Karu õpetab noori tervislikumalt toituma
Tervise arengu instituut alustas taas noortele suunatud veebikampaaniat „Fiidi karu!”, et teadvustada näkside ja muu kiirtoidu (st kõrge suhkru-, rasva- ja soolasisaldusega toitude) liigse söömise ebatervislikkust ning anda ideid, millega neid asendada.
Tervisliku toitumise sõnumit edastavad veebiklippide abil mängulisel viisil Karu ja tema sõber Mumm. Puudutatavad teemad on karastus- ja energiajoogid, hommikusöök, suhkru tarbimine, kartulikrõpsude söömine, aga ka kaalu langetamine, teatud toiduainete vältimine jms ning toitumisega seotud müütide ümberlükkamine.
Kampaania toimub internetis. Peamine kanal on veebileht http://www.toitumine.ee/kampaania/fiidikaru/.
Noorte toitumisele on iseloomulik ohtrate suupistete ja magusate jookide tarbimine. Üldjuhul sisaldavad need palju soola või suhkrut ning rasva ja lisaaineid, kuid vähe kiudaineid ja teisi kasulikke toitaineid. Liiga vähe süüakse puu- ja köögivilja, piima ja kala. Noorte toitumist mõjutavad suurel määral perekonnast kaasa saadud tõekspidamised ja harjumused.
Sageli on noorte teadmised toitumise kohta vildakad – ei tunta tervisliku ja tasakaalustatud toitumise põhimõtteid. Näiteks arvatakse, et sale olemiseks tuleb süüa hästi vähe ja dieeti pidada, või loetakse kaloreid, aga ei vaadata, millisest toidust need tulevad.
Viimase Eesti kooliõpilaste tervisekäitumise uuringu (2009/2010. õppeaasta) andmetel joob 11–15-aastastest õpilastest iga päev karastusjooke 12% ning maiustusi sööb viiel päeval nädalas või sagedamini 41% õpilastest. Nii hamburgeri, kartulikrõpsude kui ka friikartulite puhul on kõige enam õpilasi, kes söövad neid harvem kui üks kord nädalas. Ühel päeval nädalas sööb neid vastavalt 9%, 22% ja 14% õpilastest.
Väga meeleolukas ja tarvilik ettevõtmine. Aga kelle idee on keelevärd “Fiidi karu”? Pigem jätab see mulje kunstlikult pingutatud soovist olla pop ja noortepärane. Mille poolest omakeelne allitereeruv “Kostita karu” näiteks halvem on? Tegemist on ikkagi meie keele ja meelega…