Milliseid pühasid vajab laps?
Pühade-eelne hingedeaeg oma välise pimedusega pakub suurepäraseid võimalusi tegelemaks inimhinge (enda) sisse vaatamise ja mõtisklemisega. Võime mõelda ka selle üle, milliseid jõulupühi soovime oma lastele pakkuda – kodus, lasteaias, koolis. Lastele, kes on avatud kõigi oma meeltega vastu võtma nii head kui ka tema arengule ja vajadustele sobimatut. Just täiskasvanust sõltub see, mida ta lapse hinge külvab ning mis sellest lapse täiskasvanuikka saades kasvab. Ehk milliste väärtustega ühiskonda me õpetajatena lastele loome.
Lähtudes laste arengulistest vajadustest ja Matti Bergströmi aju-uuringutest, teame, et just eelkoolieas (0–7 eluaastat) kujunevad koos aju arenguga inimese püsivad väärtused ja oskused teha elus valikuid. Hiljem võib laps õppida vastavalt vajadusele sobilikult käituma, kuid sisemisi hoiakuid ta enam muuta ei saa. Lapsepõlves kogetud emotsioonid (sh hingelised väärtused) talletuvad ajutüvesse ning jäävad inimest mõjutama kogu elu, ka vanas eas.
Nüüdisaegsete aju-uuringutega on tõestatud, et ainult siis, kui laps on kogenud oma lapsepõlves pühalikke või härdaid hetki, on ta võimeline neid tundeid ka täiskasvanuna kogema ja neid hetki ise looma. Täiskasvanuna mäletame seda, mis on meie hinge puudutanud, mitte seda, mida oleme (koolis) pähe õppinud. Just need hingepuudutused – nii head kui halvad – mõjutavad inimest kogu elu.
Seega on äärmiselt oluline mõelda, milliseid elamusi me lastele just koolieelses eas pakume.
Pühad, nagu see sõna isegi ütleb, on ju imehea võimalus kinkida teadlikult neid ilusaid, pühalikke, pidulikke ja hinge puudutavaid hetki laste ellu.
Kuidas luua neid väärtuslikke hetki?
Esmalt tuleb teadvustada, et väärtusi ei saa õpetada, neid peab õpetaja ise kandma ehk elama väärtuste järgi. Laps vajab eeskujuks ühiskondlikult aktiivset täiskasvanut, kes annab oma tegudega moraalseid orientiire, mitte ei moraalitse. Seega saab pühalikke ja härdaid hetki laste jaoks luua vaid see õpetaja, kes ise suudab neid tunnetada. Selleks on vajalik õpetaja eelhäälestust ehk meeleolu, millega ta laste juurde läheb. Meeleolu ei saa tulla käsu peale. Meeleolu saab luua stressivabas ja hea sisekliimaga keskkonnas, olgu selleks siis lasteaed, kool või kodu.
Ilusa hetke eeltingimuseks on ka – vaikus. Vaikus on linnaühiskonnas üldse üks kallihinnalisemaid varasid. Aga ainult vaikuses saavad sündida mõtted, ideed (loovus) ja saab inimene kohtuda iseendaga, sealjuures õppida ennast tundma.
Lasteaias loodud vaikusehetked peaksid olema mõnusad ja soojad, st õpetaja peaks kandma endas meeleolu, milles on:
• rahu (siin on meil aega),
• turvalisust (siin oled sa hoitud, on kindlad piirid ja kord),
• hingesoojust (hoolin ja mõistan, heatahtlikus ka mittemõistmise puhul).
Õiges meeleolus lastega koosolemise vaikust toetab keskkond. Aastaajale kohaselt kannab hämaras ruumis süüdatud küünlavagus endas lisaks maagilisele ilule ka hingesoojuse ja vaimuvalguse sõnumit. Küünla süütamine annab ilma sõnadeta teada vaikuse algusest ja aitab samal ajal lastel keskenduda. Ja siis hakkab õpetaja jutustama lugu …
Uue väärtuskasvatuspõhise lasteaiana on Tartu Luterliku Peetri Kooli lasteaia jõuluaeg täis rohkelt toredaid toimetusi. Kuid oluline pole see, mida kõike me teeme, vaid see, kuidas teeme. Ehk milliseid väärtusi me oma igapäevastes tegevustes, sõnades ning puudutustes-silmavaates lastele anname. Seega peab õpetajas endas toimuma pidev õppekasvatustegevus, mille tulemus on lastele kasvatava mõjuga.
Alushariduse riiklik standard on loomud kõik võimalused selleks, et toetada lapse tegelikke arengulisi vajadusi ja väärtuskasvatust. Ülejäänu sõltub suuresti õpetaja väärtushinnangutest, teadmistest ja tahtest, kuidas seda rakendada.
——
Kaks soovi …
Õpetajatele, kes valmistuvad jõulupidudeks. Mõelgem, millist sõnumit kannab korraldatav üritus, kuidas saan mina arendada lapse emotsionaalset intelligentsust. Kas läbi šõu või ilu ja siiruse.
Õpetajad, kes viibite pika päeva lastega koos, teadvustagem, et just meie võimuses on lastele kinkida ilusaid hetki, mida laps veel suurenagi meenutab. Seda eriti neile lastele, kelle pered viibivad ka pärast väsitavat lasteaiapäeva sageli ülestimuleeritud vabaaja- ja meelelahutuskeskkondades.
Pühalikke jõulupühi!