Maakoolide direktorid toetavad üldhariduse rahastamise põhimõtete muutmist
Maakoolide direktorid arutasid Tartus koos haridus- ja teadusministeeriumi (HTM) esindajatega omavalitsustele haridustoetuse jagamise põhimõtteid. Arutelu kokkukutsumise ajend oli 93 Eesti väikekooli pöördumine ettepanekuga muuta rahastamise kehtivaid aluspõhimõtteid. Ministeerium on teinud ettepaneku jagada haridustoetust uute põhimõtete alusel, mis lähtuvad olulisel määral ka maakoolide direktorite ettepanekutest, teatas HTM-i pressiesindaja.
„Kehtiv toetamiskord on pannud kõige keerulisemasse positsiooni just väiksemad ja kahaneva lastearvuga omavalitsused ning seeläbi kodulähedased maapõhikoolid. Nende säilimise kindlustamiseks tuleb haridustoetuse jaotamisel võtta arvesse peale õpilaste arvu ka regionaalarengu näitajaid nagu rahvastiku tihedus, kui kaugel ollakse keskusest ja muid olulisi näitajaid,“ selgitas haridus- ja teadusministeeriumi nõunik Piret Sapp.
Uue mudeli järgi arvutataks haridustoetust omavalitsusele tervikuna ja mitte koolide lõikes, mis suurendab nii omavalitsuste vabadust ja ka vastutust kohaliku koolivõrgu kujundamisel.
70 õpilasega Mõniste Kooli direktor Maarika Niidumaa kinnitas kohtumisel, et maakoolide direktorid toetavad haridus- ja teadusministeeriumi poolt välja pakutud rahastamise aluspõhimõtteid just seetõttu, et need arvestavad rohkem piirkondlikku eripära. Rõhutati, et haridus- ja sealhulgas õpetajate palgatoetuse andmisel tuleb õpilaste arvu kõrval arvestada ka kohaliku omavalitsuse kui koolipidaja olemust.
Põhiharidus peab olema kättesaadav ka hõreasustusega kohalikes omavalitsustes, kus demograafilised muudatused on seadnud ohtu tugeva kodulähedase põhihariduse säilimise.