Milliseid lugemisprogramme pakub õpilastele Tallinna keskraamatukogu?

16. jaan. 2015 Epp Leikop, Tallinna keskraamatukogu laste- ja noorteteeninduse pearaamatukoguhoidja; Angelica Õunapuu, Tallinna keskraamatukogu infoteeninduse pearaamatukoguhoidja - Milliseid lugemisprogramme pakub õpilastele Tallinna keskraamatukogu? kommenteerimine on välja lülitatud

Tallinna keskraamatukogus toimub sel aastal rekordarv lastele ja noortele suunatud lugemisprogramme. Nende eesmärk on ärgitada lapsi ja noori lugema, kasutades ära võistlusmomenti ja soovi end teistega võrrelda ning muidugi püüdes ahvatleda ka auhindadega.

„Loeme valmis oma raamatu”

Programm „Loeme valmis oma raamatu” on suunatud 1.–9. klassi õpilastele ning selles saab osaleda õpetaja juhtimisel vaid terve klass koos. Iga loetud raamatu kohta koostab klass ühelehelise kokkuvõtte, mis võib olla nii joonistuse kui ka kirjutise kujul. Õpilased saavad ise valida, milliseid raamatuid loevad, soovitusnimekirjad leiab raamatukogu veebilehelt. Raamatukogud koguvad laste joonistused ja kirjutised kokku ning peavad nende üle arvestust, iga lehekülg ehk loetud raamat annab klassile ühe punkti. Iga paari kuu tagant saadab raamatukogu õpetaja kaudu tagasisidet, kuidas klassil projektis osalemine kulgeb. Raamatute kohta koostatud kokkuvõtete lehed köidab raamatukogu programmi lõppedes klassi „Oma raamatuks”.

Klassi, kelle „Oma raamatus” on kõige rohkem lehti, ootab võistluse lõpus auhind. 9. klassi õpilased loevad küll kiiremini kui 1. klassi omad, aga samas on algklassidele mõeldud raamatud õhemad ning laste enda pühendumus tihtipeale suurem. Seega pole sugugi kindel, et võidab just mõni vanem klass. Tänu lugemisprogrammi toetavale Tondiraba jäähallile saavad uisutama minna igas Tallinna linnaosas kõige rohkem raamatuid lugenud klassid. Raamatuks köidetuna saavad osalevad klassid tagasi kõik joonistused ja kirjutised. Raamatukogu loodab, et „Oma raamat” on klassile tore meenutus ühisest ettevõtmisest, kuid ühtlasi ka infovaramu õpetajatele ning lastele endile sõpradele lugemissoovituste andmiseks.

Esimest korda korraldas lugemisprogrammi „Loeme valmis oma raamatu” 2013/2014. õppeaastal Pääsküla raamatukogu. Siis osales 16 klassi ja 340 õpilast ning võitja oli Pääsküla gümnaasiumi 2.a klass, kus õpilased lugesid läbi kokku 777 raamatut, just nii mitu lehekülge oli ka nende oma raamatus. Programmi eest pälvis Pääsküla raamatukogu Tallinna spordi- ja noorsooameti tunnustuse „Suured teod Tallinna noortele”. Sel õppeaastal laiendasime programmi pea kõikidesse meie haruraamatukogudesse ja teenindusosakondadesse.

„14+ lugemisbingo noortele”

Üle 14-aastastele noortele meeldib ise otsustada, nii ei ole lugemisbingos ette antud konkreetseid raamatud, kuid vajadusel leiab raamatukogu veebilehelt lugemisbingo mänguvälja teemadega sobivate raamatute nimekirjad. Lugemispassiks on bingo ruudustik. Selle järgi tuleb noortel ise leida ja läbi lugeda raamat, millel on näiteks sinised kaaned või kus on võimas võitlusstseen. Lugemisbingos on ka mõned ruudud filmide ja muusika jaoks. Kui teos on loetud, kuulatud või vaadatud, täidab noor tagasisidelehe. Iga tagasisidelehe eest saab bingoruudustikku ühe templi. Loomulikult mängitakse nii nurkade kui ka diagonaalide mängu ning loositakse vaheauhindu. Neid, kes saavad kevadeks kokku kõik 25 templit ehk BINGO, ootab pääse Pirita seiklusparki.

„Suvi raamatuga”

Suvel on juba 13. korda tulemas lugemisprogramm „Suvi raamatuga”, mille toimumise kohta lapsed meie käest juba küsivad. Praegu valivad raamatukoguhoidjad raamatuid välja ning 1. juunist on kõik lugemishuvilised lapsed oodatud osalema.

Õpetajatele kodulehel eraldi rubriik

Tallinna keskraamatukogu veebilehel (www.keskraamatukogu.ee) on õpetajatele eraldi rubriik (Teenused > Õpetajatele), kus alates sellest aastast on lugemissoovitused 1.–9. klassidele. Algatus ja idee just selliste, klasside kaupa peetavate uudiskirjanduse nimekirjade tegemiseks tuli algklassiõpetajatelt endilt. Loodame, et raamatukogu koostatud soovitused toovad värskendust õpilaste kohustusliku kirjanduse nimekirjadesse. Paljud raamatud, mis on aastaid laste ja noorte kohustusliku kirjanduse nimekirjas olnud, ei ole enam poodidest ega ka raamatukogudest leitavad, kuna kordustrükke pole välja antud ning raamatud on lihtsalt ribadeks loetud. Keskraamatukogu venekeelselt veebilehelt leiab soovitusnimestikud ka venekeelsete raamatute kohta.

Raamatukogu ootab õpetajaid küsima infot üritusesarjade kohta, mida kultuuriministeeriumi ja kultuurkapitali toel korraldada saame. Nii kutsume raamatukokku esinema kirjanikke, kultuuriajakirjanikke, kunstnikke jt loovisikuid või arvamusliidreid, kellega kohtumine aitab rikastada õpilaste teadmisi.

Koolitused keskraamatukogus

Raamatukogus pakutavad raamatukogutunnid, -ekskursioonid ja koolitused on töötatud välja kindlatel teemadel, kuid kokkuleppel lasteaia või kooliga teeme raamatukogutunde ka õpetaja soovitud teemal. Koolitustunnid toimuvad üldjuhul raamatukogus, kokkuleppel ka koolis. Lisaks eesti keelele on võimalik raamatukogutundi läbi viia vene, mõnes raamatukogus ka inglise või prantsuse keeles. Lisainfot saab raamatukogust.

Põhikooli lõpuklasside ja gümnaasiumiklasside õpilastele, aga ka nende õpetajatele pakub keskraamatukogu infoallikate kasutamise koolitusi. Eriti sobilikud on koolitused gümnaasiumiastme uurimistöid tegevatele õpilastele ja nende juhendajatele, kes soovivad oma infootsinguoskusi värskendada. Koolituse täpse sisu saab paika panna kokkuleppel raamatukoguhoidjaga, kuid põhirõhk on Tallinna raamatukogude ühise e-kataloogi ESTER ja Eesti artiklite andmebaasi ISE kasutamise õpetamisel. Kui õpetaja soovib ja kooli uurimistööde suunitlus seda toetab, võib koolitusel tutvustada ka ingliskeelseid teadusartikleid sisaldava litsents­andmebaasi EBSCO kasutamist.

Kõikidest andmebaasidest info otsimise kohta on raamatukoguhoidjal ette valmistatud praktilised otsingunäited, mida saab õpetaja ja raamatukoguhoidja koostöös kasutada ka koolitunnis. Õpetajatele on huvi pakkunud otsingud noorte seas päevakajalistel teemadel, näiteks toitumisharjumused, feminism, söömishäired, koolikiusamine. Õpilastele endale pakub huvi uurimistöö koostamiseks kirjanduse leidmine, millele tuginedes asuda tööd koostama. Peale tunni korraldamist on võimalik koostöös raamatukoguhoidjaga õpilastele ette valmistada ka kodune ülesanne, mis aitab omandatud teadmisi kinnistada.