendi mõte oli viia eksami hindamine sarnasele skaalale koolis toimuva hindamisega. Võib arutada, kas see oli vajalik. Õige on argument, et selliselt jaotuvad positiivsed tulemused väiksemasse vahemikku kui enne ning see raskendab otsuste tegemist. Igal juhul tuleb ette valmistada n-ö tõlkemoodul, mis paneb nii praeguse riigieksami kui ka uue kitsa ja laia riigieksami tulemused samale skaalale.
Siiski pole tegemist tähtsa küsimusega, võrreldes sellega, kas riigieksamil üldse peab lävend olema. Ühelt poolt tekitab lävend hirmu, paneb õppima, sest lävendit ületamata ei lõpeta sa kooli. Teisalt vähendab lävend õpilase vastutust oma edasise elutee eest ning seab õpingute lõppu tõkke, mis oleks pidanud olema võib-olla alguses.