Oluline on õpilase hakkamasaamine edaspidi
Eelmise nädala Õpetajate Lehes ilmus artikkel „Kuidas läbikukkujatest lahti saada”, mis pani kaasa mõtlema.
Mulle meeldiks hindeid üldse mitte panna. Õppimine võiks olla õigus, mitte kohustus. Kes tahab õppida, see õpib nagunii, ja neil, kellega on vastupidi, on vaja aidata jõuda arusaamiseni, et õppida on vaja. Hindamisest siin kasu pole.
Praeguse hindesüsteemi (koondhinded 1–5) kohta arvan, et need on kõik positiivsed hinded (mitte nii, et 1 ja 2 ei sobi ning sunnime). Kui õpilane ise tahab paremat hinnet, siis võimaluse selleks ta saab.
Rääkides nädalatundide arvust matemaatika õppimisel, siis tunnen, et neli tundi nädalas on vähe (nii on 8. ja 9. kl), et põhjalikult süveneda, korralikult harjutada, individuaalselt läheneda, aktiivõppe meetodeid kasutada vm. Kui palju elumugavused õppimisse mõtlemismugavust toovad, on iseasi, kuid mida edasi, seda raskem on vajalikke oskusi omandada.
Oleme harjunud, et matemaatika on suurema pildi peal – kõigile õpilastele toimuvad tasemetööd, eksamid, testid vm. Oma õpilaste tasemest on minul kui õpetajal ka nendeta täielik ülevaade, võrdlemise järele ma vajadust ei tunne. Aastahinne on piisavalt sisukas näitaja (pealegi pannakse see välja enne eksamit ja viimane seda ei mõjuta). Eksam annab kogemuse, aga oluliseks ma seda ei pea. Oluline näitaja on õpilase hakkamasaamine edaspidi.
Ka meil kukutakse eksamil läbi, mitte küll massiliselt. Tavaliselt oskame seda oodata, aga on ka üllatusi (tõenäoliselt oli kellelgi väga kehv päev). Järeleksami võimalus on kõigil ja seal arvestan õpilasega. Küll aga tundub absurdne olukord, kus õpilase aastahinne on kaks (kahjuks vahel nii on) ja ta peab eksami tegema vähemalt kolmele, et lõputunnistus saada. Õpilaste tase on väga erinev, nõrgemad õpilased tunnevad ennast eksamil ebakindlalt ega pruugi pinge all hakkama saada.
Tundub, et matemaatika lõpueksami töö on mahukam, kui oli varem, ka tugevamatel õpilastel ei jää enam eksamil aega suurt üle (või on õpilaste võimekus ja töötempo vähenenud).
Eksamitööd peaksid olema ühes variandis (võrdsed tingimused). Meeldis, et viimasel korral sai ka matemaatikas lahendada ülesanded nn eksamivihikusse (mitte eraldi A4 lehele), nagu teisteski ainetes. Ülesannete sisu on nii, nagu nende koostajad on mõelnud, mis siin ikka viriseda, kui ise pole tegija olnud.