Tarbijakaitseamet tegi interaktiivse mängu „Teadlik tarbija“
Tarbijakaitseamet sai koostöös Tallinna ülikooli tudengitega valmis interaktiivse täringumängu „Teadlik tarbija“ www.tarbijakaitseamet.ee/teadliktarbija, mille abil saab testida oma teadmisi tarbija õigustest ja kohustustest.
Mängu loomise põhjused ja selle kasutusvõimalused
Uuringud on näidanud, et noorte tarbimisalased teadmised on üsna kesised, samas peavad nii noored ise kui ka lapsevanemad kooli nende teadmiste edasiandmisel väga oluliseks. Sageli ei teata, millised on tarbija õigused näiteks juhul, kui on ostetud puudusega toode või kui kaupleja keeldub probleemi lahendamast. Internetipoest ostmisel ei olda kursis, milliseid eeliseid, aga ka ohte see endas võrreldes tavakauplusest ostmisega kätkeb. Mitteteadlikku tarbijat on aga kerge eksitada. Noored kujundavad kaupade ja teenuste tulevikuturgu. Seetõttu on väga tähtis, et nad oskaksid teha teadlikke valikuid ja mõjutada kauplejaid pakkuma tarbijasõbralikke kaupu ja teenuseid. Kõik see tingis ka vajaduse tarbijaharidusliku mängu järele.
Mängu teemavaldkond on lai, hõlmates reisimist, rahaasju, märgistust, ohutust, reklaami, kindlustust ja muud tarbimisega seonduvat, millega noored varem või hiljem kokku puutuvad. Küsimused on jaotatud kolme raskusastmesse: kerge, keskmine ja raske. Iga küsimuse juures on vastusevariandid, mille hulgast mängija teeb oma valiku. Õige vastuse korral on vastavalt valitud raskusastmele võimalik teenida kas 10, 20 või 30 punkti. Küsimuste vahel saab mängija lisaks kasulikke näpunäiteid ning heal tasemel teadmiste ja hea õnne korral on boonusena võimalik võita meeneid.
Mitmetasemeline mäng sobib nii põhikooli viimasele astmele (7.–9. klass) kui ka vanematele ning seda saab mängida nii üksi kui ka mitmekesi, nii koolis tarbimisteemalises tunnis kui ka vabal ajal kodus. Ehkki kõige enam on tarbimisteemad seotud ühiskonnaõpetuse ja majanduse tundidega, on tarbimisteemasid võimalik lõimida paljudesse teistesse õppeainetesse – ka klassijuhatajatund sobib igati noorte teadlikuks tarbijaks kujundamisel. Õpetajatele annab mäng võimaluse tundi mitmekesistada. Tarbijakaitseameti koduleheküljel http://www.tarbijakaitseamet.ee/interaktiivsed-oppematerjalid/ on õpetajatele lisamaterjal, mida saab õpilaste teadmiste kontrolliks kasutada. Mängu on arendatud nii, et tarbijakaitseamet saab sinna lisada uusi küsimusi-vastuseid ja näpunäiteid, et anda operatiivset teavet ja aidata mängust saadud teadmisi kasutades võtta vastu teadlikke tarbimisotsuseid.
Proovikivi õpetajatele
Klasside tase on erinev ja nii võib olla raske otsustada, milline mängu raskusaste on õpilastele sobiv. Seetõttu on mõistlik alustada kõige nõrgemast tasemest ja liikuda edasi raskemate küsimuste juurde. Mängimisele järgnevad tunnikontrollid on kindlasti olulised, et õpilased süvenenult mängu küsimusi loeksid ja neile vastaksid.
Koolid ei ole arvutitega ühtlaselt varustatud ja nii võib tekkida olukord, kus interaktiivset materjali saab kasutada vaid kodus (eeldusel, et õpilasel on kodus arvuti) . Kuna teadliku tarbija mäng pole samas üleliia pikk, siis mängimine koduse tööna õpilast ilmselt ei kurvasta.
Internetis on üleval tohutult palju meelelahutuslikke mänge, millega haridusmängud tähelepanu saamiseks võistlema peavad. Sageli on mängu looja dilemma ees, kas tuua ohvriks hariduslik sisu ja lisada vaatajate võitmiseks rohkelt meelelahutust või keskenduda eesmärgile anda teadmisi ja riskida vähese huviga. Tasakaalu leida on sageli üsna keeruline. Lauamänguga „Teadlik tarbija“ tahab tarbijakaitseamet anda eelkõige teadmisi. Õpetajate rolliks jääb siinjuures kasutada oma loovust teadmiste kinnistamisel ja tunni huvitavaks muutmisel, rääkides lisaks näiteks oma tarbijakogemustest ja arutledes õpilastega nende kogetud tarbimissituatsioonide üle. Ka tarbimisprobleeme käsitlevad õppefilmid on kindlasti suureks abiks.