EÜL: Tartu linnavalitsuse haridusosakond omavolitseb õpilaspiletitega
MTÜ Eesti Üliõpilaskondade Liit kommentaar 31. oktoobri Õpetajate Lehes ilmunud artiklile „Tartu lapsed saavad targa õpilaspileti”.
MTÜ Eesti Üliõpilaskondade Liit, kes haldab kaardihaldussüsteemi Minu Kool, ei ole nõus Tartu linnavalitsuse haridusosakonna väidetega õpilaspiletite kaasajastamise kohta.
EÜL-il on üle 15 aastane kogemus akadeemiliste kaartide väljastamises, hallates igapäevaselt üle 80 000 õpilaspileti, üliõpilaspileti ja õpetajakaardi. EÜL leiab, et Tartu linnavalitsuse haridusosakonna soov suurendada õpilaspiletite vastupidavust ja funktsionaalsust on kiiduväärt, kuid õpilaspiletite uuendusprotsessi juhtimisviis taunitav ja küsimusi tekitav.
Õpetajate Lehes ilmunud artikkel sisaldab Tartu linnavalitsuse haridusosakonna väiteid, millega me ei saa nõustuda. Seetõttu peame vajalikuks teemat veidi selgitada ja esitada omapoolsed vastuväited.
Väide 1: Õpilaspiletite soetamiseks uuriti lisaks kaardiprinterite ostmisele ka võimalusi teenust sisse osta, kuid tehtud kalkulatsioonide põhjal osutus see palju kallimaks.
Tartu linnavalitsuse haridusosakonna vastustest jääb selgusetuks, kuidas teenuse sisseostmist uuriti ja vajalik eeltöö läbi viidi. EÜL, kelle koordineerida on Eestis vaieldamatult suurim kogus akadeemilisi kaarte, pole saanud võimalust edastada oma kogemust. On arusaamatu, mida võeti maksumuse kalkulatsioone tehes aluseks, kuna EÜL-i poolt koolidele pakutav Minu Kool õpilaspiletite lahendus jääb kindlasti samasse hinnaklassi või on isegi odavam. Seega väide, et teenuse sisseostmine oleks läinud linnale tunduvalt kallimaks ei vasta kindlasti tõele. Praegu jääb mulje, et haridusosakonna töötajad on teenuste hindade arvestamisel aluseks võtnud teoreetilised lähtekohad ja teinud ebarealistlikud prognoosid.
Väide 2: Vahendajate teenust kasutades tuleks koolil teha topelttööd.
EÜL ei ole väitega nõus. Kooli töömahu vähendamiseks õpilaspiletitega toimetamisel oleme välja arendanud kaardihaldussüsteemi Minu Kool, mis võimaldab koolil õpilaspiletid tellida kiirelt ja mugavalt. Antud võimalust kasutab Eestis üle 300 õppeasutuse ning igal aastal tellitakse süsteemist kümneid tuhandeid õpilaspileteid. On tekkinud olukord, kus haridusosakonna töötajad ei ole piisavalt süvenenud vahendajate pakutavatesse lahendustesse.
Tartu linnavalitsuse haridusosakonna tegutsemine on liiga pealiskaudne, pärssides protsessi jõudmaks efektiivsemate ja keskkonnasõbralikemate lahendusteni. Olukorras, kus märkimisväärne osa Tartu õpilastest juba kasutab samu funktsioone täitvat ISIC õpilaspiletit, ei ole koolidel mõistlik dubleerivat kaarti väljastada. Ka Tartu linnale on eraldiseisva süsteemi väljaarendamine ebamõistlik kulu.
Loodame, et linnavalitsuse haridusosakond muutub avatumaks teiste alternatiivsete võimaluste suhtes, leidmaks Tartu õpilastele parim lahendus.
—
Tartu Linnavalitsuse haridusosakonna täiendav kommentaar
Haridusosakonna jurist Kairit Peekman:
Tartu Linnavalitsuse haridusosakond lähtus õpilaspileti valimisel kolmest peamisest faktorist:
1) hind,
2) aeg,
3) ühilduvus Tartu linna ühistranspordi piletisüsteemiga.
Seejuures kaalusime õpilaspileti personaliseerimist koolis kohapeal, teenuse vahendaja kaudu ja otse trükikojas. Erinevate variantide kaalumiseks suhtlesime erinevate osapooltega, sh Eesti Üliõpilaskondade Liiduga ja teenust pakkuvate isikutega, et hinnata juba olemasolevaid võimalusi.
Kõigi kolme eelnimetatud faktori koostoimes tegime valiku, mida kirjeldasime Õpetajate Lehes. Koolide ja kooli pidaja kohustus on tagada õpilasele tasuta õpilaspilet, seda me ka tegime.
Oleme Tartu õpilaspileti valikuga rahul ja arendame edasi sellega seostatavaid täiendavaid teenuseid. Õpilastel ja õpetajatel jääb endiselt võimalus kasutada ka Eesti Üliõpilaskondade Liidu pakutavaid kaarte.
—
(Vt ka „Tartu lapsed saavad targa õpilaspileti” ja „Tartus saab papist õpilaspiletite aeg läbi”)