Avastusõppe ühenduses tegutsemine motiveerib õpetajat

8. mai 2014 Karin Kaugeranna Pärnu lasteaia Pillerpall nooremõpetaja - Kommenteeri artiklit

Kindlasti on paljud lasteaednikud ja üldhariduskoolide õpetajad kuulnud sõnadest suunatud uurimuslik õpe ehk avastusõpe, kuid neile, kes sellest veel kuulnud ei ole, oleks paslik veidi need sõnad lahti kirjutada.

Avastuslik õppeviis suunab last küsimuste ja juhendamise abil võimalikult iseseisvale teadmiste hankimisele ning arusaamisega õppimisele. Oluline koht on sõnal „mõistmine”, sest lapse puhul ei piisa vaid kuulamisest, meeldejätmisest ja vastamisest. Mõtestatud teadmised tekivad lastel aga siis, kui laps saab vaadelda, katsetada, võrrelda ja mõõta ning just seda avastusliku õppetegevuse edendajad edukalt rakendavadki, alates lasteaedadest, lõpetades põhikooli noortega.

Mina kui alles koolipingist tulnud noorem õpetaja, ei olnud taolise metoodikaga tuttav, ent huvi tekkis koheselt, kui lasteaia juhtkond Pärnu linna avastusõppe ühenduse tegevusest rääkis. Otsustasin kasutada võimalust ning liitusin ühendusega. Mul puudusid selles vallas kogemused ega teadnud, mida oodata. Siinkohal võin öelda, et tegutsemine õpetajate avastusõppe ühenduses on suurepärane võimalus noorel õpetajal ennast haridusmaastikul proovile panna ning läbi kogemuste toetada laste uurimuslikku õppimist-käitumist, mis loob eeldused mitmekülgselt arenenud isiksuse kujunemiseks.

Ühendusse kuuluvad loovad ja innovaatilised õpetajad eri lasteaedadest, kelle eesmärgiks on toetada avastusõppe rakendamist. Selle nimel tegutseb aktiiv pidevalt, korraldades koolitusi, huvireise, kogemuspäevi ja näitusi ning andes välja teemakohaseid väljaandeid. Olles nüüdseks läbinud ka koolituse „Avastustee rakendamine koolieelses lasteasutuses” ja tegutsedes aktiivis, on minu kogemustepagasisse lisandunud paljud lõbusad projektid, millele sain oma panuse anda. Üheks selliseks tegevuseks oli sügisel 2013 „Avastustee” maskoti – Avastaja Põrnika „elavdamiseks” mõeldud Pärnu-teemaline lavastusmäng, mille eesmärk oli lastele tutvustada kodulinna Pärnuga seonduvat temaatikat, avastusõppe teemade mängulist rakendamist ning põrnikaid, kes lapsi selle juures suunavad.

Lisaks sain kogemuse võrra rikkamaks ka näituse korraldamise vallas: Port Artur 2 kolmandal korrusel on kuni 29. maini võimalik kõikidel huvilistel vaadata 10 lasteaia laste tehtud pilte teemal: „Kuidas ma Avastaja Põrnikaga õpin ja avastan”. Näitus annab edasi laste pildi sellest, milline on Avastaja Põrnikas ning milliseid teadmisi nad läbi avastusõppe on saanud.

Kõike eelnevat kokku võttes arvan, et noored õpetajad ei peaks peale kooli jääma „loorberitele puhkama”, vaid haaraksid kinni võimalustest ennast veelgi täiendada ja kasutama seda edaspidise tulemusliku töö hüvanguks.

Lõpetuseks, avastusõppe ühendus soovib tänada lasteaedade lapsi ning nende juhendajaid osalemast kaunite joonistustega Avastaja Põrnika näitusel. Näitusel osalesid Pärnu lasteaed Mai, Pärnu Ülejõe lasteaed, Pärnu lasteaed Pillerpall, Pärnu Kadri tänava lasteaed, Pärnu Liblika tänava lasteaed, Pärnu Männipargi lasteaed, Pärnu Raeküla lasteaed, Pärnu lasteaed Päikesejänku, Pärnu lasteaed Trall ja Pärnu Tammsaare lasteaed.


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!