Tugi on käeulatuses
Lasteaialaps kardab suhelda nii täiskasvanute kui ka eakaaslastega ning reageerib kõnetamisele kummaliselt. Kodus tunneb laps end kõrvalejäetuna, sest väikevend saab oma eripära tõttu rohkem vanemate tähelepanu. Keskuse nõustaja soovitab lasteaias läbi viidud vaatluse põhjal vanematel lapsele enam tähelepanu pöörata ja ühiselt tegutseda. Juba mõne aja pärast on asi märgavalt parem, laps julgem suhtleja ning kodus heatujuline ja rahulik.
See lugu on vaid üks tuhandetest, mis on leidnud lahenduse riigi toetatava ja SA Innove koordineeritava õppenõustamiskeskuse (edaspidi ÕNK) teise tasandi õppenõustamisteenuse abil. Igas Eesti maakonnas tegutseva ÕNK-i poole pöördutakse erinevate muredega. Keskusest saab abi pidevalt äreva ja depressioonis algklassilapse pere, samuti õnnetu vanem, kes peab tihti taga otsima oma hulkuma läinud võsukest. ÕNK nõustab ja toetab haridustöötajaid nende töömuredes ning aitab lahendada lapse arenguküsimusi. ÕNK-i peaks pöörduma igaüks, kes lapse käekäigu parandamiseks abi vajab.
Kuidas?
Nõu küsija võib pöörduda oma elukoha või lapse haridusasutuse järgsesse ÕNK-i. Tallinna haridusameti juhtimisel tegutseva õppenõustamiskeskuse sihtrühm on Tallinna elanikud ja haridusasutused. Sihtrühma kuuluvad 3–17-aastased (erandjuhul ka nooremad ja vanemad) lapsed ja noored, lapsevanemad ja teised lapse seaduslikud esindajad, õpetajad, erispetsialistid, juhid ning ametiasutustes töötavad ametnikud. Nõustaja konsultatsioonile saamiseks lihtsaim viis on registreerida end internetis, kuhu lisaks kontaktandmetele on oluline kirjutada ka pöördumise põhjus. ÕNK-i saab ka telefoni teel aja kirja panna. Pärast registreerimist võtab nõustaja pöördujaga ise ühendust. Edasine tegevusplaan, kus ja millal nõustamine toimub, keda spetsialistidest veel kaasata, oleneb nõustaja ja pöörduja kokkuleppest ning vajadusest.
Kes ja mida?
ÕNK-i spetsialistid on professionaalid, kelle tööle annavad lisaväärtuse lai ampluaa oma valdkonnas, omandatud kutsed, läbitud ja läbiviidud koolitused, publitseeritud teosed, töö eri institutsioonides ja rohke kogemuspagas.
Meie psühholoogid hindavad laste arengut ja psühholoogilisi probleeme, nõustavad murelapse peret ja haridusasutust lapse õppimis- ja käitumisprobleemide lahendamisel; selgitavad, kuidas toetada laste emotsionaalset arengut; korraldavad individuaal- ja grupinõustamisi, et õpetada kooli ja kodu konflikte vältima ja nendega toime tulema. Keskusest saavad tugipersonal, õpetajad, haridusasutuse juhid nõu, kuidas kujundada õppeasutuses last toetav õpikeskkond.
Kui laps ei täida koolikohustust või tal on suhtlemismured, uurib meie sotsiaalpedagoog tema sotsiaalset küpsust ning nõustab asjaosalisi sobiva tugisüsteemi loomisel. Sotsiaalpedagoog kaasab vajadusel nõustamisprotsessi ka spetsialiste väljastpoolt haridussüsteemi ja annab haridusasutusele nõu tegutsemisvõimaluste kohta. Lapsevanem saab infot sotsiaalteenuste kasutamise, samuti rehabilitatsiooniteenuste ja puudeastme taotlemise küsimustes.
Logopeed pakub abi lapse suulise ja kirjaliku kõne probleemide korral. Samuti aitab välja selgitada kuulmis- ja nägemiserivajaduste ning vaimse arengu eripäraga laste kommunikatsioonivõimalusi. Logopeedi kõneuuringud ja nõustamised on suureks abiks lasteaedadele.
Õpiraskuste puhul aitab eripedagoog: selgitab välja lapse õpitaseme ja -vajaduse, nõustab täiskasvanut tugiteenuste, lapse võimetekohase õppekava, õpikeskkonna ja õppevormi valiku küsimustes. Eripedagoog annab nõu ka diferentseeritud õppetöö ja hindamise korraldamisel, IAK ja IÕK koostamisel, spetsiifilise puudega laste õppe organiseerimisel. Pedagoogid saavad temalt abi sobiva õpimetoodika ja -materjali ning õpistrateegiate valikul ning haridusasutuste juhid HEV-laste õpiküsimustes.
Jagatud mure on pool muret, pool jagatud murest ainult veerand murekoormat. Õpetajad, lapsevanemad, spetsialistid, tehkem koostööd!
Lisainfo: http://innove.ee/et/karjaariteenused/oppenoustamisteenused ja www.tonk.ee.