Õhinapõhine kool keskendub kujundavale hindamisele

6. sept. 2013 Rain Veetõusme meediaõpetaja ja -õppejõud - Kommenteeri artiklit

Võtsin selle pehmeköitelise raamatu kätte vaid nädal enne uue kooliaasta algust kindla sihiga leida midagi uut ja kasulikku ning seda ka algaval kooliaastal rakendada. Ja tegin kohe esimese vea, kui planeerisin raamatu läbitöötamiseks napilt poolteist päeva.

Kuigi tegu on alla sajaleheküljelise kirjatükiga, ei ole see kindlasti raamat, mida kiirkorras läbi lugeda, nii et loetu ka selgepiiriliselt meelde jääb. Niisiis päev-kaks tutvumiseks ja nädal-kaks läbitöötamiseks. Nii saate sealt kätte kõik, mis sinna sisse on pandud.

Kuigi raamatu pealkiri on „Õhina­põhine kool”, keskendutakse sisus õhinapõhisuse asemel pigem kujundavale hindamisele. Need on omavahel seotud teemad, kuid siiski mitte sünonüümid. Õhinapõhisus ei eelda numbrilise hindamise puudumist ja kujundavat hindamist võib ju püüda rakendada ka grupis, kus igasugune õhin puudub. Seega, kes läheb raamatust õhinat otsima, võib natukene pettuda. Siiski mitte päris otsitust ilma jääda, sest kirjeldatakse üsna mitmeid mõtte- ja tegevuskäike, mis seda õhinapõhisust loovad.

Üsna palju pööratakse tähelepanu õpilase ja õpetaja vahelisele suhtlemisele ja personaalsele lähenemisele. Iga õpilase motiveerimine, üheskoos eesmärkide seadmine ning tulemuste analüüs oleks lausa ideaalne. Sarnaseid mõtteid kõlas ka hiljuti Paides toimunud Arvamusfestivali haridusteemalistel aruteludel. Ilmselt on suund õige, aga … 24 õpilast klassis; 15, ei pigem 10 minutit iga inimesega personaalselt tööd … neli tundi. Autoritel on ilmselt õigus, see on terve mõtteviisi muutus. Ja paraku ka terve süsteemi ning ühiskondlike väärtushinnangute ümberehitamine.

Raamatu autorid pööravad mitmes kohas pilgu A. de Saint-Exupéry „Väikse printsi” poole. Et kas ikka peab inimesi hindama numbrilistes suurustes ja mõõdetavatel skaaladel. Humanitaaraladel võib-olla ei pea ega saagi. Kuid reaalaladel pole jälle vastupidine võimalik. Ei saa ju ehitusinseneriks pürgivate noorte hulgast valida õpetamist väärivaid välja selle järgi, milline on nende lauluhääl ja kas neil on liblikakogu. Ning ka maksuametile oleks keeruline maksu­intressi lauldes tasuda. Seega kuskil tulevad kujundavale hindamisele siiski piirid ette. Ühel hetkel peame hakkama tulemusi mõõtma ja paraku võrreldavalt mõõtma.

Üsna hea alus antakse raamatus koolijuhtidele ja õpetajatele, kuid miks mitte ka lapsevanematele, iseenese ja oma meeskonna hindamiseks ning oma tegevuse sihtide seadmiseks. Tänapäeval, kui meile iga telesaate vahel sisendatakse, et oleme kõike seda sätendavat ja säbrulist väärt, ning telesaated ise kinnitavad, et igaüks meist on vaid telefonikõne kaugusel oma võrratu talendi avastamisest, tuleb kindlasti kasuks süsteemne enesevaatlus. Veidi kainestavaid küsimusi püstitatud eesmärkidest, kasutatud meetoditest ja saavutatud tulemustest. Ja mitte ainult enda hinnang oma tööle, vaid ka kolleegide, õpilaste, lapsevanemate ja kogukonna oma.

Lugesin ma seda raamatut esiti kui hobiõpetaja, kes sooviks uuel õppeaastal veidi paremaks saada. Lõppu jõudes tõdesin aga, et sain sellest märksa rohkem kasu kui lapsevanem. Seega soovitan seda neile, kellel lapsed veel õppimisealised. Saate häid näpunäiteid, kuidas oma lapses õhinat tekitada. Aga peate ka arvestama, et selle peale kulub päris palju aega.

Ma ei kahtlegi, et kvaliteetne haridus on nii maailma, Eesti kui ka iga inimese kontekstis määrava tähtsusega toimetulekueeldus, kuid jään siiski raamatu autorite õhinapõhises optimismis pisut kahtlema. Paariaastane laps ei saa ise kingapaelu kokku seotud, olgu see õhin milline tahes ja meie kannatlikkus ükskõik kui piiritu.


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!