TLÜ-s kaitstav doktoritöö uurib õpetajate elukestvat professionaalset arengut
Kolmapäeval, 21. augustil kaitseb Tallinna Ülikooli kasvatusteaduste instituudi doktorant Kairit Tammets doktoritööd, kus ta uurib õpetajate elukestvat professionaalset arengut läbi õppimise ja teadmusloome praktikate portfoolio-põhises süsteemis, teatas Tallinna Ülikooli pressiesindaja.
Kairit Tammets väidab oma doktoritöös „Learning and Knowledge Building Practices for Teachers’ Professional Development in an Extended Professional Community” (Õppimise ja teadmusloome praktikad õpetaja professionaalses arengus laiendatud professionaalses kogukonnas), et praegune õpetajate professionaalse arengu praktika kipub olema ühekordsete koolituste ja konverentside keskne.
Ametlikud hindamisprotsessid õpetaja professionaalses arengus (praktika õpetajakoolituses, kutseaasta programm, õpetajate atesteerimise süsteem, sisehindamised koolides) on võrdlemisi bürokraatilikud ega toeta järjepideva õppimise lähenemist, et salvestada oma areng koos tagasisidega näiteks oma portfooliosse hilisemaks õppimise eesmärgil kasutamiseks. Lisaks puudub organisatsioonide poolne tugi ja kultuur, et suunata õpetajaid jagama oma teadmisi ning kogemusi, sest isegi kui õpetajad loovad oma portfoolio digitaalselt ja jagavad seda, siis ametlikes hindamistes ei ole need hetkel üldjuhul aktsepteeritud.
Seetõttu rõhutabki Kairit Tammets oma doktoritöös, et õpetajaid, õppejõude ja õpetajakoolituse tudengeid tuleks julgustada salvestama ja jagama oma tööalaseid teadmisi ja praktikaid laiendatud professionaalses kogukonnas ehk kogukonnas kuhu kuuluvad üliõpilased, õppejõud, tegevõpetajad, uurijad, haridusvaldkonna ametnikud.
Sellises kogukonnas koostöö toetab õpetajakutse teadmuse ringlemist ning teooria ja praktika omavahelist sidumist ning seeläbi kogukondliku teadmuse uuenemist õpetajakoolituse valdkonnas. Varasemalt ei ole lähenetud õpetaja professionaalsele arengule individuaalse ja kogukonnas õppimise sünteesimise vaatenurgast läbi tehnilise portfoolio-põhise keskonna.
Doktoritöö peamine eesmärk oli disainida õppimise ja teadmusloome praktikate stsenaariumid laiendatud professionaalses kogukonnas, mida rakendatakse tehnilises portfoolio-põhises keskkonnas ning hinnata selle seost õpetaja professionaalse arenguga. Õppimise ja teadmusloome praktikate käigus jagab õpetaja (ja õpetajakoolituse tudeng) oma igapäevatöö praktilist kogemust ja teadmust (virtuaalses) kogukonnas, õpib teiste kogemustest ja teadmistest, loob kogukonnas ühist teadmust ja osaleb näiteks valdkonna kriitilistes diskussioonides.
Uuringus osalesid Eesti õpetajad kursusel, millel viisid läbi õppimise ja teadmusloome praktikaid ning valmistasid ette oma atesteerimise e-portfoolio. Uuringu tulemused näitasid, et kogukonnas õppimine, oma kogemuste jagamine, tagasiside saamine ja teiste kogemustest õppimine oli õpetajate arengut toetav. Õpetajad pidasidki eriti oluliseks kaaskolleegide teadmiste jagamist kogukonnas ning pidasid teiste õpetajate tagasisidet oma arengule olulisemaks kui kursuse juhendajate tagasiside. Kursuse juhendajate roll oli oluline kogukonnas diskussioonide tekitamisel ja läbiviimisel.
Doktoritöö tulemusi rakendab Kairit Tammets hetkel õpetajakoolituses, kus üliõpilaste koolipraktikat disainitakse kogukonnas õppimise keskseks portfoolio-põhises süsteemis. Lisaks on plaanis rakendada tulemusi ka õpetajate sisehindamise ja kutsetõstmise kontekstis, kuna õpetajate huvi oma arengut digitaalsesse portfooliosse dokumenteerida on olemas, vaja on vaid koolide ja ametkondade tuge portfooliote hindamisel ja aktsepteerimisel.
Tulemustest võib järeldada, et Eesti õpetaja on justkui samm ees ametkondadest. Õpetaja on valmis taotlema pedagoog-metoodik kutsejärku esitades oma taotluse koos materjalidega digitaalse portfooliona, kuhu ta on kogunud kokku materjale jooksvalt ning valib neist välja sobivad atesteerimiseks, kuid uuringus kogeti, et hindamiskomisjon ei ole selleks valmis. Samuti pole koolijuhid valmis hindama sisehindamisel õpetajaid e-portfooliote toel. See aga mõjutab õpetajaid portfooliote ettevalmistamisel, kuna tööd tuleks teha topelt – eraldi komisjonile ja endale.
Sellest tulenevalt näeb doktoritöö autor vajadust toetada lisaks õpetajatele ja õpetajakoolituse tudengitele ka organisatsioone. Organisatsioonikultuur aktsepteerida e-portfoolioid kui vahendeid järjepideva õppimise toetamiseks ning teadmuse jagamiseks kogukonna tasandil.
Kairit Tammetsi doktoritöö juhendaja on Tallinna Ülikooli vanemteadur Kai Pata, oponendid Tartu Ülikooli vanemteadur Äli Leijen ja Aalto Ülikooli järeldoktorant Merja Bauters. Doktoritöö avalik kaitsmine toimub kolmapäeval, 21. augustil kell 11 Tallinna Ülikooli Riho Pätsi auditooriumis (Uus-Sadama 5, aud M213).
Doktoritöö on kättesaadav TLÜ Akadeemilise Raamatukogu repositooriumis E-Ait: http://e-ait.tlulib.ee/330