Netis sündinuid tuleb õpetada internetis

14. märts 2014 Urve Mets BCS Koolituse juhataja, endine matemaatikaõpetaja - 1 Kommentaar

Vaid üks sõrmelibistus külmal ekraanil ja õpilane on Face­boo­kis, Ins­­tant­chatis või Insta­g­ra­mis. Sellistes tingimustes klassi ees seista, lugusid jutustada või valemipuru tahvlile kirjutada on ebavõrdne võitlus tähelepanu eest. Netis sündinuid tuleb õpetada uut moodi, nende endi loogikast lähtudes.

Maailm on hakanud tajuma, kui oluline see on. Kui varasemalt on rahvusvahelisel haridusmessil BETT olnud väljas lai valik mitmesugust haridusse sobivat riistvara, siis seekord oli võtmesõna õppematerjali sisu ja õpetaja valmisolek muutusteks, püüdlus olla õpilastele pigem kaasteeline uute teadmiste ja oskuste omandamisel kui faktiteadmiste edasiandmisel.

Netimaterjalid on hiirekliki kaugusel

Skeptikud väidavad, et netis sündinute jaoks ei ole veel sobivaid õppematerjale. See pole tõsi. Toksige veebiotsingusse sõna „haridustehnoloogia” ning saategi vaadata, mis materjale on ja kuidas kolleegid neid kasutavad.

Otsingulahtrisse võib tippida ka täheühendi BYOD („bring your own device”) või VOSK („võta oma seade kaasa”) ja saate ülevaate, kuidas õpetada õpilasi kasutama õppimisel oma nutitelefoni.

Veebiturvalisuse teemal on häid netipõlvkonna õppematerjale aadressil http://www.itl.ee/veebiturvalisus/index.html.

Tuge saab ka infotehnoloogia ja telekommunikatsiooni spetsialistidelt. Aprillis tuleb nädal „Reaal­ainetega edukaks”. Kutsuge siis www.tagasi­­kooli.ee vahendusel oma kooli IKT-inimesi, kes aitavad teil isiklikke kogemusi jagades netis sündinutele lähemale jõuda.

Kindlasti tasub suunata noori ka www.startit.ee lehele infot otsima: 14. märtsil toimub noortekeskustes üle Eesti IT-öö, kus ettevõtjad ja tudengid viivad läbi minikoolitusi, õpetades noori kasutama oma telefone ja arvuteid õppimiseks. Kaasa tasub lüüa nii õpilastel kui ka õpetajatel.

Materjali õpilastele teemade selgitamiseks on internetis juba tohutult: videod, mudelid, animatsioonid jne. On ka õpetajate ja õpilaste koostööd toetavad veebivahendid. Uurimisõpet ja õppeainete lõimimist on tehnoloogia toel korraldada lihtsam kui kunagi varem.

Toksige otsingusse ka „flipped classroom”. See on „tagurpidi klassiruum”, mis netipõlvkonnale kindlasti sobib. Õpilane võtab „tagurpidi klassiruumis” uue materjali kodus iseseisvalt läbi ja tutvustab seejärel koolis teistele oma uusi teadmisi. Õpetaja roll on sel juhul nende uute teadmiste analüüs, seostamine varemõpituga ja rakendamine praktikasse.

Ning lõpuks – õpetaja võib valmistada netipõlvkonnale kohaseid õppematerjale ka ise. Matemaatika õppimisel võib olla tore kübaratrikk näiteks õpetaja enda tehtud animafilm. Seda luua ei olegi suur kunsttükk, isegi õpilased tulevad sellega toime.

Õpilased on valmis. Aga õpetajad?

Nagu viitas aastapäevakõnes ka meie president − modernne ühiskond on täis muutusi ning tehnoloogiauuendusi. Valdav osa õpilastest on nendega kaasa läinud ja nad on rohkem kui valmis netikeskkonnas õppima. Nende jaoks ei ole virtuaalsel ja päriselul vahet, kõik see kokku ongi nende päriselu. Kool ja õpetaja on selle päriselu üks osa. Netis õppimine võimaldab õpetajatel õpilastega palju rohkem individuaalselt tegelda. Õpetajast saab juhendaja ja mentor, kes aitab netis omandatud teadmisi sügavamalt mõista ja muude teadmistega seostada.

Väga tore! Kuid on ka üks probleem. Selle kõigeni jõudmiseks peavad muutuma ka ainekavad, õpetajate ettevalmistus ülikoolis, õpetajate täiendusõpe. Nendes peab toimuma hüppeline edasiminek.

Ehk peaksime seadma eesmärgiks, et näiteks 2018. aastaks on õpetajatel vajalik ettevalmistus netipõlvkonna õpetamiseks?


Hetkel ainult üks arvamus teemale “Netis sündinuid tuleb õpetada internetis”

  1. ITL ütleb:

    Lisainfona viitele artikli:
    Täna, 14. märtsi õhtul kogunevad noored ja nooremeelsed noortekeskustesse üle Eesti, et IT ÖÖ-l nuputada, milline on meie tulevik seoses infotehnoloogiaga (IT), miks IT on põnev ja kuidas on see seotud teiste eluvaldkondadega ning miks tasub IT-d õppida. Kogu õhtu ja öö kestvate tegevuste mõte on näidata noortele seoseid infotehnoloogia ja teiste eluvaldkondade vahel ning kummutada müüte IT keerukuse kohta. Töötubade ja koolituste käigu saadakse uusi oskusi ja kogemusi.
    Sel aastal on IT ÖÖ pealkiri “Eile, täna, homme – IT 2030”. Noored üle Eesti korraldavad ajurünnaku teemal, milline võiks olla IT tulevik aastal 2030.
    „Oleme püüdnud aasta-aastalt minna noorte jaoks harivamaks ja liita erinevaid elemente,“ selgitab IT ÖÖ korraldamise tagamaid Eesti Infotehnoloogia ja Telekommunikatsiooni Liidu (ITL) projektijuht Doris Põld. Ta lisab: „Näiteks esimestel aastatel mõtlesid noored välja ideid, kuidas elu paremaks muuta oma kodukeskkonnas. Tänavu on praktiline väärtus veebiturvalisuse koolitusel, mille viime IT ÖÖ-l läbi otseülekande vahendusel, Eesti IT Kolledžis paikneva stuudio kaudu. Kõikides noortekeskustes toimuvad töötoad, selleks on appi tulnud tublid tudengid ja Vaata Maailma toel nutilaborid, kes teevad robootika, programmeerimise, video koostamise jm töötubasid.“
    Tegevused keskustes algavad kl 18. Omavahel ollakse ühenduses erinevate suhtlusvahendite abil ning tegevusi on kõigil huvilistel võimalik jälgida http://www.startit.ee vahendusel. IT ÖÖ-d juhitakse IT Kolledži stuudiost, kus tehakse reaalajas lülitusi osalevatesse keskustesse. Öö jooksul tekkinud ideed vormistatakse varahommikuks taasesitatava meediana (audio, video, plakat, tekst, esitlus jne) ja esitatakse Vaata Maailma üle-eestilisele konkursile „NutiVõistlus 2014“, mille raames antakse välja eriauhind „Säravaim idee ühe ööga“ auhinnafondiga 500 eurot.
    IT ÖÖ toimub tänavu samaaegselt 19 kohas, lisaks löövad külalistena kaasa lähipiirkondade noortekeskused.
    Keila Noortekeskuse noorsootöötaja Karmo Tihane kinnitab, et IT ÖÖ pole üksnes tehnikahuviliste jaoks: „Noored, kes saavad IT ÖÖ-st osa, on erineva taustaga, kuid pigem ei ole tegemist tõsiste IT-fanaatikutega.“ Põld julgustab huvilisi üritusega liituma: „Me tahamegi jõuda noorteni, kes ei ole seni näinud IT-s oma tulevikku. Soovime näidata, kuidas infotehnoloogia ja vajaduse erinevate e-oskuste järele hakkab nende elu mõjutama sõltumata erialavalikust.“
    Ülevaate osalevatest keskustest leiab startIT.ee Facebookilehelt.
    IT ÖÖ 2013 raame valmis enam kui 400 noore koostööna üle 50 loomingulise video, plakati ja esitluse, millega noored väljendasid arvamust, miks nende arvates IT on parim erialavalik. 2012 võeti ette kooli ja infotehnoloogia seosed, 2011. aastal mõtlesid noored, kuidas IT abil elu oma kodukandis paremaks muuta.
    IT ÖÖ korraldajaks on ITL koostöös MTÜ Eesti Avatud Noortekeskuste Ühendusega. IT ÖÖ on üks osa Euroopa Komisjoni üle-euroopalisest kampaaniast „E-oskused tööelus 2014“. IT ÖÖ elluviimist toetab IKTP programmi raames Euroopa Regionaalarengu Fond.

Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!