Sel sügisel domineerib fotokunst

4. okt. 2013 Triin Tulgiste kunstiajaloolane - Sel sügisel domineerib fotokunst kommenteerimine on välja lülitatud

Sügishooaja näitusepildilt on raske välja tuua ühte staarnäitust, selle asemel domineerib mitme ürituse koosmõjul hoopis meediumipõhiselt fotokunst.

Keskne fotoüritus on 27. oktoobrini kestev Tallinna fotokuu. Fotokuul saab Tallinna kunstihoones näha Niekolaas Johannes Lekkerkerki kureeritud rahvusvahelist näitust „Kahtluse varjud”, mis fotokuu keskse sündmusena keskendub fotoga seotud ajalisusele, uidates oma mõttearendustes fotost kui meediumist ka kaugemale.

Tartu kunstimajas saab 20. oktoobrini vaadata Anneli Porri kureeritud eesti fotokunsti lähiajaloo kaardistamisele keskenduvat näitust „Kus lõped sina, algan mina”. Anneli Porri rõhutab, et foto koos sellel kujutatuga aitab mõtestada poliitiliselt, sotsiaalselt ja ka tajuliselt muutuvat keskkonda, tehes nähtavaks inimese ja keskkonna suhted ja sõltuvused.

Eraldi väärivad esiletõstmist fotokuu viimastel päevadel toimuv Eesti fotokunstimess Telliskivi loomelinnakus, kus saab nii vaadata kui ka osta eesti parimate fotokunstnike teoseid, ning fotole keskendunud Tartu noore kunsti oksjon, mis toimub veidi varem, 10. oktoobril. Lisaks suurtele kuraatorinäitustele tasub tähele panna mitmeid isikunäitusi: talvel Sadolini kunstipreemia pälvinud Paul Kuimetit Kumu kunstimuuseumis, Peeter Lauritsat Vaal galeriis, Laura Kuuske Hobusepea galeriis ja ArtiPrinti noore fotokunstniku stipendiumi 2013 võitjat Tõnu Tunnelit Tartu kunstimaja väikeses galeriis.

Kumus tasub lisaks Paul Kuimeti isikunäitusele kindlasti külastada veel kaht väljapanekut. Neist esimene on 3. novembrini avatud muljetavaldava kunstnike nimekirjaga suurnäitus „Kriitika ja kriisid. Kunst Euroopas alates 1945”, mis toob kohaliku vaatajani mitmed tänapäeva kunsti klassikud. Näitus on tähelepanuväärne ka selle poolest, et esmakordselt vaadeldakse kohaliku näituse raames siinset kunsti koos samal ajal läänes toimuvaga. Nii on selliste lääne suurnimede nagu Anselm Kiefer, Damien Hirst ja Christo kõrval koha leidnud ka eesti oma klassikud Raul Meel ja Kaljo Põllu. Lisaks tavapärastele giidituuridele saadab näitust oktoobri jooksul spetsiaalselt väljatöötatud loenguprogramm, mis avab näitusel eksponeeritud teemade ja teoste tausta.

Teisena tasub Kumus pilk heita näitusele „Sünkroonist väljas. Helikunstist vaatega minevikku”, mis on esimene nii mastaapne katse kirjeldada eesti helikunstis juba toimunut ja ka praegu olulist. Väljapanek on jagatud kolmeks: 1960.−1990. aastate heliga seotud eksperimendid, eesti nüüdisaegne helikunst ning raadiosaadetest, dokumentaalvideotest ja fotodest koosnev arhiiviosa.

Meeldivalt aktiivne on sügiseti kunstielu ka Tartus, lisaks eespool viidatud näitusele Tartu kunstimajas ja Tartu noore kunsti oksjonile toimub juba neljandat korda nüüdisaegse kunsti festival ART IST KUKU NU UT, mille selleaastane näitus kannab pealkirja „PRADA PRAVDA” (avatud 27. oktoobrini). Festivali korraldajad Kaisa Eiche ja Rael Artel on sel aastal loobunud tavapärasest kolmest näitusest ühe kolmel näitusepinnal (galeriis Noorus, Tartu kunstimuuseumis, Y-galeriis) toimuva mammutnäituse kasuks ning kutsunud oma esimest kuraatorikogemust saama ka kolm noort kunstiteadlast: Marika Agu, Marie Vellevoogi ja Triin Tulgiste. Näitusi külastades tasub sümboolse tasu eest hankida ka festivali kataloog, mis aitab orienteeruda näituse viide eri suunda hargnevates teemades ja kust saab esmakordselt eesti keeles lugeda itaalia filosoofi Giorgio Agambeni esseed kaasaegsusest.

Põnevusega tasub oodata ka Tartu kunstimuuseumi kunstikabinetis detsembris avatavat, seni eesti kunstiväljal vaid suurte õnnestumiste ja preemiatega (Köler Prize 2011, A. Starkopfi preemia 2012) silma paistnud Jevgeni Zolotko näitust „Leigus”.


Comments are closed.