TÜ haridusteadlased asuvad koolitama tuhandeid õpilasi ja õpetajaid üle Euroopa

9. jaan. 2014 - Kommenteeri artiklit

Tartu ülikooli (TÜ) haridusteadlased pälvisid Euroopa Komisjonilt 2,5 miljoni euro suuruse toetuse, et asuda juhtima teadusprojekti, mille käigus õpivad 1100 õpetajat ja enam kui 23 000 õpilast üle Euroopa arendama uurimusliku töö oskusi, teatas TÜ pressiesindaja.

Rahastuse sai TÜ haridusteadlaste projekt „Ark of Inquiry” (eesti k Uuringulaegas), mille eesmärk on arendada 1.–12. klassi õpilaste uurimistööde tegemise oskusi ning koolitada õpetajaid uurimusliku õppe juhendamises.

Eesmärkide saavutamiseks töötatakse välja keskkond, milles hinnatakse taolise õppetöö kogemusi ja oskusi, antakse uurimusliku õppe „pass” ning soovitatakse uusi tegevusi. Ülesandeid saab läbida õpetaja abiga või iseseisvalt, näiteks perekonna toel.

„Õpilased õpivad erinevate tegevuste abil probleeme teaduslikul viisil lahendama – loevad teaduslikke tekste, sõnastavad uurimisküsimusi või hüpoteese, kavandavad ja viivad läbi vaatlusi või eksperimente, analüüsivad kogutud andmeid ning sõnastavad järeldusi või teevad üldistusi,” selgitas projekti eestvedaja, TÜ tehnoloogiahariduse professor Margus Pedaste. Uurimuslikud tegevused nagu eksperimendi läbiviimine teaduskeskuses AHHAA või teadusartikli lugemine ja artikli autoriga kirjavahetuse pidamine valitakse välja erinevates riikides edukaks osutunud tegevuste hulgast.

Uurimuslikus töös on oma roll toetavatel õpetajatel, üliõpilastel ja teaduskeskustel. Pärast piisava hulga kogemuste omandamist on õpilastel võimalik uuesti oma kogemusi ja oskusi hinnata. Vastavalt sellele saab õpilane diplomi, pronks-, hõbe- või kuldmedali. Lisaks otsitakse võimalusi, et teaduskeskused ning kõrgkoolid tunnustaksid uurimusliku õppe medali saanuid näiteks soodustuste või eritingimustel vastuvõtuga.

„Mul on väga hea meel, et projekti koordineerimise vastutus ja au langes just TÜ haridusteadlastele, kelle järjekindel tegevus on leidnud tunnustust Euroopa kõrgkoolide võrgustikus ja kellele on usaldatud kanda liidriroll,” rääkis TÜ teadusprorektor Marco Kirm. Projekti rahastamine kinnitab tema sõnul Eesti haridusteadlaste ja õpetajate võimekust õppeprotsessile loovalt läheneda ning kooli paindlikkust selle realiseerimisel, mis suuremates riikides võib olla märgatavalt keerulisem. „Edu haridusteaduses rahvusvahelisel areenil kindlustab õpetajakoolituse kvaliteeti. Usun, et see on esimene pääsukene TÜ teadlaste koordineeritavate projektide hulgas ja neid lisandub peagi veel.”

1. märtsil algavas projektis osalevad partnerid 12 riigist. Eestist on partneriks AHHAA keskus, teised partnerid on Kreekast, Soomest, Küproselt, Itaaliast (UNESCO), Hollandist, Austriast, Saksamaalt, Türgist, Prantsusmaalt, Belgiast ja Ungarist.

Projekti rahastatakse Euroopa Komisjoni 7. raamprogrammi (7RP) konkursi kaudu. Projekti eelarve on 2,8 miljonit eurot, millest Euroopa Komisjoni toetus on 2,5 miljonit eurot.

Tartu ülikool on varasemalt partnerina osalenud enam kui sajas 7RP projektis, ent „Ark of Inquiry” on esimene suur konsortsiumiprojekt, mille puhul TÜ täidab juhtpartneri rolli. Samuti on tegu esimese eestlaste koordineeritava 7RP alaprogrammi „Teadus ühiskonnas” projektiga.


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!