Õpetajad, õpetage!

4. jaan. 2013 Leena Valend - Õpetajad, õpetage! kommenteerimine on välja lülitatud

Olen õpetajana alles lapsekingades, mul on veel palju õppida ja kogeda, et tiitlit „õpetaja“ väärida, kuid mõni koolielu nurk tundub mulle juba praegu mõtlemapanevam kui teine.

Olen mõningase õpetajatöö tulemusena avastanud, et nii nagu igas teises töökohas, on ka sel tööl iga spetsialisti jaoks oma nišš. Üks on tugev süsteemilooja, teine suudab oma loovusega väljapoole raami mõtlema suunata, kolmandal on hindamatuid kogemusi, mida jagada. Sõltuvalt koolist osatakse neid omadusi kas hiilgavalt laste heaks tööle panna või summutada igasugused erisused eos. Minu klass on juhuse tahtel saanud igal aastal uue õpetaja ja nüüd, nende kolmandal kooliaastal, märkan ma õpilastes jälgi igast õpetajast, kes neid õpetanud on.

Veel ei ole ma suutnud otsustada, kas tegemist on positiivse või negatiivse nähtusega, kuid üks on kindel – õpilased on kohanemisvõimelised, laia silmaringiga ja oskavad vaatamata noorele eale üsna adekvaatselt tuua näiteid, teha ettepanekuid ning hinnata õpetamisstiilide plusse ja miinuseid. Selline avardatud vaatenurk õpetajale tuleks kasuks igale teise kooliastmesse sisenevale õpilasele, küsimus on ainult, kuidas seda juurutada nii, et ei kannataks õpilaste turvatunne ega aineõpe.

See oleks kindlasti koht, kus õpetajad saaksid õppida üksteiselt läbi tagasiside, õpilased aga saaksid mitmesuguseid uusi õpetamisstiile kogeda. See ei ole vajalik mitte üksnes noortele õpetajatele, kes kooliellu siseneda püüavad – tihti on nendel omad mentorid ja tugiisikud olemas – vaid ka õpetajatele, kes on koolis pikka aega töötanud ja tunnevad, et püsivad pidevalt samadel rööbastel, kuid ei oska või julge uusi radu alustada.

Õpetajad, ärge hoidke oma kogemusi ja häid nippe salajases varasalves, mida terahaaval õpilastele jagate, vaid õpetage ka üksteist, et moodustada tugev ja üksmeelne õpetajaskond, keda õpilased võrdselt hinnata oskavad!