Taimepoegadega räägitakse hellalt

25. apr. 2014 Ulvi Mustmaa Räpina aianduskooli täienduskoolituse ja arenguosakonna juhataja - 1 Kommentaar

Aiandusega tutvust teha ei ole kunagi liiga vara, usutakse Räpina aianduskoolis.

Seda seisukohta on kinnitanud meie kooli sõbrapäeva tomatiprojekt. Kõik algas sellest, et 13. jaanuaril saatsime laiali järgmise teate: „Räpina aianduskool saadab sõbrapäevaks kõikidele soovijatele „töökomplekti” – neli tomatitaime (kaks kollase-, kaks punaseviljalist) ning kahte sorti väetist – „tavalist” ja „mahedat”. Kasvatame, mõõdame, vaatleme ja võrdleme. Ja jagame oma tulemusi. Natuke võistleme ka − kes saab esimese õie, kes esimese tomati … Peaauhinnaks on kõigile osavatele „aednikele” maikuus, kooliaasta lõpuks, kollased ja punased tomatiampsud. Oma kasvatatud. Räpina aianduskool teeb katse kaasa, jagades kogu perioodi käigus soovitusi-meeldetuletusi ja andes nõu tekkivate küsimuste korral. Kes soovib oma kooli või klassiga selles projektis osaleda?”

Nelja päevaga registreerus 786 rühma (lasteaiad, koolid, loodusringid, noortekeskused jne) üle kogu Eesti. Sellist vastukaja ei osanud me loota. Kui arvestada ühe rühma keskmiseks suuruseks kümme osalejat, on projekti kaasatud ligi kaheksa tuhat huvilist.

Meil on juba õied küljes!

Missugustest Eesti piirkondadest kõige rohkem osaletakse ja muud projekti puutuvat infot leiab projekti tarbeks loodud blogist (www.tomatiprojekt.aianduskool.ee). Nüüd saab seal juba imetleda ka esimesi õrnu tomatiõisi. Jagatakse näpunäiteid ning antakse nõu istutamise, väetamise, kastmise ja kõige muu kohta.

Igal nädalal ilmub seal tomatiteemaline nädala küsimus. Nooremad osalejad on vastuste otsimisse kaasanud emad-isad. Küsimused on püütud koostada nii, et need oleksid arusaadavad ja pakuksid huvi kõigile − osalejate vanuseskaala ulatub ju lasteaialastest gümnaasiumiklassideni. Ja vastuseid otsivatel emadel-isadel võiks ka põnev olla! Nii on küsitud, missugune seos on tomati ja mootorratta Harley Davidson vahel, kui palju toodetakse maailmas tomateid, kui võrrelda banaanide, õunte ja apelsinide tootmisega jms.

Tomatitaimede ümberistutamine Jõhvi vene gümnaasiumis. FOTOD: http://tomatiprojekt.blogspot.com/

Tomatitaimede ümberistutamine Jõhvi vene gümnaasiumis. FOTOD: http://tomatiprojekt.blogspot.com/

Iga osalev rühm täidab igal nädalal taimede arengu vaatluslehte. Need on „isiklikud” ja internetti riputatud ei ole. Põhjus: kasvutingimused on väga erinevad − kelle klass asub päiksepoolses küljes, kellel on radiaator aknalaua all, kellel ahi nurgas … Eriti alguses võinuks tekkida äparduja tunne, kui teiste taimed kiiremini pikkust viskavad − mis pole tegelikult mingi näitaja. Taimed, nagu inimesedki, kasvavad erineva tempoga. Nii said projekti eestvedajad esimesel aprillil kahte sorti teateid. Ühed hõiskasid, et neil on õied küljes, teised, et neil on esimesed tomatid (tõsi, viimased, nüüdseks targad ja haritud, kirjutasid, et neil on taimedel marjad küljes). Ja need ei olnud aprillinaljad, nagu kinnitasid lisatud fotod.

Ka aianduskooli õpilased on projekti kaasatud – alustades ettevalmistusperioodist, seemnete külvamisest ja taimekonteineritesse istutamisest ning väetiste kaalumisest, lõpetades õpetliku sisuga videolõikude filmimise-monteerimise-postitamisega.

Projekt on eelkõige mõeldud äratamaks huvi taimemaailma vastu. Kahtlemata kasvab koos taimede eest hoolitsemisega ka austus looduse vastu. Seda on näha osalejate postitustest, kus oma taimedest väga hellalt räägitakse. Kuivõrd tajutavalt erinevad maheviljeluse taimede viljad maitse poolest, selgub projekti lõpus. Küll aga pole märgata vahet taimede kasvukiiruses.

Huvitav on see, mis on põhjalik

Räpina projekt eristub teistest üle-eestilistest veebipõhistest ettevõtmistest (nt „Tere, kevad!”) oma põhjalikkuse poolest. Tegemist pole pelga vaatlemise, vaid ise tegemise ja vastutuse võtmisega − taimede eest hoolitsemisega. Teiseks on ajaperiood suhteliselt pikk. Osalejate huvi hoitakse üleval 14. veebruarist 6. juunini, seda iganädalaste näpunäidete, nädala küsimuste, fotode vaatamisega jne. Kolmandaks tundub, et auhinnani − oma kollaste ja punaste tomatiampsudeni − jõuab suurem osa seltskondi.

Loodetavasti saab nii mõnigi osaleja innustust taimedega tegelemiseks. Veidi vanemad innustunud on aga oodatud Räpina aianduskooli lahtiste uste päevale 8. mail. Ja kui juhendajate hulgas peaks olema aianduskooli vilistlasi, siis nemad on teretulnud aianduskooli 90. sünnipäeva auks korraldatavale vilistlaste kokkutulekule 7. juunil.

Tomatiprojekti inspireeris Räpina aianduskooli ette võtma haridusministeeriumi algatus Huvitav Kool.

Noppeid tomatisõprade blogist

„Kas siin on kirjas 6 või 9 sentimeetrit?” uurivad Märjamaa Pillerpalli lasteaia lapsed tomatitaime pikkust mõõtes.

„Kas siin on kirjas 6 või 9 sentimeetrit?” uurivad Märjamaa Pillerpalli lasteaia lapsed tomatitaime pikkust mõõtes.

Piret Kahre, Kääpa kooli õpetaja

(16. veebruar): Te ei oska ette kujutada, kui õnnelikud mu 2. klassi lapsed oma tomatitaimede üle olid! Tõin need klassi just eile, sõbrapäeval. Rääkisin projektijutu ära, uurisime, mis kool see Räpina aianduskool on, ja vaatasime filmiklippi juba neljapäeval. Reedel lasksin taimed käest kätte ringi käima, et siis lapsed taimepoegi hästi uuriksid ja taimed ka lastega tuttavaks saaksid. See toimus nii hellasti ja armsasti, mõni sosistas midagi tasakesi taimedele. Mul tuli pisar ka silmanurka 🙂 No näis, kuidas edasi läheb.

Tartu Kivilinna gümnaasium, 1.a klass

(7. aprill): Tore on loodusõpetust matemaatikaga seostada, sest iga kord arvutame üheskoos, kui palju keegi taimedest kasvanud on. Meie kõige tublim tomatitaim on Rohekleeps: kasvab jõudsalt, õitses esimesena ning kannab ka esimesena vilja. Jõudu ja jaksu kõigile tomatisõpradele!

Ambla lasteaed-põhikool

(7. aprill): Meie kool sai tomatiperesid mitu komplekti, nii jagus neid meie suure maja igas ilmakaares asuvatesse klassidesse. Hea on võrrelda, kuidas erinevad olud mõjutavad tomatite kasvu – nii on samade tomatite kasvuvahe lausa 10 cm! Täna avastasid 1. klassi lapsed mahedas mullas kasvava kollase tomati küljes esimese pisikese tomatihakatise 🙂

Viljandi Paalalinna kooli 2.a klass

(6. märts): Kui seemnepaki peal on sõna „determinante”, siis on tomatitaimed madalakasvulised (kuni 1 meeter). Kui aga paki peal on „indeterminantne”, siis võid arvestada, et su tomatitaim, mis algul on kena väikene, nagu meilgi, kasvab kuni 10 meetri kõrguseks. Poisid loodavad, et meie kasvatatavad tomatid on indeterminantsed. 🙂

Triin Vaiksoo, Paistu kool

(2. aprill): 1. ja 2. klass istutasid selle nädala alguses taimed suurematesse pottidesse. 1. ­klassi mahedal kollasel tomatil on esimene vili. Esmaspäeval veel ei olnud, kuid täna juba on, kuid väga tilluke (läbimõõduga 5 mm). 3. klassi taimed hakkavad kasvult alles nüüd 1. klassi taimedele järele jõudma, kuid õied on alles kinni. Ometigi on taimed kasvanud ühe aknalaua peal ning saanud võrdselt valgust.


Hetkel ainult üks arvamus teemale “Taimepoegadega räägitakse hellalt”

  1. Anna ütleb:

    Parandamine: Tomatitaimede ümberistutamine Jõhvi vene gümnaasiumis. FOTOD: http://tomatiprojekt.blogspot.com/
    ÕIGE BLOG: http://3cklass.blogspot.com/search/label/%D1%82%D0%BE%D0%BC%D0%B0%D1%82%D1%8B

Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!