Uudiseid Londonist haridustehnoloogia messilt
30.01–02.02 toimus Londonis üks olulisemaid haridustehnoloogia messe BETT 2013, kus sajad ettevõtted tutvustasid oma tooteid ja teenuseid, samuti sai kuulda ettekandeid väga erinevatel hariduse ja tehnoloogiaga seotud teemadel.
Messil torkas silma palju mängulisi keskkondi, sest peetakse oluliseks õpetada lapsi mängu kaudu. Samas üllatas, et mitmed lahenduste pakkujad ei suutnud uuringutega tõestada, et üks või teine lähenemine õppimist tulemuslikumaks muudaks. Ometi võtavad mängule ning kohesele tagasisidestamisele tuginevaid süsteeme kasutusele väga paljud riigid, nende hulgas meie põhjanaabrid soomlased.
Uhiuus ja praegu veel testimisjärgus virtuaalne maailm „Petra planeet” (www.petrasplanet.com) on mõeldud kasutamiseks algklassides. Lapse uudishimu ja saavutusvajadust arvestav programm võimaldab otsida infot peamiselt loodusõpetuse ja koduloo teemadel. Õpilased saavad nii omavahel kui ka õpetajaga võrgus reaalajas suhelda, teha pilte ja täita ülesandeid. Piiranguks on kinnine keskkond, mis ei võimalda importida materjale teistest allikatest kui need, mis programmis on määratud. Õpetajale on jäetud siiski õpilasest suuremad õigused ja võimalused, teda kannustatakse looma uusi õppematerjale ja kasutama rikkaliku valikuga pildi- ja videopanka.
„Petra planeet” on toreda disainiga ning väikesele kasutajale mugav ja kindlasti põnev keskkond. Praegu on õpisüsteem kättesaadav soome, rootsi ning inglise keeles, kuid ka eestikeelne versioon on arendajate sõnul peatselt tulemas.
Messil oli väljas palju teisigi õpisüsteeme. Näiteks Maths-Whizz (www.whizz.com) on matemaatika õppimise keskkond 5–13-aastastele ja seda kasutab enam kui 4000 Briti algkooli, samuti mitmed USA osariigid ja kõik Moskva algkoolid. Adapteeruv keskkond pakub igale õpilasele ülesandeid vastavalt tema tasemele ja teemadele, mida õpilasel on vaja arendada. Õpilase taset hindab keskkond nn matemaatika-aastates ja tarkvara loojate sõnul näitab pikaajaline kogemus, et keskmiselt kõigub igas klassis õpilaste tase umbes nelja matemaatika-aasta piires. Keskkond kujundab igale õpilasele temale sobiva õpiteekonna ja annab nii õpetajale kui ka lapsevanematele hea ülevaate õpilase edenemisest ja probleemidest.
BETT-il tunnustati auhindadega parimaid haridustehnoloogia pakkujaid. Rõõm oli tõdeda, et finaali jõudis ka veebipõhine arvutialgebra platvorm WIRIS – „Maths for More”, mille kasutamist Eesti koolides toetab Tiigrihüppe sihtasutus juba mitmendat aastat, tasudes iga-aastaseid litsentsimakseid.
Programmi abil saab arvutada, lahendada võrrandeid ja võrrandisüsteeme, teisendada avaldisi, opereerida funktsioonidega, joonestada graafikuid jne. Nüüd on olemas ka väljastpoolt tulnud kinnitus, et panus on tehtud kvaliteetsele programmile. Matemaatikaõpetajad, kes veel programmiga tuttavad ei ole, leiavad selle kohta eestikeelset infot aadressil www.wiris.ee .
Messil osales neli Tiigrihüppe sihtasutuse töötajat, kellest Karel Zova organisatsiooni UK Trade and Investment kutsel. Organisatsioon tutvustas oma külalistele info- ja kommunikatsioonitehnoloogia kasutamist Briti koolides.