Minu laps on leiutaja

12. dets. 2014 Sirje Pärismaa Õpetajate Leht - Kommenteeri artiklit

Õpilasleiutajate konkursi juhendajate seas on igal aastal õpetajate kõrval ka lapsevanemaid, kel on aega ja tahtmist olla oma lapsele selles põnevas loomeprotsessis toeks ja nõuandjaks.

Tartumaa Ülenurme vallas elav Reinkubjaste pere on justkui miniatuurne Leiutajateküla: pere viiest lapsest neli on osalenud õpilasleiutajate konkursil ja auhindugi koju toonud. Otsa tegi viie aasta eest oma lõngakerade hoidjaga lahti Külli. Teatepulga on temalt üle võtnud vennad Uku, Mikk ja Koit. Koit sai tänavu oma kiirteibi eest I preemia.

„Meie pere püüab kõike ise teha, kuni majani välja,” lausub ema Margit Reinkubjas, kes on olnud ka kõigi laste juhendaja. „Külli sai kohe esimesel aastal tunnustuse, hammas läks verele ja sellest ajast on nad järjest konkurssidel osalenud. Konkursid on teretulnud, tunnustamist on lastele vaja. Präänik paneb tegutsema.”

Kõik ideed on tulnud lastel endil. Ema roll on vormistamise poolelt aidata ja sõnastust lihvida.

„Meie Külliga peame pere vingeimaks leiutiseks Teacubesi, sest see on kasulik. Oleme selle ise valmis teinud, see töötab hästi ja on kerge valmistada,” räägib Koit. Teekuubikute saamiseks külmutatakse tee-ekstrakt. Kallad kuubikule kannust kuuma vee peale ja saadki paraja temperatuuriga tee.

„Meie peres tekivad nutikad ideed siis, kui näeme probleemi ja tahame leida sellele lahenduse. Tihti korraldame ajurünnaku, mille käigus parimad mõtted tulevadki. Uku küsib endalt, kuidas maailma paremaks muuta,” kirjeldab Koit loomeprotsessi.

Selgeid tulevikuplaane lastel veel ei ole. Kindlasti võtavad nad osa järgmistestki konkurssidest, sest on väga põnev mõelda välja midagi uut ja huvitavat ning sellest teistele rääkida.

Mõnigi leiutis on majapidamises kasutusel. Näiteks Koidu väljamõeldud kilekotihoidja läbis tänavu Saksamaa reisil edukalt katsetused ja oli abiks pere pesamunale, kel kipub autos süda pahaks minema.

Margit Reinkubjase sõnul arendab leiutamine lastes suhtumist, et kunagi ei pea leppima olemasolevaga, kõik on sinu enda kätes. Vaatad maailma ja mõistad, et kui midagi väga tahad, siis suudadki.

Poole kohaga leiutajaks

Tallinna prantsuse lütseumi õpilane Hugo Sebastian Raudam käib alles teises klassis, kuid on jõudnud juba välja mõelda mitu põnevat ja praktilist asja. Näiteks kergesti leitavad sussid. „Tavalised sussid, millele on kleebitud vilele reageeriv võtmehoidja. Kui sussid on kadunud, siis vilistad ja need hakkavad piiksuma. Ja leiadki üles,” kirjeldab idee autor.

Hugo on leiutanud ka libisemisvastase määrde – vaha ja liiva segu, mida määritakse jalatsite tallale, et jääl liikudes saaks tasakaalu hoida. Samuti kokkupandava rannakabiini – torudest, õhku läbilaskvast linast ja konksukestest koosnev komplekt, mida saab muuta päevavarjuks ja lamamistooliks. Hugo leiutajakontol on ka pikendatava säärega kummikud.

Eelmisel aastal sai Hugo üleriigiliselt õpilasleiutajate konkursilt auhinnaks 200 eurot. Noormees tõestas, et ta pole ainult nutikas, vaid ka kokkuhoidlik – otsis välja sooduspakkumised ja ostis endale preemiaraha eest fotoaparaadi ja nutitelefoni, annetas natuke koolile ja üle jäi veel Pariisi reisi seemnerahakski.

Tänavu osales Hugo konkursil koos esimeses klassis õppiva õe Mariega.

„Marie tegi joonised, mina kirjutasin seletuskirja,” lausub Hugo. Duo pälvis esimese ja ka eripreemia.

Tulevikus tahab teadmishimuline ja terane poiss saada teadlaseks. „Selliseks teadlaseks, kes on üsna palju kodus,” täpsustab ta. „Tahaksin endale üsna mitut last ja nendega suurema osa ajast koos olla. Poole kohaga tahan olla leiutaja. Kõrvaltegevuseks on see päris lahe!”

„Mina tahan saada õpetajaks ja natuke kunstnikuks. Natuke tahaksin olla leiutaja ka, Hugot abistada,” kostab Marie.

Isa Juhan Raudam on olnud oma pere noorleiutajate juhendaja nii mullu kui ka tänavu, kuid peab oma rolli minimaalseks.

„Olen vastanud nende küsimustele ja taganud keskkonna, et nad saaksid käia muuseumides ja teaduskeskustes vaatamas asju, mis neile huvi pakuvad,” sõnab Juhan Raudam. „Lapsed juhendavad pigem mind. Hugot huvitab kõik, alates DNA-st ja gravitatsioonist, minu kohustus on need asjad endale selgeks teha ja üritada siis neile selgeks teha.”

Kalameeste unistus

Muhumaa poiss Joonatan Jürisson sai tänavu teise preemia oma robola eest – iseliikuv ja salvestav lant võimaldab kalamehel peibutada kala madalas vees ning salvestada kala rünnakud ja elupaiga. Talle jagasid juhtnööre isa Mihkel Jürisson ja vanaisa Jaanus Tuusti.

„Joonatan on palju olnud kalameeste seltskonnas, robola loomise mõte tekkis tal minu toeta üht mänguasja uurides,” ütleb ihtüoloogist vanaisa, kes andis tütrepojale nõu, kuidas ideed „müüvamalt” vormistada.

„Lastes on rohkem peidus kui meis endis,” lausub Mihkel Jürisson. „Ei tohi nende mõttelaadi ära nudida ega lasta täiskasvanu ratsionaalsusel ja loogikal domineerima hakata. Last juhendades kutsudki teda pigem mõtlema, küsimusi esitama ja analüüsima.”

Eile, 11. detsembril anti energia avastuskeskuses parimatele õpilasleiutajatele preemiad üle. Konkursile laekus 695 ideed 872 autorilt. Riiklikku konkurssi korraldab Eesti teadusagentuur.

Lugu on valminud tänu Euroopa sotsiaalfondist rahastatud programmile „TeaMe” ning ilmus esmakordselt veebiportaali miks.ee uudiskirjas.

KOMMENTAAR

Laste ideed vajavad tihti koolivälist kompetentsust

Mario Mäeots

TÜ haridusteaduste ­instituudi tehnoloogia­hariduse nooremteadur

Koolis ei ole erandiks olukord, kus õpilase juhendaja on lapsevanem. Ühelt poolt valib laps endale juhendaja, keda ta usaldab ja kes on tema jaoks turvaline valik. Teisalt on laste uurimis- või loovtöö ideed sageli sellised, mis vajavad koolivälist kompetentsust.

Ideed on enamasti seotud lapsevanema elukutse või hobidega, mille sisu võib jääda õpetajate jaoks liialt kaugeks. Samas ei ole töö sisuline pool ainus, mida juhendamine eeldab. Juhendamisega kaasneb lähtuvalt kehtestatud reeglitest (nt uurimistöö koostamise juhend jne) ka tehtu vormistamine. Seetõttu rakendatakse koolides kaasjuhendamist, kus lisaks lapsevanemale on juhendaja veel mõni õpetaja. Viimase ülesanne on juhendamisel vastutada, et töö saaks esitatud nõuetest lähtuvalt korrektselt vormis­tatud.

Eduka juhendamise tunnus on koostöö, millele annavad aluse selged eesmärgid, ülesanded ning kokkulepped. Eduka juhendamise tulemus on õppija panus oma töösse, rahulolu ja tajumine, et see on tema töö ja ta oskab kirjeldada sellest igat lõiku. Juhul kui lapsevanem on ainus juhendaja, võib – aga ei pruugi – tekkida küsimusi, kui lapse töö ei vasta tema eale (on näha, et lapsevanem on sekkunud töö vormistamisse, joonistanud pilte vmt).

 

Õpilasleiutajate konkursi riiklikud preemiad

Noorem vanuserühm, 1.–4. klass

I preemia (400 eurot)

  • Lisette Gorjunov (Parksepa keskkool) „Massaažirõngas”
  • Rainis Lükk (Väike-Maarja gümnaasium) „Lihtne süüa”
  • Hugo Sebastian ja Marie Simone Raudam (Tallinna prantsuse lütseum) „Libisemisvastane määre jalatsitele” ja „Isiklik rannakabiin”

II preemia (300 eurot)

  • Joonatan Jürisson (Muhu põhikool / Muhu noortekeskus) „Robola”
  • Grete Hollo (Parksepa keskkool) „Elupäästev ujumistrikoo”
  • Carin Onno (Parksepa keskkool) „Säästev taaraautomaat”
  • Mattias Kuklane (Rõuge põhikool) „Vabapidamisel veise püüdmise puur kõrvamärkide panemiseks”
  • Karl Ares Hommik (Saaremaa ühisgümnaasium) „Lemmiklooma karvade kogumisämber õues kasutamiseks”
  • Peeter Brifk (Tartu Emajõe kool) „Vedrukargud” ja „Katusega ratastool”

III preemia (200 eurot)

  • Uku Aasrand (Loksa gümnaasium) „Autojuhi lisasilm”
  • Harriet Helena Habicht (Tallinna reaalkool) „E-kooli arendus Minu Tervis”
  • Ardi Raag (Tallinna reaalkool) „Bimba – haigete laste lohutaja”
  • Sandra ja Sabrina Karajev (Tapa gümnaasium) „Teibiga köögirätik”
  • Rego Jürgenson (Tartu Kivilinna kool) „Pedaalidega arvuti”

Keskmine vanuserühm, 5.–9. klass

I preemia (500 eurot)

  • Teodor Undrits (Tartu Tamme gümnaasium / Tartu loodusmaja) ja Madis Reemann (Tartu Kesklinna kool / Tartu loodusmaja) „Kiirrattalukk”
  • Jan Erik Konksi (Võru Kreutzwaldi gümnaasium) „Jää lõhkuja”
  • Koit Reinkubjas (Ülenurme gümnaasium) „Kiir-teip”

II preemia (400 eurot)

  • Maria Solei Järvet ja Mireena Mandel (Gustav Adolfi gümnaasium) „Buster”
  • Mihkel ja Maili Karus (Luunja keskkool) „Nutikas koerakuut”
  • Kalev Miljan (Tartu Raatuse kool) „Raadiosaatja asjade leidmiseks”
  • Tauno Palanen (Tõrva gümnaasium) „Keskkohaleidja postile” ja „Keskkohaleidja plaadil”

III preemia (300 eurot)

  • Taso Toomik (Kadrioru saksa gümnaasium) „Auto signalisatsiooni juht”
  • Harry Richard Treier (Konguta kool) „Äpp pimedas liikumiseks”
  • Joosep Ivask (Vastseliina gümnaasium) „Huulemassöör”
  • Sander Lepla (Vastseliina gümnaasium) „Küünlajalg”
  • Mirlen Liiv (Tartu Kivilinna kool) „Leiutis ummikute vältimiseks suurlinnades – kiirusenäidik”

Vanem vanuserühm, 10.–12. klass

I preemia (1000 eurot)

  • Andri Soone (Kadrina keskkool) „Addie – krüptoraha aadresside lihtsustamine”

II preemia (700 eurot)

  • Felix Voolaid (Tartu Jaan Poska gümnaasium) „SmartPods”
  • Mark Jõgar (Nõo reaalgümnaasium) „Reisilaevade sisemised päästeredelid”

III preemia (500 eurot)

  • Mihkel Kristofer Vajak (Leisi keskkool) „Kauba tellija”
  • Laura Kaur (Tartu Tamme gümnaasium) „Silmside arvuti kaudu”
  • Kristjan Süvaorg (Viimsi keskkool) „Õliautomaat – kütame Eestit efektiivselt”

Juhendajapreemiad

I preemia saanud tööde juhendamine (300 eurot)

  • Ülle Noppel
  • Helina Lükk
  • Juhan Raudam
  • Ott Maidre
  • Georg Konksi
  • Margit Reinkubjas
  • Karl Meos

II preemia saanud tööde juhendamine (200 eurot)

  • Arnek Grubnik
  • Ülle Noppel
  • Eveli Kuklane
  • Kersti Truverk
  • Indrek Brifk
  • Katrin Soika
  • Aivar Karus
  • Jaan Tasa
  • Maie Jõgar

Parim kool (esemeline preemia väärtusega 2600 eurot)

  • Kadrina keskkool

 


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!