Märts on teatrikuu

21. märts 2014 Marit Tarkin Kuressaare gümnaasiumi humanitaarosakonna juhataja - Märts on teatrikuu kommenteerimine on välja lülitatud

Teatritegemine – laval olemine, kõnelemine, partneritunnetus, esinemisnärv ja ühel hetkel juba lavastamine − on lapse ja noore arengus lausa pärliks, sest kus õpib inimene veel enam kui laval.

„Näideldes kasutate kõike seda, mis te inimesena olete.”

Kim Hunter

Kuressaare gümnaasiumi teatripäevad on koolis oodatud üritus ja 15 toimumisaastat on kujundanud neist armastatud traditsiooni. Meie teatripäevad on iga aastaga edasi arenenud: kolmandat aastat järjest lavastavad teatrietendusi kõik meie õpilased, 1.−12. klassini. Teatritegemisest on saanud meie eesti keele ja kirjanduse ainekava osa: novembrikuu kirjandustunnid on pühendatud teatrikultuurile ja draamaõpetusele. Õpilased valmistavad etendusi ja meediatööd ette kirjandustundides. Novembri lõpus toimuval teatrigalal lapsevanematele ja linnarahvale astuvad üles iga kooliastme pärjatud etendused.

Meie kooli teatripäevadega seoses toimub viis teatriõhtut, igale kooliastmele eraldi: „Väike uba” 1.−3. klassile; väike teatriõhtu 4.−6. klassile ja 7.−9. klassile, suur teatriõhtu 10.−12. klassile ning sellele järgneb viienda teatriõhtuna kooli suur teatrigala. Gümnaasiumi võidutrupiga on andnud nõusoleku edasi töötada Kuressaare linnateater. Koolis on väga hea näha, kuidas noored teatritegijad aasta-aastalt laval julgemaks saavad. Meil on tublisid õpilasi, kes juba põhikoolis ise lavastavad ja etendusi kirjutavad.

Õpetajaid ja õpilaslavastajaid on meie majas koolitamas käinud meie oma kooli näitlejast vilistlased, sel aastal Aarne Mägi ja Maarika Mesipuu.

Mida teatrikuu noortele annab?

Teises õppeveerandis läbivad õpetajad õpilastega draamaõpetuse olulised nüansid:

• ülevaade teatrielust, Eesti teatritest, teatrietiketist,

• töö häälega,

• koostöö partneriga,

• rollilahendus – keda ma laval ke­has­tan, mis on minu lavarolli eesmärgid,

• etenduse tervikanalüüs – millest meie klassi etendus räägib, mida tahame publikule öelda, kuidas seda kõige arusaadavamalt väljendada.

7.−9. klassi õpilaste arvamusi teatriõhtust

Suur teatriõhtu. Gümnaasiumi teatriõhtut juhtis gümnasistide rokkbänd, kus basskitarristina mängis roosas parukas kaasa õppeala­juhataja Maidu Varik.

Suur teatriõhtu. Gümnaasiumi teatriõhtut juhtis gümnasistide rokkbänd, kus basskitarristina mängis roosas parukas kaasa õppeala­juhataja Maidu Varik.

Mulle meeldis 8.c klassi näidend, seal oli palju põnevust ja kõvasti tõde, sest inimest ei tohi hinnata tema välimuse, vaid iseloomu järgi. Hans Robert

Kõige rohkem meeldis mulle 9.b klassi „Meie” esitus, sest see erines teistest ja oli huvitav jälgida, mis olid nende eredamad juhtumid üheksa kooliaasta jooksul. Grete

Mulle meeldis 8.b klassi näidend „Mis meid eraldab”. Seda oli lõbus vaadata ja andis hea ülevaate sellest, mis toimub teismelistega koolis, kodus, peegli ees. Mari

Minu arust oli teatriõhtu väga huvitav. Oli palju meeldejäävaid etendusi. Lemmikuks osutus 7.c „Klassiõhtu” ja lemmiknäitlejaks sealt Mikk Lehtsaar, kes oskas oma rolli hästi kirevalt ja huvitavalt mängida. Mart Mark

Minu arvates oli väike teatriõhtu väga sisukas ja kaasahaarav. Meeldis see, et kõik, mis toimuma hakkas, oli ilusasti planeeritud ja huvitavaks tehtud. Õhtujuhid olid väga humoorikad ja rääkisid selge häälega. Näidendid olid päris erinevad, kuid samas õpetlikud. Parimaks näitlejaks saan tunnistada 8.a klassist Hendrik Putku, kuna tema oli see, kes oli laval nii loominguline ja põnev. Melani

Lavastuste kirjutamine ja mängimine annab õpilastele kogemuse näitleja elust ja annab tunde suure rahva ees näitlemisest. Teisiti ja paremini ei saakski midagi teha, sest selleaastane teatriõhtu oli lihtsalt super. Järgmise teatriõhtu teema võiks olla „Mida saab teha noortekeskuses”. Hendrik

Teatrikuu köögipool ehk Etenduse ideest lavalaudadeni

1. Töö klassis, tunnis

• Õpetajad, korraldajad valivad välja kirjanikud-juubilarid, kuulutatakse välja teatriõhtute teemad.

• Kooli kodulehel ja kirjandustundides tutvustatakse teemat õpilastele.

• Sobiva alusmaterjali valik ja näitemängu kirjutamine. Alates 5.−6. klassist on õpilased õpetaja juhendamisel juba ise näitemängu kirjutajad ja lavastajad.

• Osatäitjate valik, oluliste etendusega seotud üksikasjade kokkuleppimine.

• Töö rollilahenduste, efektide ja ühise lavaloo valmimisega.

• Prooviperiood.

• Töö õhtujuhtide ja õhtu planeerimisega.

• Esinemine teatriõhtul.

2. Meedia

• Teatrikuul kaasatakse ajakirjanikutöösse eri kooliastme õpilasi.

• Retsensioonide kirjutamise põhimõtted. Teatrikriitika.

• Õpilasajakirjanike valimine.

• Kuidas valmistada ette intervjuud, kuidas analüüsida etendusi.

• Kõiki teatriõhtuid kajastatakse koolilehes, maakonnalehtedes, maakonnaraadios.

• Kõik etenduste videod on üleval http://www.youtube.com.

3. Toetajate leidmine

• Eesmärk on tunnustada võimalikult paljusid andekaid õpilasi.

• Toetuskirjade koostamine ja firmadesse viimine.

• Õpilastega etiketi läbirääkimine.

• Teatriõhtute toetajate tänamine pidulikul teatrigalal, kus esinevad iga kooliastme parimad trupid.

2013. aastal toetas Kuressaare gümnaasiumi teatriõhtuid 27 firmat ja põneva lavaloo, näitlejatöö või meeskonnatöö eest sai tunnustada arvukalt noori näitlejaid ja truppe.

Kuidas see puutub õppekavasse?

Uus õppekava rõhutab eriliselt kooli rolli noorte kujunemisel loovateks ja mitmekülgseteks isiksusteks, kes suudavad ennast täisväärtuslikult teostada eri rollides. Teater on ideaalne võimalus õpetada seda kõike lõimides, sest ühe etenduse lavale jõudmine eeldab individuaalset tööd noore inimesega, partneritunnetust ja lavakõnet, rääkimata noorte näitlejate ehedast rõõmust, kui klassi ühise koostöö tulemusena on hakkama saadud tõeliselt vahva näitemänguga.

Peale väga erinevate eluks oluliste oskuste arendamise toetab teater tõelist lõimingut – väikese või veidi suurema inimese teadmised leiavad väljundi, kirjandus muutub hetkeks eluks ja selles hetkes sündinud emotsioonid annavad enesekindlust, elurõõmu ja ka mõnusa võimaluse end ületada.