Suurbritannias õpitakse töömaailma põhitõdesid varakult

16. mai 2014 Riina Veidenbaum Narva kutseõppekeskuse õppedirektor - Suurbritannias õpitakse töömaailma põhitõdesid varakult kommenteerimine on välja lülitatud

Osalesin 12 riigi haridusjuhtidega aprillis Suurbritannias Birminghamis Euroopa Liidu elukestva õppe programmi haridusjuhtide õppelähetusel, mis andis võimaluse vahetada kogemusi, kuidas õpipoisiõpe aitab noori tööellu sisse elada.

Saime ülevaate õppelähetuse korraldaja Creative Alliance’i (CA) tulemuslikust koostööst oma partneritega. CA on Birminghami ja kogu West Midlandsi loovsektori juhtiv sõltumatu koolitusorganisatsioon, kelle tööd hinnatakse kõrgelt – töökohapõhise õppe pakkujana on see Suurbritannia 2014. aasta auhinna võitja.

Juba 12. sajandil tekkisid Lääne-Euroopas tsunftid, keskaegsed kutseorganisatsioonid, mis tegelesid ka väljaõppega. Meil algas käsitööliste koondumine kutseühingutesse koos linnade tekkega. See oli sajandeid toimiv koolitussüsteem: õpipoiss, sell, meister. 21. sajandil on tehnoloogiad nii keerulised, et ametiõppeks ei piisa vaid tööandja juures õppimisest – vaja on koolide ja töömaailma koostööd.

Suurbritannias omandavad paljud noored eriala, kuid ei leia tööd, sest tööandjate arvates ei suuda nad töömaailmaga kohaneda. Õppelähetusel osalejad tõdesid, et samasugune on olukord ka teistes riikides. Õppelähetuse korraldaja, CA direktori Noel Dunne sõnul ei taju töömaailma sisenejad ka seda, mis on senitehtus oluline, ja jätavad olulised kogemused CV-sse kirja panemata.

Nädala jooksul kohtusime noortega, kes olid oma õpingud lõpetanud ja töötasid eri organisatsioonides õpipoistena. Eesti on läinud töökohapõhise õppe teed. Seadusandlik ruum on loodud ja sarnaselt Euroopa riikidega on Eestis võimalik õppeajast kolmandiku õppida koolis, olles samal ajal ettevõttes palgaline töötaja, või õppida koolis ja saada praktika ajal töötasu. Oleme Narva kutseõppekeskuses alates 2009. aastast korraldanud töökohapõhist õpet ettevõtete töötajatele. Õppetöö korraldamisel on meil kogemused koolis õppimisest nii sessiooniti kui ka kogu õppeperioodi jooksul igal nädalal 2–3 päeva. Iga kord otsustame õppetöö läbiviimise vastavalt õppija ja tööandja vajadustele ning kooli võimalustele. Meie kogemus on, et mida paindlikumalt arvestame koolis õppija ja tööandja vajadusi, seda tulemuslikum on õppetöö.

Tööeluks ettevalmistamisel tasub meeles pidada Eesti talupojatarkust: lapsele meisterdati temale sobivad tööriistad, millega ta sai jõukohaselt tööprotsessis osaleda. Lapsed kasvasid eeskuju najal, õppides töötama oma vanemate-vanavanemate kõrval. Praegu ei tea aga paljud lapsed, mis tööd nende vanemad teevad, rääkimata siis teistest ametitest.

Õppelähetusel oli võimalik näha laste varajast tööeluks ettevalmistamist. Külastasime kohalikku lasteaeda-algkooli Victoria Park Primary Academy, kus koolijuht Andrew Morris koos oma meeskonnaga on viimase kuue aastaga loonud enam kui 40 rahvusest 2.–11.-aastastele lastele suurepärased arengu- ja õpitingimused. Praeguseks on kool riigi üks paremaid algkoole, mille tulemusi hindavad Ofstedi kooliinspektorid kõrgelt.

Koolijuhi sõnul omandavad lapsed igapäevase lõbusa tegevuse kaudu töömaailmas toimimiseks olulise. Lapsed teavad, et tuleb keskenduda faktidele, kuulata teiste arvamusi, kaaluda kõiki asjaolusid, suhelda ja töötada koos kaaslastega. Kõik see toetab elus toimetulekut.