Kadaka lasteaia jälg kosmoses

23. mai 2014 Meeli Parijõgi - Kommenteeri artiklit

Lugu sellest, kuidas Kadaka lasteaia lapsed EstCube’ile appi läksid ning miks direktor sealseid õpetajaid heas mõttes hulludeks peab.

Kui Kadaka lasteaia direktor Marianne Liiv laps oli, kuulis ta, kuidas vanapapid poe taga Gagarini kosmoseskäiku arutasid. „Räägitakse, et Gagarin oli kusmuses,” teatas üks. Teine ei uskunud: „Kesse enne on kusmuses käinud. Võttis plangu taga viina, tuli tagasi ja ütles: käisin kusmuses.”

Tänapäeval pole kosmoses käimises midagi ilmvõimatut. Lasteaialapsed saavad kaasa elada Eesti tudengisatelliidi käekäigule maailmaruumis ning talle vajadusel appi tõtata.

Marianne Liiv peab ennast õnnelikuks inimeseks. Sest ta leiab, et nende maja õpetajad on heas mõttes natuke hullud: „Mis viga selliste inimestega koos töötada!” Neile natuke hulludele pole miski võimatu, kaasa arvatud missioon kosmoses. Lasteaed korraldab igal kevadel kogu majale vägeva lõpupeo, mis tänavu oli pühendatud tudengisatelliidile ning kandis kunagisest menulaulust inspireeritud pealkirja „Halloo, kosmos”.

Ära iial lakka unistamast

Idee teha kosmosepidu hakkas idanema juba aasta tagasi, niipea kui mullukevadine merepidu läbi sai. Tähelepanu koondus tudengisatelliidile, kuna EstCube’il täitus äsja aasta kosmoses. Ta on endiselt terve ja kõbus. Kuid mõni nädal tagasi levis meedias teade, et EstCube on hädas – Maa magnetjõud segab teda töötamast. Kadaka lasteaia pere otsustas satelliiti aidata. Aga see polnud kosmosepeo ainus eesmärk. Lasteaia õuele maandus hõbedane Unistuste kosmoselaev. Õpetajad teavad, et iialgi ei tohi lakata unistamast. Unistustel on suur jõud. Seda tarkust taheti lastelegi jagada.

Hoov täitus kiiresti pisikeste kosmilist päritolu tegelastega. Seinal on laste kosmose­teemalised tööd.

Hoov täitus kiiresti pisikeste kosmilist päritolu tegelastega. Seinal on laste kosmose­teemalised tööd.

Iga rühm meisterdas endalegi kosmoselaeva. Mis siin rakettide ehitamisest rääkida, hoovi loodi terve päikesesüsteem. Planeetidel, päikesel ja vikerkaarel olid tegevuskeskused väikestele kosmonautidele. Seal said lapsed arendada väärtusi, mis on vajalikud igale astronaudile. Üksiti on need Kadaka lasteaia põhiväärtused, mida lastes juurutatakse. Näiteks aitasid abivalmis lapsed Maale eksinud UFO-d planeetidele, kuhu nood minna tahtsid. Väärtuskasvatus oli kosmosepeo kolmas eesmärk.

Kosmonautide treeningukeskustes pandi proovile ka jõud ja osavus. Kosmonaut peab ju olema tugev ja terve! Tõsteti kangi, balansseeriti tasakaalurajal, harjutati hüppepallidega kaaluta olekut, visati täpsust musta auku …

Taaskasutusega annab uue universumi ehitada

Põhjalikumad ettevalmistused algasid umbes paar kuud tagasi. Põhilised ideede generaatorid ja teostajad olid kolm vaprat: liikumisõpetaja Eve Sepper, muusikaõpetaja Külli Erimäe ja Siilipere rühma õpetaja Kaja Cimolonskas.

Õpetaja Kaja jutustas, et ehitustöödeks kasutati palju jääkmaterjali – ajalehti, vanu CD-plaate … Tuleb välja, et taaskasutusega annab uue universumi üles ehitada. Aga kui mitu rulli fooliumit kulus, tahaks küll teada. Ainuüksi Unistuste laevale läks hõbepaberit üle 30 rulli. Fooliumiga olid kaetud kõikvõimalikud detailid – õhupallid, luud kosmilise prügi kokkupühkimiseks ning ka vihmavarjud, mis pidid tõrjuma unistamist takistavaid halbu energialaineid. Aitäh Andrus Ansipile inspireeriva soovituse eest!

Maa külgetõmbejõud leidis kinnitust

Rändurid Unistuste laeval – Andro ja Meeda Udu.

Rändurid Unistuste laeval – Andro ja Meeda Udu.

Lapsevanemad olid mudilased õpetajate näpunäidete järgi leidlikult kostümeerinud. Näiteks jalgratturi kiivrist sai hõbepaberiga kattes kerge vaevaga kosmonaudi oma. Plastpudelitest tehti seljale hapnikuballoonid. Õuel tegutses nii skafandris selle kui ka rohelisi mehikesi. Õpetajate kostüümid ei jäänud toreduselt sugugi alla. Heroilise muusika saatel sisenes hoovi kahelt poolt kaks kahejalgset kosmoselaeva. Enne rakettide pidulikku põkkumist juhtus ühega avarii. Kuna kosmonaudil illuminaatorist eriti avarat väljavaadet polnud, põrkas lennukalt marssiva raketi tipp vastu jämedat sirelioksa ning Maa külgetõmbejõud tegi oma töö. Õnneks polnud kosmonaut papist poiss, vaid õpetaja, ning jäi terveks. Rakett lapiti kiiresti kokku nagu vormelite remondiboksis ja lend jätkus.

Muusikaõpetaja oli hoolega kosmoseteemalist muusikat valinud. Seda kogunes stiililt seinast seina, „Nu pogadist” ja „Tähesõdadest” klassikani välja. Igal lool oli oma eesmärk. „Tähetantsu” saatel lennati kosmosesse. Tähetarga kojas kuulati kosmosehelisid ning püüti lendavaid objekte (lennuk, rakett, helikopter või putukas) hääle järgi ära arvata. Peale selle kosmiline tausta- ning tantsumuusika, mille saatel kosmonaudid võimlesid ja kõik see rahvas tantsu lõi.

Äkki keegi helistab meile

Kui palju kogu nähtud ja kuuldud ilu õpetajatelt õhtu-, öö- ja varahommikutunde nõudis, teavad vaid nemad ise. Näiteks tuli meisterdada 250 värvilist komeeti, et iga laps saaks sabaga tähte lennutada. Eve Sepper naerab, et ajalugu kordus: samal ajal, kui suur osa eesti rahvast vaatas Eurovisioni lauluvõistlust, nemad õpetaja Kajaga hoopis lõikasid ja kleepisid. Täpselt nagu eelmisel aastal. Sellepärast, et „endal on ju ka huvitav ja lahe”.

Lasteaeda saabus külaline kosmosest.

Lasteaeda saabus külaline kosmosest.

Lapsed teavad päikesesüsteemi planeete ja oskavad rääkida tudengisatelliidist. Neile on ette loetud palju ilmaruumiteemalisi raamatuid ja muinasjutte. Kõige tähtsam on, et põnevas tegevuses ja toredates elamustes kinnistusid neis Kadaka lasteaia väärtused, mis pole Maa elanikule kindlasti vähem olulised kui kosmoserahvale.

Ühel ilusal hetkel keset pidu saadeti kosmosesse Kadaka lasteaia jälg – laste head soovid EstCube’ile ja kogu universumile. Iga rühm kirjutas oma soovi üles ja heeliumiga täidetud õhupallide kimbuga need taevasse läksidki, kakssada mudilast, pead kuklas, järele vaatamas. „Kirjutasime õhupallile ka oma telefoninumbri ja katsime selle kilega,” tunnistab õpetaja Eve. „Mine tea, äkki keegi helistab.”


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!