Lülitame targad telefonid tunnis sisse!

11. okt. 2013 Tuuli Hiiesalu - 1 Kommentaar

Mis juhtub, kui klassiruumis nutitelefone välja ei lülitatagi, vähe sellest − neid lubatakse kasutada? Kõigepealt kaovad klassist paberist sõnaraamatud, sest veebisõnastikest on sõnu otsida lihtne ja kiire. Edasi jäävad ära paberist tunnikontrollid, sest rakendused Socrative Student ja Socrative Teacher aitavad tunnikontrollid viia nutitelefonidesse või i-Padidesse.

Selliselt kirjeldab nutitelefonide kaasamist oma tundidesse Tartu kutsehariduskeskuse inglise keele õpetaja Malle Kalmus, kelle lemmikud on just testikoostamise rakendused. „Digitest on väga lihtne ja praktiline. Selle koostamine ei võta rohkem aega kui mõne teise testi koostamine,” väidab Kalmus. Ometigi suhtuvad õpilased telefoniekraanile ilmuvasse testi erinevalt. Ühtedele meeldib, teistele mitte nii väga. Pärast esimest proovimist soovis üks Kalmuse õpperühm edaspidi teste paberil. Inglise keele õpetaja arvates võib see olla tingitud harjumatusest. Ta katsetab selle rühmaga veel. Lisaks on nutitelefoniga loetud tunnis digilehte ning loomulikult saab nutitelefoni kasutada ka tundide ettevalmistamiseks.

Õpetaja Kalmus ei arva, et nutiseadmed peaksidki tundi valitsema. „Inglise keele tunnis võiks mõni asi olla paberil, midagi võiks omandada kuulamise ja vestluse abil. Tehnika vastu pole mul midagi, kuid õpilaste silmi peab ka hoidma,” rääkis Kalmus. Käsitsi kirjutamine pole õnneks veel kuhugi kadunud, mõned õpilased konspekteerivad endiselt pastakat ja paberit kasutades, hoolimata sellest, et sülearvuti on lauanurgal ootel. „Hea, kui õpilasel on valik, kas ta osaleb tunnis ühel (nutikal) moel või teisel (vanal) moel,” võtab Kalmus teema kokku.

Nutitelefon – väike ja paljudel olemas

„Nutitelefoni või tahvelarvuti kasutamine õppetöös annab õpilasele võimaluse õppida oma mugavustsoonis ja muudab õppimise mängulisemaks, samas ei asenda see tavaõpet,” märgib Tartu kutsehariduskeskuse IKT osakonna juhataja Signe Vedler. Võrreldes nutitelefoni tahvelarvutiga, pole kahtlust, et viimast on eelkõige tänu suuremale ekraanile tunnis meeldivam kasutada. Samas korraldas Vedler ühe kursuse õpilaste hulgas küsitluse, mis näitas, et kui nutitelefon on ligikaudu 70% õpilastel, siis tahvelarvuti vaid mõnel üksikul. Tahvelarvutite kasutamisel võib takistuseks saada ka kooli wifi piiratud võimsus. Seega tasub nutitelefoni tunnis eelistada juba puhtalt praktilisest poolest lähtudes – see on suuremal osal õpilastel. Ohtu, et õpilased kasutavad tunni ajal nutitelefoni oma isiklike asjadega tegelemiseks (e-kirjad, Facebook), peab Vedler reaalseks, kuid arvab, et selle vastu aitab huvitav ja läbimõeldud tund. Kindlasti sõltub nutitelefoni kasutamine tunnis ka aine eripärast. „Turismierialal võiks nutitelefonist ikka väga palju kasu olla,” toob Vedler ühe näite.

Nutitelefon on nagu Šveitsi armeenuga, mis sooritab kindlaid tegevusi

Kalmus ja Vedler teavad, millest räägivad. Koos 28 kolleegiga läbiti kevadel VOTEPREN-i projektis koolitus, kus õpiti nutitelefone ja tahvelarvuteid õpetamisel kasutama. Kursus koosnes viiest loengust, praktilisest harjutusest ja näidistundidest. Kursuse läbiviija, külalisõppejõud Ragnar Õun võrdles oma esimeses loengus nutitelefoni Šveitsi armeenoaga, millega saab sooritada kindlaid tegevusi – pildistada, vaadata valuutakurssi, sõnaraamatut, kuulata muusikat. Enne kui hakata nutitelefoni tunnis kasutama, palus Ragnar Õun siiski tõsiselt järele mõelda, kas mobiilne vahend on antud tunnis ikka parim, kas see sobib sihtrühmale, keda telefoni abil õpetama hakatakse.

Kursuse jooksul andis Õun ülevaate nutitelefonide ja tahvelarvutite operatsioonisüsteemidest, tutvuti nii üldkasutatavate rakendustega kui ka erialaste ainetega seotutega. Kursus lõppes näidistundidega, kus saadud teadmisi nutitelefonide ja tahvelarvutite võimalustest ka kasutati. Vedler viis koos majandusõpetaja Ülle Tolgiga läbi näidistunni, kus õpetati väärtpaberitega kauplemist Tallinna börsi näitel. Selles tunnis kasutati märkmete allalaadimise rakendust (Supernote), QR-koodi lugejat, mille abil käidi kodulehtedel ja Socrative Studenti rakendust (teadmiste kontrolliks).

Ka tahvelarvuti toob vaheldust

Kui mobiiltelefone kasutatakse tundide läbiviimisel veel vähe, siis tahvelarvutitest ehk iPadidest on koolis kõneldud ja kirjutatud juba palju. Augusti lõpupäevadel Gustav Adolfi gümnaasiumis peetud konverentsil „IKT koolis täna ja homme” jagasid oma kogemusi õpetajad, kes on iPade tunnis aktiivselt kasutanud. Muuhulgas tõdeti, et tahvelarvutid on motiveerivad ja nutikad abivahendid, mis aitavad muuta õppimise ja õpetamise mitmekesisemaks ning arendavad õpilaste loomingulisust. Väideti, et tahvelarvuti kasutamisega tunnis paraneb õpilase ja õpetaja koostöö, tekib õpikogukond ja õpilased saavad paremat tagasisidet. Samas kurdeti, et iPad kui kõrgtehnoloogiline vigur ei pruugi alati töökindel olla, tema aku võib ebasobival hetkel tühjaks saada ja wifi leviala võib kaduda.

Mida nutiseadmetega koolitunnis tehtud on, saab lugeda blogist http://applekoolis.blogspot.com/. On uuritud maailma riike, korraldatud QR-koodide jahte, käidud orienteerumas ja pildistamas, koostatud raamatuid, tehtud animatsioone ja programme. iPadi kasutusvõimalused tunduvad olevat piiramatud, jääb vaid üle küsida ning mõelda, kes peaks tahvelarvutiga rikastatud tunni eest maksma – lapsevanem, kool, kohalik omavalitsus või riik.

Nuti võib tulla ja olla, kuid õpetaja ja õpik jäävad

Neljanda klassi õpilaste hulgas tehtud kiire küsitlus näitas, et peaaegu kõigil on olemas telefonid, enamikul nutitelefonid ja vähemalt pooltes telefonides on ka internet. Olen senini palunud oma õpilastel telefonid koolipäeva alguses välja lülitada ning teinud seda ka ise. Viimases loodusõpetuse tunnis tegime Päikese kohta mõistekaarti. Lubasin sel korral infot otsida nutitelefonidest. Elevus oli suur, infot leiti üsna palju ning kiiresti. Kui info otsimiseks sobib telefon hästi, siis videote vaatamiseks jääb selle ekraan selgelt väikeseks. Meie klassis on õnneks Smart-tahvel, mis on rohkem kui lihtsalt valge ekraan. Vaatasime hiljuti tüdrukutega videost, kuidas tikkida mitmesuguseid pisteid. YouTube’i video ahelpiste tikkimisest oli küll väga näitlik, ometigi vajas enamik tüdrukuid lisaselgitust ja minu ettenäitamist. Tuleb nõustuda Tartu kutsehariduskeskuse õpetajatega − nuti võib tulla ja olla, kuid luust ja lihast õpetaja ning paberist õpik esialgu veel kaduda ei saa.

Nutitelefon eeldab „juhiluba”

Peaaegu iga kooli (olgu see siis põhikool, gümnaasium või kutsekool) kodukorras on punkt, mis ütleb, et telefonid peavad olema tunni ajal välja lülitatud või vähemasti hääletul režiimil. Tallinna vabas Waldorfkoolis tuleb telefonid tundide ajaks üldse õpetaja kätte hoiule anda. Tuleb aga välja, et saab ka teisiti, eriti kui tegemist on tarkade telefonidega.

Muidugi, enne kui nutitelefonidega midagi tunnis teha, tuleb neid tundma õppida. Siinkohal peab märkima, et see on valdkond, kus muna võib õpetada kana ehk õpilane võib olla õpetajast targem. Saksamaal käivitati juba üheksa aastat tagasi informatsioonikeskuse Mobilfunk eestvõttel samanimeline kooliprojekt, mille eesmärk oli õpetada õpilasi mobiiltelefone kasutama. Kui algklassilaps teab, kuhu ilmuvad telefoninumbrid, kuidas jõuab teade ühest telefonist teise, missugune telefonis tehtav tegevus on tasuline, kus asuvad telefonis tähed, millega teadet trükkida, ja kus tohib telefon heliseda (vastusevariantideks kirik, haigla ja mänguplats), siis on ta väärt mobiiltelefoniluba (Handyführerschein). Küsimus sulle, hea õpetaja: kas sinu õpilased on väärt mobiiltelefoniluba ja sellega kaasnevat võimalust kasutada nutitelefoni aeg-ajalt ka õppetöös? Loodan, et on.

Lisainfot leiab siit  ja siit.


Hetkel ainult üks arvamus teemale “Lülitame targad telefonid tunnis sisse!”

  1. […] kasutada mõõdukalt ja kombineeritult “paberõppega” näiteks nagu selles artiklis http://opleht.ee/9727-lulitame-targad-telefonid-tunnis-sisse/ teemaks on – viia läbi tunnikontroll mobiilis või kasutada telefoni […]

Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!