Kae kool – meie oma Khan Academy

23. aug. 2013 Robert Peetsalu MTÜ KAE Kool juhtaja - Kommenteeri artiklit

KAE kool on eestikeelne tasuta e-õppekeskkond, kus on praegu üleval üle saja õppevideo ja interaktiivse harjutuse põhikooli matemaatika teemadel.

KAE kooli ülesanded annavad lahendajale tagasisidet ja vihjeid, mõõdavad tema oskusi ning soovitavad lahendamiseks järgmisi harjutusi. Oluline on ka see, et õpetaja ja lapsevanem saavad KAE koolis jälgida, kuidas lapsel läheb. Lisaks põhikooli matemaatikale leiab sealt viiteid Khan Academy üle 640 õppevideole keemia, füüsika, matemaatika ja bioloogia teemadel, mida saab vaadata eestikeelsete subtiitritega. Khan Academy on olnud KAE kooli loomisel suureks eeskujuks.

Internetis on palju inglise keeles õppimise võimalusi. KAE kool pakub samasuguseid võimalusi eesti keeles. See kool ei ole mõeldud ainult matemaatika jaoks. KAE kool on potentsiaalne kodu kõigi kooliainete nüüdisaegsetele e-õppe materjalidele ning miks mitte ka kõrg- ja kutsehariduse ainetele ning koolitusteemadele.

Ühtne formaat ja loogika

Igaüks peab saama õppida seda, mida ise tahab, siis, kui tahab, endale sobivas tempos, tõhusalt ja tasuta – selline on KAE kooli põhimõte. Me teeme koostööd HITSA e-õppe arenduskeskusega. Õpetajad on saanud ka HITSA materjale kasutada, ent seal asub iga õppematerjal oma veebilehel, on erinevas formaadis, kvaliteedis ja erineva kasutusloogikaga. Saime aru, et lisaks repositooriumidele on vaja kergelt ligipääsetavat õppekeskkonda, mis koondab endas eri ainete materjale ühtlases formaadis, ühtse kasutusloogika ja kvaliteediga. Praegu keegi teine Eestis midagi niisugust ei paku.

Ümberpööratud tund

KAE kooli kasutavad iseõppijad, aga seda saavad seda kasutada ka õpetajad n-ö tunni ümberpööramiseks. Kui tavaliselt kulub tunni aeg õpetaja kuulamisele, tekstide mahakirjutamisele ja vihikus ülesannete lahendamisele, siis KAE kooliga saab anda need ülesanded kodutööks – vaadatakse kodus videoid ja lahendatakse harjutusi. Tõsi, see ei arenda nii palju kirjutamisoskust ja mälu, kuid võimaldab omandada teadmisi ja oskusi endale sobivas tempos, kartmata, et tunnikell heliseb enne, kui asi selge. See võimaldab ka õpetajal pühendada märksa enam väärtuslikku tunniaega personaalsele tegelemisele õpilastega, diferentseerivale õpetamisele ja aktiivõppe võtete kasutamisele. Näiteks võib tunnis mängida börsituru simulatsiooni või sõnamängu ja panna õpilasi võimalikult palju kasutama oma loovust ja sotsiaalseid oskusi.

Õpetaja ei pea enam raiskama aega ka kontrolltöödele. Selle asemel vaatab ta KAE koolis elektroonilist ülevaadet oma õpilaste sooritustest ning saab tunnis kohe tegelda nendega, kes mingi ülesandega hädas on.

Mahajääjast võib saada parim õpilane

Selline õpetamise mudel on USA koolides ennast tõestanud Khan Academy näitel. Palo Alto piirkonnakool oli esimene, mis kasutas matemaatika õpetamisel ühe õppeaasta vältel kahes viiendas ja kahes seitsmendas klassis ainult Khan Academy materjale. Tulemusena selgus, et

– õpilastele hakkas matemaatika meeldima, hinded paranesid, paljud õpilased jõudsid õppekavast ette;

– kellel kulus mingile teemale pühendumisel palju aega ja kes tundusid alguses mahajääjatena, kihutasid lõpuks kõigist ette, kui olid teema endale põhjalikult selgeks teinud.

Eelnev paneb kahtlema hinnangutes „aeglane õppija” või „rumal laps” ja näitab veel kord, kui kahjulik on minna teemadega edasi, kui õpetaja on hinnanud eelnevaid teadmisi hindega 2, 3 või 4.

Julgusest piisab!

Kas KAE kool suudab pakkuda eestikeelsele õppijaskonnale seda, mida Khan Academy inglise keeles õppijale? See sõltub eelkõige eestlastest, kes julgevad jagada oma teadmisi õppevideo vahendusel. Õppevideote loomisega saab tänapäeval hakkama igaüks. See nõuab vaid arvutit, mikrofoni ja pealehakkamist. KAE kooli kodulehel saab mõne minutiga selgeks, kuidas videot salvestada.

Võtke meiega ühendust, saatke meile oma videomaterjale! Meie kodulehe aadress on http://www.kae.edu.ee. Pakume õppevideote loomisel ka tuge ja tasu ( viimast sõltuvalt meile tehtavate annetuste suurusest). Videod avaldame KAE kooli lehel ja YouTube’i kanalis.

Võtke julgus kokku ja tehke suur teene endale, õpilastele, õpetajatele ja Eestile!

————–

KOMMENTAAR

Virtuaalne tahvel – abiks ikka!

7-4 Kae kool - Karel Zova näopiltKarel Zova, hariduse infotehnoloogia sihtasutuse ekspert

Kui bengali juurtega USA finantsanalüütik Salman Khan salvestas 2004. aastal esimesed videolõigud, et aidata üht noort sugulast matemaatika õppimisel, ei osanud ta kindlasti aimatagi, et sellest kasvab välja Khan Academy, mille populaarsus on inspireerinud inimesi kogu maailmas. Ingliskeelseid videoid on subtitreeritud, mitmes riigis, näiteks Eestis või Poolas, on kasutatud Khan Academy tarkvara kodumaise õppekeskkonna rajamiseks, loodud on sama malli järgivaid omakeelseid videoid.

Edukad on videod, kus ekraanil ei kujutada ainult „rääkivat pead”, vaid edastatakse visuaalselt teavet, mis täiendab õpetaja loengut. Lisaks KAE koolile on sarnaseid videoid publitseerinud õppeveebi sihtasutus, kümneid videoid on valmistanud ja jaganud matemaatikaõpetaja Allar Veelmaa. Muidugi pole lühikesed loengud, kus virtuaalsele „tahvlile” kirjutamist saadab õpetaja hääl, ainuke lähenemisviis – YouTube’is on menukad Paul Anderseni loodusteaduste loengud – see muudab loengu personaalsemaks.

Huvitava lahenduse on valinud veebileht sophia.org, kus ühe teema kohta saab valida eri õpetajate videoid. Mitmed kommertsalustel toimivad õppekeskkonnad on ehitatud üles animatsioonidele, nt BrainPop ja Espresso Education.

Omaalgatuse korras loodud õppematerjalide puhul küsitakse sageli, kuidas tagada nende kvaliteet. Siin tasub järgida eesti vanasõna „Kus viga näed laita, seal tule ja aita” – kõvasti on abi konstruktiivsest tagasisidest loojale ning veelgi parem, valmisolekust ise materjali luua ja jagada.


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!