Comenius viis Eesti, Läti ja Rootsi lasteaednikud koostööd tegema

1. nov. 2013 Tiiu Rebane VIljandi Krõlli lasteaia vanemõpetaja - Kommenteeri artiklit

Viljandi Krõlli lasteaed võõrustas kolmel päeval külalisi Rootsist ja Lätist. Toimus järjekordne kokkusaamine Comeniuse projekti „ Õuesõpe, lähtudes teaduse ja tehnika perspektiivist” raames.

Mullu augustis alguse saanud projekti rahastab Euroopa Liidu elukestev õppeprogramm SA Archimedes. Projekti eesmärgid on panna lapsi õuesõppe tegevuste kaudu tundma huvi teaduse ja tehnika vastu, edendada eri maade lasteaedade koostööd, vahetada kogemusi ning tutvuda praktiliste tegevuste ja õpetusmeetoditega.

Projekti lõpptähtaeg on juuni 2014. Osalevad Rootsi poolt Solna linna lasteaiad Näckrosen ja Tunet, Lätist Valmiera lasteaed Spriditis ja Eesti poolt Viljandi Krõlli lasteaed.

Kohtumisi on projekti käigus olnud juba kolm. Esimene, kontaktseminar leidis aset 10.−12. jaanuarini aastal 2012 ja toimus Rootsis. Krõlli lasteaiast osalesid projekti koordinaator Ane Purgas ja õppealajuhataja Riina Heinpõld. Kokkusaamisel määratleti partnerite rollid, koostati projekti töökava ning täideti ühiselt projekti taotlus. Sellele järgnenud töökohtumine toimus samal aastal 24.−26. oktoobrini jälle Solnas. Rootsis käisid Krõlli majast õppealajuhataja Riina Heinpõld ja temaga koos viis õpetajat. Plaaniti projekti tegevusi, tutvuti Tuneti lasteaiaga, külastati Överjärva farmi ning tutvuti Rootsi lastaedade töösüsteemi ja -korraldusega. Lepiti kokku ühiselt koostatava metoodilise käsiraamatu teema, milleks sai „Vesi, maa, õhk, tuli”. Meie lasteaed sai ülesande olla koostamisel koordinaator. Samuti selgus järgneva kohtumise teema, milleks sai „Vanemate roll õuesõppes”. Iga osapool sai ülesande koostada sel teemal ettekanne ja esitleda seda järgneval kohtumisel Lätis Spriditise lasteaias.

DSCN3533Kohtumine leidiski aset selle kevade aprillis. Meie lasteaiast käis Lätis 12-liikmeline meeskond koos õppealajuhataja ja projekti koordinaatoriga. Toredad Läti kolleegid tutvustasid oma imearmast maja ja õuesõppe tegevusi. Saime osa õpetajate näidendist, teadusteatri etendusest ja osalesime koos Spriditise lapsevanematega konverentsil, kus oli võimalik kuulda eri maade ettekandeid koostöökogemustest lapsevanematega.

23.−25. oktoobrini külastasid meie ühisprojekti partnerid Krõlli lasteaeda. Kolm päeva möödusid lennates, täis huvitavaid ettevõtmisi ja arutelusid.

Külalisi oli meie majja tervitama tulnud Viljandi haridus- ja kultuuriameti juhataja Tiivi Tiido, kes tundis heameelt koostöö üle, mis rikastab kõiki asjaosalisi.

Krõlli lapsed esinesid külalistele väikese etteastega ja selle järel tutvuti Krõlli lasteaia maja ning puude ja taimede mängu- ja õpperajaga. Külalistel oli võimalus osaleda rajal toimuvates tegevustes, millele järgnes arutelu nende üle. Suhtluskeel oli inglise keel, kuid lätlastel oli võimalik selgitusi saada ka vene keeles. Õhtul ootas külalisi pidulik õhtusöök kohvikus Harmoonia, kus õppisime oma partnereid veel paremini tundma.

Uus päev leidis meid kõiki Soomaa looduskeskuse korraldatavalt rabaretkelt. Ilm soosis meid ning viiekilomeetrine rabarada pakkus mõnusat lõõgastust ja toredaid avastushetki. Giid tutvustas Soomaa radu, mis pakuvad matkarõõmu nii lastele kui ka täiskasvanutele. Ta kutsus kõiki radadele eri aastaaegadel, märkides, et rootslased ja lätlased külastavad Soomaad vähem kui soomlased. Tagasi keskuses, andis selle maja perenaine Triin Saluste ülevaate keskusest, mängis külalistega looduskeskkonda sobivaid mänge ja andis võimaluse looduslikust materjalist meisterdada. Pärast lõunat tutvustas iga osapool töisel konverentsil oma versiooni valmivast õuesõppe käsiraamatust ning ühiselt püüti leida sobiv vorming, mis seoks raamatu tervikuks. Arutleti käsiraamatu metoodiliste aspektide ja mahukuse üle. Kuna jõudis kätte lahkumisaeg, siis otsustati arutelu jätkata ka järgmisel päeval, kaasates iga riigi esindajad vestlusringi.

Viimasel päeval nautisid külalised koos projektis osalevate Poku ja Mõmmi rühma lastega loodusretke Valuoja oru loodusrajal. Seekordne retk kandis nime „Maa, õhk, tuli, vesi: need me sõbrad neljakesi”. Lapsed said retkelt teadmisi nelja elemendi kohta, samuti lustida mängudes. Tuttavad tegelased orust pakkusid lastele mõnusat tegevust. Sügiseemand pani proovile laste teadmised sügisandidest, selgitas vihma teket ja mängis lastega vihmamänge, Orumoor koos abilisega ootas lapsi lõkke ääres, kus potis kees ravimtee. Vesteldi tulest ja joodi sooja teed. Mutionu vestles suurte mutimullahunnikute vahel maast ja oma tegemistest aasal, jagades lastele „vihmausse” (ussikeste moodi komme). Tuulepoistega mängisid lapsed tuulemänge. Külalised nautisid laste tegevusi ja lustisid ka ise nendega kaasa.

Lasteaias toimus väike arutelu tegevuste üle ja jõudiski külalistel kätte aeg jätta hüvasti Krõlli majaga ja suunduda linnaekskursioonile.

Külalised tänasid lasteaiaperet sooja vastuvõtu eest ja andsid üle ka väikesed meened.

Järgmine kohtumine leiab aset juba lõppkonverentsil Solna linnas järgmise aasta mais. Sinna vahele aga mahub palju tegemisi, kirjade vahetamist, materjalikogumist ja jäädvustamist. Sellega on tihedalt seotud nii direktor Margit Karu, õppealajuhataja Riina Heinpõld, koordinaator Ane Purgas kui ka 12-liikmeline projektimeeskond. Nüüd tuleb töötada selle nimel, et valmiks asjalik metoodiline käsiraamat, mida saavad kasutada õpetajad ja teised huvilised kolmes eri riigis.

Osalesime rahvusvahelises projektis esimest korda, tore oli leida suhtluspartnereid, näha sarnaseid ja erinevaid külgi meie töös ning anda oma kogemusi ja tõdemusi edasi ka teiste riikide lasteaednikele. Eesmärk on meil ühine: viime lapsed õue õppima ning koos katsetades ja uurides äratame juba varakult nende huvi teaduse ja tehnika vastu.

DSCN3621


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!