Mõista või mitte mõista – selles on küsimus
Selle aasta suvel, 28. juunist kuni 9.juulini toimus Saksamaal, kaunis Bad Wildbad’i linnakeses, esimene Pestalozzi programmi suvekool „Eripära ja mitmekesisuse mõistmine” (Understanding diversity), mille käigus oli võimalik osaleda enam kui 30 erineval kursusel.
Suvekoolist võttis osa 70 haridustöötajat – õpetajad, direktorid, koolipsühholoogid, koolitajad, ametnikud – 32 riigist (Kreekast, Itaaliast, Eestist, Türgist, Sloveeniast, Bulgaariast, Lätist, Soomest, Rootsist, Norrast, Serbiast, Montenegrost, Armeeniast, Austriast, Saksamaalt, Valgevenest, Bosnia-Hertsegovinast, Horvaatiast, Prantsusmaalt, Maltalt, Gruusiast, Ungarist, Islandilt, Leedust, Poolast, Portugalist, Rumeeniast, Moldaaviast, Hispaaniast, Hollandist, Küproselt ja Mehhikost). Kaheksa intensiivse koolituspäeva jooksul toimusid seminarid, loengud, ümarlauadiskussioon ja õpitoad.
Lühidalt Pestalozzi programmist
Pestalozzi programm on Euroopa Nõukogu (EN) programm, mis pakub EN-i riikide haridustöötajatele võimalusi osalemiseks täiendkoolitustel Euroopas. Pestalozzi programmi eesmärk on rakendada Euroopa Nõukogu põhimõtteid – demokraatiat, inimõiguste tunnustamist, väärikust ning seadusandlust – hariduselus ning toetada EN-i liikmesriike nende väärtuste rakendamisel koolides.
Pestalozzi programmi käigus toimuvad koolitused ja seminarid propageerivad kogukonna loomist, koostöös sündinud teadmisi, individuaalset õppimist ja õppimist koos teistega.
Kogukonna loomine:
- – kogukonna mudeli loomine õppimise toetamiseks
- – õppijate kaasatuse edendamine kogukonnaliikmete poolt nii Euroopas kui ka mujal
- – õppijakeskse interaktsiooni loomine osalejate vahel
- – kogukonnatunde tekitamine
Koostöös sündinud teadmised:
- – kehtib põhimõte „teadmised ei ole lõpp-produkt, nad on alati muutuses”
- – ole teadlik sellest, kuidas teadmisi luuakse ning ole valmis seadma küsimärgi alla oma teadmisi ja vaateid
- – loo teadmisi läbi interaktsiooni ja koostöö
Õppimine:
- – õpi läbi kogemuse
- – õppides teistega koos, jaga oma teadmisi
- – jaga kogemusi
Pestalozzi programmi täiendkoolitustel on eesmärkideks arendada edasi oskusi ja teadmisi, mis on vajalikud demokraatliku ühiskonna säilitamiseks ning edasi arendamiseks. Erilist tähelepanu pööratakse alljärgnevatele kompetentsidele:
- – kriitiline vaatlus;
- – inimõigustel ja väärikusel põhinevad tegevused;
- – võime tegutseda demokraatia- ja koostööpõhiselt;
- – erisuste mõistmine ning võime elada erisuste keskel;
- – mineviku ja oleviku mõistmine, võime näha end tulevikus;
- – oskus ja valmisolek õppida kogu elu.
Pestalozzi programmi koolitused põhinevad kolmel sambal:
- – sisu: Euroopa Nõukogu standardid ja printsiibid
- – metodoloogia: õppija-keskne, eakaaslaste õpetamispõhine, koostöö
- – kompetentside arendamine: teadmiste ja mõistmise arendamine, individuaalne praktika, sotsiaalne praktika.
Pestalozzi programmi esimene suvekool
Pestalozzi programmi esimene suvekool toimus Bad Wildbad’i akadeemias (Landesakademie Bad Wildbad). Bad Wildbad on väike maaliline linnake keset suuri männimetsa massiive Schwartzwaldi (Must mets) piirkonnas Enzi jõe ääres. Enne esimest suvekooli sellel aastal olid viimase 30 aasta jooksul toimunud Euroopa Nõukogu ja Baden-Württemberg’i liidumaa korraldatud kolmepäevased suveakadeemiad (Pestalozzi programme European seminars). Sellel suvel toimunud esimene suvekool on suveakadeemia nn edasiarendus: suvekoolid kestavad nüüd kaheksa päeva, osavõtjaid on rohkem (sellel aastal 70, lisaks veel 11 koolitajat) ning töö intensiivsem.
Pestalozzi esimese rahvusvahelise suvekooli rõhuasetus oli kultuuridevaheliste kompetentside arendamisel, erisuste eetikal, kaasaval haridusel koolides, diskrimineerimise ennetamisel, kõige ja kõigi ajalool. Tähelepanu pöörati ka sellistele pedagoogilistele ja metodoloogilistele küsimustele nagu koostööpõhine õppimine, innovatsioon, loovus, motivatsiooni ja uudishimu tekitamine / julgustamine, haridus enesearengu toetajana, õpetajate ja kooli roll demokraatlikus ühiskonnas.
Suvekoolil osalejad said valida paljude erisust/mitmekesisust kaasavate kursuste (nt diskrimineerimine, ajalugu, ühiskondlik õiglus, inimõigused) ja pedagoogikakursuste (nt koostööpõhine õppimine, õppija-keskne lähenemine, kaasamine) vahel. Koolitusel käsitleti ka hariduse üldisemaid teemasid: motivatsiooni tekitamine, kooli ja õpetaja roll demokraatlikus ühiskonnas, eesmärgid hariduses. Lisaks grupipõhistele valikkursustele ja loengutele, toimusid ka ühisüritused ja -tegevused. Neist üks – ümarlaua arutelu „Kas koolil on tulevik? Millised koolid tõeliselt demokraatliku ühiskonna jaoks?” („Does school have a future? Which schools for a truly domocratic society? ”) – oli avalik ning mõeldud laiemale publikule kui vaid suvekoolist osavõtjad.
Ümarlauast võtsid osa Michael Hermann (sotsioloog, raadioajakirjanik, Baden-Württembergi liidumaa), Pavel Zgaga (Hariduspoliitikauuringute Keskuse direktor, Ljubljana Ülikool, Sloveenia), Kristin Narr (haridusmeedia spetsialist, Saksamaa), Rudolf Bosch (haridusametnik, Freiburg, Saksamaa) ja Eva Moreno Sánchez (koolieelsete õppeasutuste õppekava arendusdirektor, Mexico). Euroopa Nõukogu esindas Josef Huber (Pestalozzi programmi direktor).
On hea meel tõdeda, et kõik ümarlauast osavõtjad tulid üheskoos järeldusele, et koolil on tulevik, kuid on vaja teha suunamuutusi ning muuta seda, mida me teeme ning, kuidas me seda teeme.
Lõpetuseks
Pestalozzi esimene suvekool oli väga huvitav ja omapärane kogemus. Kaheksa päeva jooksul sai kogeda dünaamilist ja motiveeritud atmosfääri, mille lõid koolitusel osalejad oma positiivse suhtumise, entusiasmi, aktiivsuse ja koostööga. Lisaks kursustel omandatud teadmistele on olulisteks lisaväärtusteks uued isiklikud kontaktid, jagatud ideed ja teadmised, tunnetatud mitmekesisus ja erisus.
Pestalozzi programmi raames läbiviidavad koolitused on huvitavad ning ainulaadsed. Soovitan kõigile! Rohkem infot Pestalozzi programmi kohta leiab siit.