Aasta ettevõtlusõpetaja 2014 on Ene Saar
22. mail kuulutas Junior Achievement Eesti välja aasta ettevõtlusõpetaja 2014. Selle tiitli pälvis Tallinna reaalkooli pikaajaline majandus- ja ettevõtlusõpetaja ning õppealajuhataja Ene Saar. Väärika aunimetuse andis Ene saarele üle peaminister Taavi Rõivas parimate õpilasfirmade ning nende juhendajate vastuvõtul Stenbocki majas.
Aasta ettevõtlusõpetaja nimetust on Junior Achievement (JA) Eesti koos Swedbankiga andnud välja kolmel aastal. Tiitli pälvib õpetaja, kes juhendab õppeaastal vähemalt üht õpilasfirmat, kasutab õppetöös ärimaailma kogemust – kutsub ettevõtjaid tundidesse, õpilasfirmale mentoriks, käib õpilastega ettevõtetes –, kelle õpilased võtavad osa võistlustest ning üritustest ja märgitakse nendel ära ning kelle tegevus väljub igapäevase õpetajatöö ja kooli raamidest.
Ene on kõike seda teinud ja rohkemgi veel. Temas on esindatud kolm E-d: ettevõtlikkus, ettevõtja ja ettevõtlusõpetaja. Ene esitasid aasta ettevõtlusõpetaja tiitlile Tallinna reaalkool, kolleegid Eesti majandusõpetajate seltsist ja mis kõige tähtsam – Ene õpilased.
Õpilased peavad teda suureks eeskujuks. Sel aastal juhendas Ene Saar kaht õpilasfirmat, kellest töövahendusportaali loonud Sants pälvis Eesti õpilasfirmade võistlusel kolmanda koha. Õpilasfirma Sants liikmed on iseloomustanud oma õpetajat järgmiselt: „Ene puhul on ka formaalsed näitajad väga kõvad, aga need ei suuda anda edasi seda mõju, mis tal õpilastele tegelikult on. Töökuse võrdkuju. Lihtsalt tark ja emotsionaalselt väga soe inimene. Vaatamata oma tohutule tööpingele, eriti praegu (täidab ka reaalkooli direktori rolli), leiab alati oma õpilasfirmade jaoks aja ja võimaluse. Tal on ka endal firma. Ta on märkimisväärselt rohkem kui lihtsalt väga hea õpetaja.”
Õpilaste jaoks leiab alati aega
Ene õpilased osalesid tänavu üleriigilisel majandusolümpiaadil, tema kaks õpilasfirmat paistsid silma Eesti õpilasfirmade laadal, pälvides parima toote (M3 – efektiivsusmärkmik) ja parima teenuse (töövahendusportaal Sants) preemiad. Tema juhendatud ettevõtlusalane uurimistöö – Kaarel Kotkase uurimus innovatsioonist Hiiumaa plastisektori näitel – saavutas Swedbanki eraisikute rahaasjade teabekeskuse ja JA Eesti uurimistööde võistlusel ülekaalukalt esimese koha. Ene ei jää poolele teele. Ta leiab oma õpilastele aja, vastates e-kirjadele kas või öösel. Tihti aitab õpilasi ka väljaspool koolitundi ettetulevate probleemide lahendamisel, näiteks aitas ta Santsu liikmetel vormistada oma tegevust päris osaühinguks.
Õpilastes hindab eelkõige julgust oma arvamusele, aga nõuab selle põhjendamist. Oma õpilaste suhtes on ta nõudlik, kuid alati jätkub tal nende jaoks ka sooja heatahtlikkust. Õppealajuhatajana tuleb tal vahel ka mõne marakrati eest seista. Näiteks meenutab Ene lugu poisist, kes oma elava loomu tõttu paistis pea iga päev millegi „põnevaga” silma ja kes kolleegide arvates ei väärinud kohta gümnaasiumis. Ene otsustas talle siiski võimaluse anda. Poiss kasvas suureks, käis aasta vahetusõpilaseks ning on oma tulemustega Ene poolehoidu igati õigustanud.
Tema endised õpilased on alati hea meelega tulnud tema tundidesse oma kogemusi jagama. Ene Saare koordineerimisel korraldatakse kevaditi reaalkoolis teaduspäeva, mil koolis käib üle kahekümne külalisesineja, kes peavad loenguid teadus- ja majandusteemadel. Sel aastal olid külaliste hulgas näiteks Robert Kitt Swedbankist, kes rääkis Eesti majanduse visioonist, Anton Rassõlkin TTÜ-st kõneles aga energia tootmisest ja kasutamisest Eestis praegu ja tulevikus. Oma kooli vilistlaste kõrval kaasab Ene õppetöösse ka Eesti Panga spetsialiste, TTÜ õppejõude ning teisi oma alal tunnustatud tegijaid. Samuti viib ta oma õpilased ettevõtetesse.
Ene jõuab palju! Lisaks ettevõtlikkuse kujundamisele koolis on Ene ettevõtlusõpetajate õpetaja: oma metoodilisi kogemusi jagab ta kolleegidega JA ja Eesti majandusõpetajate seltsi koolitustel ja seminaridel. Ta on üks põhikooli ja gümnaasiumi riikliku õppekava ettevõtlusõppe ainekavade koostaja, õpiku „Ettevõtlikkusest ettevõtluseni” retsensent ja paljude metoodiliste õppematerjalide autor. Ta on aastaid metoodiliselt koolitanud põhikooli ja gümnaasiumi majandusõpetajaid ning pole kõigi nende aastate jooksul saanud ühtegi negatiivset tagasisidet. Ene on loominguline: ta mõtleb välja tundidesse uusi mänge ja näiteid ega ole kitsi ka jagamisel kolleegidega.
Ene peale saab kindel olla. Kõik, mis lubatud, valmib tal õigeks ajaks, kui vaja, siis puhkepäevade, puhkuse või öötundide arvel. Aastaid on ta kokku pannud ülesandekogusid JA Eesti majandusõpikute juurde, koostanud põhikoolile ettevõtlus- ja majandusõppe materjale, finantskirjaoskuse materjale koostöös finantsinspektsiooniga. Ta on olnud abiks gümnaasiumi majandusõpiku väljaandmisel. Tema silm on abiks, et õppematerjalid oleksid pedagoogiliselt õigesti kokku pandud. Kui Ene ise mõnele probleemile lahendust ei tea, siis teab ta alati, kust järele vaadata või kellelt küsida. Iga fakt on tal kontrollitud ja õige.
Ta on kindel kui kalju
„Kui tahad ema vihastada, siis peab tema karikas olema ikka väga täis,” ütleb tema tütar Riin, kellele meenub lugu kümne aasta tagusest ajast, mil ta oli autojuhiload just kätte saanud ning talvel tagurdades auto tagumise osa täiesti sassi sõitis. Ise oli Riin endast väljas ning mures, kui emale-isale kodus lugu rääkis. Ene aga ütles: „Peaasi et ise terveks jäid, tühja sest autost!”
Oma õpetajakarjääri alustas Ene Tallinna 13. keskkoolis 1984. aastal geograafiaõpetajana. Majandus- ja ettevõtlusteemad tulid tema ellu kümmekond aastat hiljem, juba 49. keskkooli aegadel. Tallinna reaalkooli läks Ene 2000. aasta sügisel majandusõpetajaks, neli aastat hiljem sai temast ka seal õppealajuhataja. Endiselt õpetab ta ka geograafiat ning majandust ja ettevõtlust. Viimase 15 aasta jooksul on Ene Saar juhendanud 62 õpilasfirmat ning turgutanud sadade õpilaste ettevõtluspisikut. Ka tema viimase õpilasfirma Santsu liikmed on tunnistanud, et Eneta ja õpilasfirmat tegemata oleks nad näinud end tulevikus pigem heade spetsialistide või tublide ametnikena. Praegu on nad seotud ettevõtlusega ning tahavad sellega ka tulevikus tegelda.