Merike Hein: „Joonestamine on jõudnud kooli arvutisse”
Eesti teadusagentuuri TeaMe programmi tellimusel on valminud joonestamise valikkursuse õppekomplekt.
Eesmärk on tekitada õpilastes huvi arvutipõhise joonestamise vastu, pakkuda võimalust avastada joonestamise põnevust ja luua kolmemõõtmelisi ruumilisi mudeleid arvutiekraanil. Kasutatakse nüüdisaegset 3D-inseneritarkvara Solid Edge, mis on koolidele vabalt kättesaadav. Et harjutada jooniste vormistamise reegleid, kuuluvad õppematerjalide hulka klassikalised pliiatsiga paberil täidetavad töölehed.
Kursuse testija Tartu Jaan Poska gümnaasiumi õpetaja Merike Hein:
Õpetasin kahes reaalsuuna 10. klassis, kus õpilasi oli kokku umbes 72 (enamik poisid). Õpilased said tutvuda veebikeskkonnas Moodle’i joonestamiskursusega. Olemas olid õppematerjalid, töölehed, testid. Kursuse struktuuri lisasin õpilastele loomingulised ülesanded (nuga, mobiil, sõrmus ja ideefiks), nuputamisülesannete idee pärineb minu ülikooliaegsetest tundidest.
Kursuse käivitamine ei läinud eriti ladusalt, sest samal ajal vahetati välja arvutid ja vajalikku programmi kõikides ei olnud. Õpetaja peab olema loominguline. Leidsin veebipõhise programmi, mida oli võimalik katsetada. Kui aga õpilased said teha tööd juba õige programmiga, läksid asjad oluliselt ladusamalt. Rõõm oli näha, et õpilastel jagub fantaasiat. Kahe klassi peale sain 20 huvitavat loominguliste ülesannete lahendust. See kõik innustas ainet andma ka sel õppeaastal. Õpilased olid muidugi üllatunud, et ei pea joonestama paberile. Võrreldes tavapärase joonestamisega, alustasime detailide modelleerimisest ja vormistasime sellest tarkvara abil klassikalise kolmvaatega joonise.
Sel õppeaastal on kursus kohustuslik kolmele 10. klassile ja valikkursusena 12. klassile. Üks kursus on juba toimunud ja võib öelda, et selle aasta esimesed loomingulised lahendused on paremad. Kasvanud on minu kogemused ja koolis on levinud kuuldus, et joonestada on põnev.
Peamised plussid
Peamine pluss on võimalus õpetada arvutipõhist joonestamist koolides – joonestamine on jõudnud kooli arvutisse. Nii on muidugi olnud ka varem, kuid enamasti on olnud tegemist tasuliste programmidega ja õppematerjalid on inglise või mõnes teises keeles. Tunnustan neid õppejõude ja õpetajaid, kes on käesoleva joonestamiskursuse õpilaste jaoks valmis teinud.
Haridustehnoloogina on minu igapäevane töövahend arvuti ja sellega seoses on igati tänuväärne jagada õpetusi just seda kasutades. Kogu õppematerjal koos ülesannetega asub veebikeskkonnas, mis annab õpilasele võimaluse lisaks tundidele ka talle sobival ajal õppematerjale vaadata. Tagasisidestamiseks on kindlasti vaja õpetajat, kes pööraks tähelepanu õnnestumistele ja puudujääkidele. Õppeprogrammi omandamiseks vajalik – materjalid, testid, ülesanded – on olemas. Arvestades, et kõne all olev kursus on loominguline, loodan, et iga joonestamisõpetaja leiab selle lõpetamiseks mingi huvitava ülesande. Õpetaja saab ju kursust enda ja õpilaste huvide järgi teataval määral muuta, mõelda ise ja lasta ka õpilastel pakkuda välja asju, millest teha mudeleid ja jooniseid.
Suur pluss on, et programm Solid Edge on õpilastele vabalt kättesaadav. Kogu õppekomplekt on loodud nii, et õpetajal on võimalik seda kergesti edasi anda. Teda abistavad nii õpik kui ka ettekanded koos lisamaterjalidega (töölehed, testid jne).
Joonestamine hõlmab mitme aine koosmõju: matemaatika, loogika, disaini, füüsika, materjaliteaduse, arhitektuuri, robootika seosed on ilmselged. Õpilases arendab joonestamine ruumilist mõtlemist, lihtsustab arusaamist geomeetriast ja loogikast. Solid Edge’i programm võimaldab saada ülevaadet keeruliste geomeetriliste objektide mahtudest, koormustest ja disainida objekte.
Õpetamise kogemus
Kursuse õppematerjalid koos ülesannetega olid olemas veebipõhises keskkonnas. Pilootkursuse juures märkasin, et õppematerjali oli rohkem, kui olin arvanud, ja mõtlesin jätta mõne osa välja või muuta nende järjestust. Samuti lisasin loomingulised ülesanded. Tunnid jaotasin ära nädalate peale. Materjalis olid ette nähtud ka tunnid tavaklassis andmiseks, kuid ruumipuuduse tõttu tegin kõik tunnid arvutiklassis. Paberil ei joonestanud, töölehti lasin õpilastel lahendada samuti Solid Edge’i tarkvara kasutades.
Julget pealehakkamist ja süvenemist! Kui juba kord alustatud, võib juhtuda nii, et enam pidama ei saa. Eelnevalt peaks ise joonestamiskursuse läbi tegema ja saama algsed teadmised Solid Edge’i programmi kasutamisest.
Kursus on kättesaadav Koolielu õppevaras ja HITSA e-õppe keskkonnas.
See et te olete hakanud juurutama arvutigraafika õpetamist keskkoolides on väga tänuväärne algatus, sest võimaldab masinprojekteerimist õpetada astmeliselt, etappide kaupa, minnes järjest keerulisemate teemade juurde tehnika kõrgkoolides. Tegemist on kompleksse õppeainega, mille sisust ja võimalustest ei suuda paljud õpilased esimesel etapil arugi saada.
Masinprojekteerimise õppejõud
peeter.sokolov@emara.ee