Kasvatusteaduste sihtevalveerimine jõudis ka Tallinna tehnikaülikooli

8. märts 2013 Tiia Rüütmann TTÜ Eesti inseneripedagoogika keskuse juhataja, dotsent - 1 Kommentaar

Nii mõnigi lugeja, tutvunud rahvusvahelise evalveerimis­aruan­de­ga „Kasvatusteadused Ees­tis 2007–2011”, on avaldanud imestust, leides nn siht­evalveeritute nimekirjast ka TTÜ nime – on ju õpetajakoolitust ja kasvatusteadusi seni valdavalt peetud TÜ ja TLÜ pärusmaaks.

Kasvatusteaduste juured TTÜ-s ulatuvad 1977. aastasse, kui tollase Tallinna polütehnilise instituudi majandusteaduskonnas moodustati kõrgkooliökonoomika uurimisgrupp, millest kasvas 1995. aastal välja haridusuuringute keskus humanitaarteaduskonna koosseisus. Evalveeritaval perioodil 2007–2011 oli kasvatusteaduste alane tegevus koondatud sotsiaalteaduskonda ja haldus-tugistruktuuri haridustehnoloogia keskusesse. Praeguseks on tööstuspsühholoogia instituudi TTÜ Eesti inseneripedagoogika keskus üks vähestest, vaid mõnekümnest rahvusvahelise inseneripedagoogika ühingu (IGIP) akrediteeritud rahvusvahelisest tehnikaõpetajate koolituskeskusest kogu maailmas. TTÜ on ka Euroopa haridusprogrammide Primus ja Eduko aktiivne koostööpartner.

Kust tulevad tehnikaõppejõud?

Tehnikateaduste rakendustulemusi on kõigile vaja. Ent millegipärast ei esitata küsimust, kust tulevad kõrg- ja ülikoolide reaal- ja tehnikaainete valdkondade õppejõud, kes jagavad koolitarkust ka vägagi arvestatava rahvusvahelise osakaaluga üliõpilaskonnale, või kust võtab oma pedagoogikateadmised insenerkonna see osa, kes on otsustanud koolides õpetajatööd tegema hakata. Seda lünka on senini ainsana püüdnud täita TTÜ, kus pannakse olulist rõhku oma õppejõudude rahvusvaheliselt tunnustatud tasemele. Praeguseks on IGIP omistanud rahvusvahelise insenerpedagoogi kvalifikatsiooni (ING. PAED. – IGIP) juba 55 tehnikavaldkonna õppejõule ja õpetajale Eestis, 35 neist töötab TTÜ-s.

Tehnikaõpetuse koostööst

Vastavalt sihtevalveerimise läbiviimise korrale andis hindamiskomisjon soovitusi ja tegi ettepanekuid ka meile nii teaduskorralduse ja teadustegevuse edasiseks arendamiseks, teadlaskonna jätkusuutlikkuse tagamiseks kui ka kasvatusteaduste rakendamiseks hariduskorralduses. Edaspidi panemegi rõhku haridusuuringutele, mille tuumaks on inseneripedagoogika, teeme koostööd teiste kõrg- ja ülikoolidega tehnikaõpetuse korraldamisel nii meil kui ka väljaspool Eestit. Lisaks seni sujunud koostööle Praha tehnikaülikooli ja Slovakkia tehnikaülikooliga Bratislavas on kavas arendada suhteid tehnikaõpetuse koolituses eelkõige Baltikumis ja Põhjamaades. Oleme juba ammu mõelnud kasvatusteaduste doktorikoolis osalemisest, mille vajadusele viitas ka komisjon ja mis ei oleks ainulaadne ettevõtmine ei meil ega ka lähiümbruskonnas.

Arenguruumi on

TTÜ-d iseloomustab fundamentaal­uuringute suur maht ja kõrge tase. Ent kasvatusteaduste vallas on arenguruumi veel piisavalt, enamik uuringuid seal on suuremal või vähemal määral seotud TTÜ muude teaduskondade läbi viidud erialaste uuringutega. TTÜ-d külastanud hindamiskomisjoni liikmetel jäi kindel mulje tehnikaülikooli osast kasvatusteaduste viljelemisel, seda just mujal maailmas tuntud ja tunnustatud STEM-i (Science, Technology, Engineering, Mathematics) süsteemis, millega oldi hästi kursis.

Lõplikke järeldusi oleks siinkohal ennatlik teha, sest juhtkomiteele on antud aega esitada aruanne Eesti teadusagentuurile, samuti aruanne koos juhtkomitee arvamusega HTM-ile, kes teavitab sihtevalveerimise tulemustest osalenud asutusi. Ent on juba kindel, et TTÜ on andnud oma osa Eestis kasvatusteaduste vallas tehtavast tööst tervikpildi saamisse, meid on märgatud ka väljaspool tehnikaharidust. Kasvatusteaduste sihtevalveerimise põhitulemuseks tuleb lugeda olukorra objektiivset fikseerimist.


Hetkel ainult üks arvamus teemale “Kasvatusteaduste sihtevalveerimine jõudis ka Tallinna tehnikaülikooli”

Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!