Rühmatöö nagu rahvastepall

12. apr. 2013 Kristiina Pahk - Kommenteeri artiklit

Tulihingelise õpetajana ei suutnud tädi Malle ka pärast pensionile jäämist ilma koolita elada. Viiekorruselise kivimaja köögiaknas võis igal hommikupoolikul näha vanaproua murelikku nägu, mis lausa ahmis endasse kõike vastasasuva koolimaja akendes toimuvat. Ühel hommikul tabas teda aga ebameeldiv šokk. Eesti keele klassis istus mitu õpilast ühe ja sama laua taga, kusjuures pooled neist veel seljaga tahvli poole. Lisaks ajasid nad kogu aeg omavahel juttu, sodides samal ajal midagi paberilehele. „No, minu ajal küll …” sosistas tädi Malle endamisi, lootes, et õpetaja lööb klassis kohe korra majja. Aga ei, õpetaja näis neid hoopis tagant õhutavat! Pärast seda pole hallipäist vanaprouat enam köögiaknal nähtud.

Ühiskond toimetab ühiselt

Et selline tädi Malle võib ka päriselt kuskil olemas olla, selles veendusin Tallinna ülikoolis rühmatööst magistritööd kirjutades. Möödunud aastal Harjumaa eesti keele ja kirjanduse õpetajaid anketeerides selgus, et mõnigi pedagoog ei usu veel üheskoos tegutsemise headesse külgedesse, ehkki seda rõhutatakse nii RÕK-is kui ühiskonnas üldiseltki. On ju täiesti loomulik, et me sõidame ühistule kuuluvast ühiselamust ühisgümnaasiumi ühistranspordiga, kasutades seejuures ühiskaarti. Miks ei võiks siis kooliski palju rohkem ühistegevust olla, sealhulgas rühmana õppimist? Tammsaare on meid „Tõe ja õigusega” juba ammu hoiatanud, mis juhtub siis, kui me oma lähikondlastega koostööd ei tee.

Kahjuks kasutavad paljud õpetajad praegu rühmatööd veel lihtsalt kui üht võtet tundi vahelduse toomiseks, mitte aga kui iseseisvat ja tõhusat õppevormi. Rühmatööl leitakse ohtralt puudusi. Selle korraldamine võtvat liiga palju aega, nõrgemad õpilased laskvat tugevamate peal liugu, rühmatöö ei laskvat õpilasele individuaalselt läheneda jne.

Rühmatöö ei peagi saama ainsaks õppemeetodiks, sest õpilane ei taha ju iga päev kaaslastega kõiki asju läbi arutada. Talle piisab korrast nädalas. Võtame näiteks läheneva jüripäeva. Nüüd võiks üheskoos näiteks Jüriöö ülestõusu meenutava plakati kavandada. Materjali selle ajaloolise sündmuse kohta koguksid õpilased ise, vajadusel ajalooõpetaja aitaks. Ka lööva kujundi plakatile leiaksid õpilased ise, aga kui vaja, siis kunstiõpetaja abiga. Meediaõpetaja tuleks appi, kui on raskusi teksti viimistlemisel. Niimoodi õpitaks mõndagi uut.

Rühmatöö muudab klassi ühtsemaks

Et õpilased panustavad rühmatöösse erineval määral, on muidugi tõsi. Aga õpetaja saab ju jälgida, kui palju keegi kaasa töötab. See võib selguda ka tagantjärele: kui Juku matemaatikaoskus on n-ö sõrmedel arvutamise tasemel, on õpetaja muidugi üllatunud, kui Juku saab logaritmiteemalise rühmatöö eest viie.

Eelnev tähendab, et õpetaja ei saa rühmatöö ajal Facebookis aega veeta, Candy Crush Sagas rekordeid lüüa või õpetajate tuppa kümnendat kohvitassi tühjendama minna. Õpetaja peab olema rühmatöö ajal õpilaste jaoks kogu aeg olemas. Ta jagab neile rühmatööks rollid, et igaühel oleks oma kindel ülesanne ja vastutus. Õpetaja liigub klassis ringi, jälgides õpilasi ja nende tööd, tehes märkmeid. Juku, kellel on jälle raamat lugemata, jääb muidugi vahele, kui õpetaja klassi jälgib.

Mis puutub individuaalsesse lähenemisesse, siis seda teevad õpetajad niikuinii iga päev. Juba alateadlikult suhtub õpetaja Pipi patsidega tüdrukusse teisiti kui tema selja taga istuvasse kulmurõnga, katkiste teksade ja terve-maailm-on-minu-vastu-suhtumisega punkarisse. Aga kui need kaks vastandlikku nähtust kord nädalas ühes rühmas koos töötama panna, ei saa juhtuda midagi hullemat kui see, et nad leiavad edaspidi ka tunniväliselt ühise jututeema, kusjuures see teema ei oleks näiteks olmeline breketite pingutamine, vaid ikka see oluline küsimus, mis rühmatööst õhku jäi.

Rühmatöö ei muuda ainetundi õpilase jaoks ainult köitvamaks, vaid aitab ka klassi ühtsemaks muuta. Võimalik, et Pipi ja punkar saidki rühmatöö eest ühise hinde. Aga võib-olla see on hea – nii õpitakse ju üksteisega arvestama.

Me saime sellega hakkama!

Tädi Malle ajal oli ainus rühmatöö koolis rahvastepallimäng. Õpilased teadsid, et kokkuhoidva meeskonnata vastasvõistkonda ei alista. Klassis tehtava rühmatööga peavad õpilased saavutama samuti rohkem kui igaüks eraldi – siis on rühmana õppimisel mõtet. See aga tähendab, et rühmale tuleb anda selline ülesanne, mida rühma kõige nutikam õpilane ei saa teiste eest üksinda ära teha. Rahvastepalli ei saa ju parim mängija kogu meeskonna eest üksinda ära mängida.

Individuaalne töö on väga vajalik, kuid see ei rahulda õpilase vajadust kuhugi kuuluda ja millegi olulise nimel koos teistega pingutada. Individuaalne töö ei too kaasa ühist me-saime-sellega-hakkama-tunnet, kui midagi väga hästi läheb. Mõtleme meie neljapaadile Londoni olümpiamängudel. Miks valiti just neljapaat? Sest ühe- või kahepaatidega poleks need neli meest saavutanud nii head tulemust kui neljakesi koos.

 

ÕPETAJATE ARVAMUSI RÜHMATÖÖ KOHTA

Väljavõtteid Kriistiina Pahki küsitlusest 2012. aastal Harjumaa koolides

Rühmatöö ei meeldi, sest …
•    on õpilasi, kellele meeskonnatöö lihtsalt ei sobi.
•    osa õpilasi laseb rühmas kaaslaste teadmistel liugu.
•    rühmatöö ei võimalda õpilasele individuaalselt läheneda.
•    rühmatöö jaoks pole piisavalt aega ette nähtud.
•    rühmatöö ettevalmistamine võtab tohutult aega.
•    klassi sisustus ei sobi rühmatööde jaoks.

Rühmatöö meeldib, sest …
•    rühmatöö muudab õpilased üksteisele lähedasemaks.
•    rühmatöö annab igaühele võimaluse oma arvamust avaldada.
•    see arendab koostööoskust, mis on tulevases elus kasulik.
•    see tekitab vaidlusi ja paneb õpilased mõtlema.
•    õpetab noorele kuulamisoskust, kannatlikkust ja tolerantsust.
•    võimaldab väljendada end vabamalt kui õpetajale vastates.


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!