Õpilane hindab õpetajat

22. märts 2013 Varje Tipp Pärnumaa kutsehariduskeskuse arenguosakonna juhataja - 2 kommentaari

Pärnumaa kutsehariduskeskuses on teist aastat kasutusel elektrooniline tagasisidesüsteem.

Möödunud õppeaastal toimus piloteerimine ja käesolevast õppeaastast soovitatakse igal õppijal anda pärast õppemooduli lõppu tagasisidet õppeprotsessi ja õppija enda kohta. Õpilastele ilmuvad nädal enne mooduli lõppemist õppeinfosüsteemi (ÕIS) tagasisideküsimused, mis on seal nähtavad kaks nädalat pärast mooduli lõppemist. Sellel aja jooksul on õppijal võimalik anda tagasisidet õppeprotsessi, õpetaja ja iseenda kohta. Nii saab õpetaja teada, mis on õppijale meelepärane, mis mitte, mida on vaja muuta. Tagasisideküsitlused on anonüümsed. Kui keegi soovib oma nime lisada, saab ta seda teha. Meie kooli tagasisidesüsteem on paindlik ja võimaldab filtreerida igat küsitlust osakonna, õppeaine, õppekavarühma, õpetaja, kursuse ja perioodi lõikes.

Uudse tagasiside põhjal hindavad õpilased meie kooli õpetajate professionaalsust väga kõrgelt. Suhteliselt kõrge on ka õppijate enesehinnang. Näiteks väidetele „kuulasin tähelepanelikult ja mõtlesin kaasa” ja „tegin kaasa kõik tunni ülesanded” on õppijatest täiesti nõus 88%, aga väidetega „tegelesin oma asjadega” või „ajasin kaaslasega juttu” nõustub ainult 7%.

Kust tuli idee panna õpilased õpetajaid hindama ja kuidas koostati ankeedid? 

Õpetajad ikka soovivad saada tagasisidet õpetamisele. Uus on see, et viisime selle küsitluse meie kooli ÕIS-i, mis võimaldab infot ja tagasisidet paremini hallata. IKT-vahendite abil saab kohe ka tagasiside kokkuvõtte, mille põhjal on õpetajatel hea järeldusi teha ja õppeprotsessi paremaks muuta. Tagasisideküsimustik koostati koostöös õppe- ja nõustamisteenistuse ning juhtkonnaga.

See süsteem ei ole pelgalt õpetajate hindamine, vaid hõlmab kogu õpetamisprotsessi. Näiteks meie jaoks on väga oluline, et õppematerjalid oleksid õppijale alati kättesaadavad, selleks on kasutusel e-õppe keskkonnad IVA ja Moodle. On ka oma kooli õppematerjalide hoidla, õppematerjalide lisamise võimalus on loodud e-päevikusse. Õpetajad saavad luua programmi VANKeR kaudu e-kursusi ja -õppematerjale. Tagasiside saamiseks küsimegi, kas õppeaineks vajalikud õppematerjalid ja kodutööd olid kättesaadavad. Kui praegu on 96% sellega nõus, siis on näha, et eesmärk on saavutatud.

Kas ankeete täidetakse meelsasti?

Me alles käivitasime elektroonilise süsteemi ja õpetajatel tuleb õpilastele ikka meelde tuletada, et nad täidaksid ka mooduli tagasisidet. Me ei ole seda rangelt kohustuslikuks teinud, aga ootame siiski õppijate aktiivsust vastamisel.

Iga õpetaja saab ka ise aru, kas tagasisidega on talle liiga tehtud või mitte. Samas õppijad märkavad ja tunnustavad õpetajate pingutusi ja häid tunde ning see motiveerib. Tagasiside küsimine on õppimise koht kogu organisatsioonile.

Missuguseid muudatusi on õpilaste ankeedivastuste põhjal tehtud? 

Eelmisel aastal kasutati õpilaste hinnangul liiga vähe aktiveerivaid õppemeetodeid: rühmatööd, arutelusid, diskussioone jne. Pärast seda korraldasime metoodikapäeva, kus tuletati aktiivõppe meetodeid uuesti meelde. Praeguseks on rahulolu tõusnud 89 protsendini (esimesel aastal oli see 77).

Samuti oli näha, et õppeosakonnas kasutati keskmisest vähem IKT-vahendeid, reageerisime sellele kohe. Õpetajaid suunati osalema e-kursustel ja koostama e-õppematerjale. Osakonnajuhataja korraldab kord aastas õpetajaga arenguvestluse, kus üheskoos arutatakse õppijate tagasisidet ja vajadusel planeeritakse järgmiseks aastaks koolitusi.

Tagasiside andmine ei ole meie koolis kontrollimehhanism, vaid õppimise koht, et muuta õppeprotsess kvaliteetsemaks, innovaatilisemaks, paindlikumaks ja õpilastega arvestavamaks.

 

Mõned nopped õpilaste tagasisidest

• Kiitus õpetajale! Karismaatiline isiksus, kes suudab ainetunnid väga huvitavaks ja sisukaks muuta. Kunagi ei olnud igav ja alati oli soov aina õppida ja tegutseda. Antud aine puhul meeldis absoluutselt kõik. Suurepärane!

• Suurepärane tund suurepärase õpetajaga! Ei muudaks miskit ega võtaks miskit ära – olen absoluutselt kõigega rahul. Kahju, et seda ainet pikemalt ei ole.

• Kõige enam meeldis õpetaja. Ta on värvikas isiksus, kes oskab panna ennast kuulama. Väga meeldis, et õpetaja tõi näiteid elust enesest.

• Meeldis, et õpetaja rääkis põhjalikult praktika sooritamisest ning vastas õpilaste kõigile küsimustele, kui miski jäi tunnis arusaamatuks.

 

Mis saab veel tunnustavam olla kui selline tagasiside!

Tagasiside põhjal hindavad Pärnumaa kutsehariduskeskuse õpilased oma kooli õpetajate professionaalsust väga kõrgelt. Foto: Ants Liigus

Tagasiside põhjal hindavad Pärnumaa kutsehariduskeskuse õpilased oma kooli õpetajate professionaalsust väga kõrgelt. Foto: Ants Liigus