Õpetajaid oodatakse teadustööle

31. okt. 2014 Sirje Pärismaa Õpetajate Leht - Kommenteeri artiklit

27. oktoobril valiti Tartu ülikooli haridusteaduste instituudi uueks juhatajaks haridusteaduste vanemteadur Äli Leijen (35).

Juba valimiste esimeses voorus hääletas teie poolt 28 inimesest 13. Vastaskandidaadid Hasso Kukemelk ja Margus Pedaste said vastavalt 8 ja 7 häält. Teises voorus tuli teile veel 8 häält lisaks. Mis tõi võidu?

Küllap oli üks põhjus see, et kuna olen välismaal õppinud ja paljudes kogukondades liikunud, saan päris hästi erinevate inimestega läbi. Olen pidanud elu jooksul tihti mugavustsoonist välja tulema.

Milline on olnud teie akadeemiline tee?

Lõpetasin 2001. aastal Tartu ülikoolis kasvatusteaduste eriala ja töötasin Jõgeva vallas lastekaitse spetsialistina. 2003. a läksin Hollandisse magistrantuuri. Sealne kõrgharidussüsteem meeldis väga ja oli silmiavav, jäin sinna doktorantuuri. 2004.–2008. a õppisin Utrechti ülikooli doktoriõppes programmi „Riiklik koolitustellimus välismaal” raames. Pärast kaitsmist tulin tagasi TÜ-sse, algul töötasin Viljandi kultuuriakadeemias. Alates 2012 olen haridusteaduste instituudis ning samal ajal töötan ka Viljandis. Samuti õpetan Eesti teatri- ja muusikaakadeemias.

Milline on instituudi praegune olukord ja mida peate enda lähiaja tähtsaimateks ülesanneteks?

Mitmel õppekaval on instituut teinud head tööd õpetajate ettevalmistamisel ja ka täiendusõppes. Klassiõpetaja õppekava on olnud atraktiivne ja tagasiside koolidelt väga hea. Samamoodi on tugev eripedagoogide ja lasteaiaõpetajate ettevalmistus.

Arendamist vajab teadustöö pool. Praegu on teadustöö osakaal eelarves väike, 23%. Loodame seda tõsta. Meie valdkonna teadustegevus on spetsiifiline, tahame sellesse kaasata praegusest rohkem koole, lasteaedu ja õpetajaid. Näen, et instituudil on selles võimalusi.

Mida on andnud see, et erinevalt paljudest teadlastest olete ka praktilise eluga kokku puutunud?

Ma pole küll koolis õpetaja olnud, kuid olen lastekaitsetöötajana tegelnud keerulises olukorras lastega. Arvan, et meeskonnas peab olema nii teadus- kui ka praktilise töö kogemusega inimesi. Instituudi ees seisabki oluline ülesanne: kuidas tõhustada teadustööd, et see oleks mõistlik ja relevantne koolidele, lasteaedadele, õpetajaskonnale? Ka nemad on sellest huvitatud.

Kuidas ikkagi praegusest enam noori õpetajaks õppima meelitada?

Oleme selle peale mõelnud. Huvitav on see, et klassiõpetaja eriala on populaarne, sinna tullakse ja on neid, kes jäävad ukse taha, aga põhikooli mitme aine õpetajaks ei taheta. Pean tänuväärseks tööd, mida on teinud näiteks õpetajate seminari töötajad, nad on pannud siia oma südame ja hinge. Lasteaiaõpetajaid ja klassiõpetajaid iseloomustab kutsekindlus, neid valmistatakse niimoodi ette, et nad saavad koolis hakkama ja ka jäävad sinna. Püüame seda kogemust teistelegi erialadele üle kanda. See on unistus, mille nimel hakkame tööle.

Kuidas puudutab haridusteaduste instituuti ülikooli struktuurireform?

Ülikoolis tuleb neli teaduskonda, üks neist on sotsiaalteaduskond. Kuidas uude valdkonda siseneda? Üks võimalus on iseseisva instituudina, teine variant on mõne teise üksusega koos. Et valdkonda nähtavale tuua, pean oluliseks minna edasi eraldi instituudina. Oleme seda arutanud teaduskonna tasandil ja arutelud veel käivad.

Täna siin saalis ringi vaadates võib öelda, et instituudi töötajate keskmine vanus pole just madal.

Valimiskogu vaadates võib tõepoolest selline mulje jääda. Hääletada said ainult täiskohaga töötajad ja nende seas on rohkem vanemaid inimesi. Aga nooremad, kes õpivad doktorantuuris, töötavad poole kohaga ja nemad ei olnud täna siin.

Üks osa tööst, mis seisab ees, on töötada välja professionaalse arengu kava. Tuleb mõelda sellele, missugustes valdkondades vajame noori inimesi, kes tulevad mantlipärijaiks väga tugevatele ja väärikatele ekspertidele.

Kes on hea õpetaja?

Hea õpetaja on see, kes toetab noore terviklikku kasvamist ja arengut. Pean aineteadmistest tähtsamaks õpilase üldise arengu suunamist ja inspireerimist. Olen lõpetanud Tartu kommertsgümnaasiumi ja kohanud häid õpetajaid oma kooliteel. Alati on rõõm taas kohtuda. Näen ka oma klassijuhatajat sageli.

Kas noore naisena võib teil olla akadeemilises maailmas ka eeliseid?

Ei usu, et noorus ja sugu eelist annavad, aga ei tee ka raskemaks. Instituudis töötavad ja õpivad ju valdavalt naised, seega pole halb, et naine neid esindab.

Mul olid vastas väga tublid ja väärikad meeskandidaadid, näen edaspidi nende abi ja tuge ülikooliasjade ajamiseks.


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!