Väljalangust on võimalik vähendada

28. märts 2013 Aile Nõupuu Haapsalu Kutsehariduskeskuse arendusdirektor - Kommenteeri artiklit

Õigel ajal abi saanud kutsekooliõpilane ei katkesta oma õpinguid.

Haridus- ja teadusministeeriumi teatel katkestab väga palju noori oma kutseõpingud. Aastatel 2004−2011 jättis koolitee pooleli 40 063 noort ehk iga viies kutseõppur. Suur väljalangus teeb muret paljudele kutsekoolidele, ent sellele murele on võimalik leida leevendust – õigel ajal osutatud abi aitab lõpuni vastu panna.

Haapsalu kutsehariduskeskuses peeti koos projektipartneritega Astangu Kutserehabilitatsiooni Keskusest, Pärnu Kutsehariduskeskusest ja Kuressaare ametikoolist ühisprojektide lõpuseminari. Nelja kooli ühise ESF-i projekti „Süsteemne nõustamine – tõhus abi õpilastele” põhieesmärk oli luua koolis süsteemselt tegutsev tugistruktuur, mis toetaks õpilasi nende abivajadusest lähtuvalt. Projekti toel loodi töökohad sotsiaaltöötajale ning õppe- ja karjäärinõustajale ning kasutati eripedagoogi teenust, tänu millele on paljud õpilased tuntavalt abi saanud.

Haapsalu Kutsehariduskeskuse õppe- ja karjäärinõustaja Liina Krips ja sotsiaaltöötaja Serli Küünarpuu tutvustasid seminaril peaaegu kaks aastat väldanud projekti tegevust: toimusid õpilaste õppe- ja karjäärialased, psühholoogilised ning sotsiaalnõustamised, haridusliku erivajadusega õpilasele koostati individuaalseid õppekavasid ning õppe- ja arenguplaane, võimalike abivajajate väljaselgitamiseks loodi hindamisinstrument esmakursuslaste probleemide avastamiseks, mis võivad takistada õpingutes edasijõudmist. Erivajadustega õpilaste töölesaamist on toetatud praktika kaaskirja juhendmaterjali väljatöötamisega. Tööks hariduslike erivajadustega õpilastega on õpetajatele korraldatud koolitusi ning toimunud rühmajuhendajate supervisioonid. Tugiõpilasliikumisest andsid ülevaate kooli huvijuht Marit Sillat ja tugiõpilane Triinu Timofejev.

Astangu Kutserehabilitatsiooni keskuse esindaja Keiu Talve tõi Haapsalu Kutsehariduskeskusele kingituseks uudse „karjäärikohvri Jobpics”, mis sisaldab Ameerika psühholoogi John L. Hollandi karjääritestile vastavat 183 piltkaarti 640 ametiga. Norras väljatöötatud karjäärinõustamissüsteemi on eestindanud Astangu KRK koos partneritega teistest Euroopa maadest Leonardo da Vinci programmi raames ning nüüdsest on see ka Eestis huvilistele kättesaadav.

Skype’i vahendusel andis Tartu Kutsehariduskeskuses toimunud tugisüsteemide arendamise projektist ülevaate Tartu KHK tugisüsteemide talituse juhataja Merle Väliste. Tartus rakendatud meetmed on muljetavaldavad – väljalangus koolist on vähenenud 14,7%-ni (Eesti keskmine 19,8%).

Teisest ESF-i ühisprojektist „Õppijakeskse tugisüsteemi arendamine koolituste ja koostöö kaudu” andsid ülevaate Kuressaare Ametikooli õppealajuhataja Viiu Kose, Pärnu KHK õppe- ja nõustamisteenistuse juhataja Helke Heinmets ja HKHK õppedirektor Ülle Ojamäe. Rõõmuga tõdeti, et projekti toel on läbi viidud palju kasulikke koolitusi, kohanemis- ja tutvumislaagreid esmakursuslastele ning regulaarseid tugitöötajate kohtumisi kogemuste vahetamiseks.


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!