Õppima õppimise kool

13. veebr. 2015 Victoria Parmas Õpetajate Leht - Õppima õppimise kool kommenteerimine on välja lülitatud

Hispaania lastevanemate ja õpetajate loodud koolist räägib klassiõpetaja Mai Sein-Garcia, kes tunneb Hispaania koolielu tänu oma viieaastasele tütrele Ursulale. „Kui võimalik, teeksin ka Eestisse sellise kooli,” ütleb ta. „See on kool, kus pole õpikuid, kuid kus keskendutakse õppima õppimisele, palju on projektiõpet ja tehakse teaduslikke katseid.“

Madridis asuv Siglo XXI ehk 21. sajandi kool asutati juba 20. sajandil, täpsemalt 1975. aastal. Kooli asutasid lapsevanemad ja õpetajad vastukaaluks Hispaania religioossetele ja väga rangetele koolidele. Kooli eesmärk on panna lapsed ise mõtlema ja avastama. Seepärast on õppetöös olulisel kohal uurimistöö, teemaõpe ja projektid. Tegevuse kaudu kinnistatakse lastes kolme olulist väärtust: ökoloogilisust, demokraatiat ja solidaarsust.

Kooli minnakse Hispaanias kolmeaastaselt. Ühes klassis on 25 last, üks õpetaja ja abiõpetaja kahe klassi peale. Lisaks on õpetajal abiks 1–2 praktikanti, nii ei ole õpetaja klassis kunagi üksi. Praktikantide puudust koolil ei ole – Siglo XXI on nii hea metoodilise baasiga kool, et praktikandid tulevad sinna kokku üle Hispaania.

Ursula kevadine neljapäevane klassiekskursioon Madridi lähedal asuvasse tallu.

Ursula kevadine neljapäevane klassiekskursioon Madridi lähedal asuvasse tallu.

Minu lapse koolipäev nägi välja järgmine. Kell üheksa peab Ursula olema koolis. Hiljaks jääda ja puududa niisama ei tohi. Ka kell seitse, nagu meil, ei saa last kooli viia. Esmalt on hommikuring ja õppetegevused. Palju käiakse ka muuseumides. Kell 11 on puuviljaring, misjärel on õppetöö või minnakse kooli aeda. Kell 12.30 lapsed söövad ja lähevad koos riietega pooleks tunniks kuni tunniks pikutama. Kes tahab, võib lapse vahepeal koju viia, aga kell 14.30 peab taas koolis olema, siis tegelevad nendega näiteks vanemad õpilased või lapsevanemad või on mänguaeg. Mina tegin Ursula rühmale näiteks tantsutundi, tantsisime kaerajaani ja perekonnavalssi.

Punkt kell 16 peavad aga vanemad lapsele järele tulema. Lisatasu eest on võimalik last küll ka pikapäevarühmas hoida. Kui paljudes koolides ei tohi vanemad kooli territooriumile siseneda ja laps antakse kätte värava taga ootavale vanemale, siis Siglo XXI koolis on vastupidi. Laps tuleb kindlasti isiklikult õpetajale üle anda.

Tore on see, et ka õpetajatel on kella 12.30–14.30 lastevaba aeg. Lastega on siis teine inimene ning õpetajad valmistavad sel ajal tunde ette. Kaks korda aastas saab laps väljaprinditud hinnangu oma arengule, kus on täpselt kirjas, mida ta oskab. Hinnatakse ka sotsiaalseid oskusi, näiteks „oskab täiskasvanult abi küsida, ütleb tere ja head aega”.

Solidaarsus

Siglo XXI on pool era- ja pool munitsipaalkool. Kui Madridi kesklinna koolis võib olla õppemaks 1000 eurot kuus, siis selles koolis on see 200–300 eurot ning see katab ära kõik kooliga seotud kulud, laps läheb kooli ilma ühegi asjata nagu meil lasteaeda.

Igal kevadel on koolis avatud uste päev, millel lapsevanemad teevad töötube ning mis lõpeb suure veesõjaga, kus terve koolipere lastakse tuletõrjevoolikust veega üle. Lapsed ootavad seda väga. Fotol teevad Ursula ja Aurelia koos teiste lastega köögis leiduvate ainetega katseid.

Igal kevadel on koolis avatud uste päev, millel lapsevanemad teevad töötube ning mis lõpeb suure veesõjaga, kus terve koolipere lastakse tuletõrjevoolikust veega üle. Lapsed ootavad seda väga. Fotol teevad Ursula ja Aurelia koos teiste lastega köögis leiduvate ainetega katseid.

Juba kooli loomisel oli solidaarsusel suur roll, sest alguses ei olnud koolil oma maja. Selle ostmiseks võtsid lapsevanemad ja õpetajad ühiselt laenu. Algusaastatel toimis ka põhimõte, et kui sul ei olnud võimalik oma lapse õpingute eest maksta, aitasid teised vanemad õppemaksu tasuda. Selles ühiskonnas ei jäeta kedagi üksi.

Lastele hakatakse solidaarsust õpetama juba kolmeaastaselt. Koolis on komme süüa iga päev kell 11 puuvilju ning iga päev toob üks laps puuvilju ka kõigile teistele. Enne jagatakse ära, nii et täna toob Aurelia kõigile õunu ja homme Ursula kõigile pirne. Last õpetatakse nii jagama.

Siglo XXI metoodikas on mitmeid võtteid, kuidas kasvatada ühtehoidvat kooliperet. Kohe alguses, kui laps kooli läheb, annab õpetaja perele lehe, kus on kõigi klassikaaslaste pildid ja all nimed. Nii on kolmeaastasel lapsel, kes veel ei mäleta nimesid, hea kodus näpuga näidata ja päeva jooksul toimunust rääkida. Klassis on üleval ka iga lapse perepildid. Nii saab tema omakorda kaaslastele, õpetajatele ja ka suurematele õpilastele oma perest rääkida. Kord nädalas käivad suuremad koolilapsed väikestele raamatuid ette lugemas.

Ka tähti ja sõnu õpitakse nimede abil. Hommikuringis otsitakse välja kohal olevate laste nimesildid ja kleebitakse need mängumajale. Numbreid õpitakse aga kalendri abil. Iga päev vaadatakse ja korratakse kuupäevi.

Kui koolis on pidu, siis pidutsevad seal koos põhikooli lõpu õpilased ja 3–4-aastased, ka vanemad ja vanavanemad on kohal. Palju on peredega üritusi, üheskoos vaadatakse filme ja ehitatakse mänguväljakut. See kõik aitab ära hoida kiusamist.

Ökoloogilisus

Veebruaris toimub koolis karneval, kus igal klassil on oluline kokkulepitud osa. 2013. aasta teema oli raamatukangelased. Ursula klass luges raamatut ühes tibust, koos õpetajaga valmistati kostüümid, mille puhul kasutati palju taaskasutatavat materjali.

Veebruaris toimub koolis karneval, kus igal klassil on oluline kokkulepitud osa. 2013. aasta teema oli raamatukangelased. Ursula klass luges raamatut ühes tibust, koos õpetajaga valmistati kostüümid, mille puhul kasutati palju taaskasutatavat materjali.

Kooli põhimõte on, et ostetakse vaid seda, mida on vaja. Näiteks ei ole selles koolis õpikuid ega koolivormi. Õppematerjali koostavad lapsed ise, mikroskoobid ja laborivarustus aga ostetakse, sest Siglo XXI-s on oluline teaduskesksus. Katsete ja uurimisega alustavad juba lasteaiaealised lapsed. Näiteks nelja-aastased õppisid eelmisel aastal oma keha tundma ning selle käigus uuriti sea südant, võeti ka sea kopsud, puhuti kõrrega täis ja vaadati, mis kops teeb. Mikroskoobi all uuriti vereliblesid.

Kool asub kesklinna lähedal, kuid erinevalt paljudest teistest on tal oma aed, kus peale mänguruumi on koht ka peenardel, sest oluline on teada, kust toit tuleb. Üheskoos pannakse kevadel maha kartulid, sealjuures on abiks vanemad, koos õpitakse prügi sorteerima. Õuemänguasjadeks on ehitustorud, mis on taas näide sellest, kuidas kallite mänguasjade asemel kasutatakse ära käepäraseid vahendeid.

Demokraatia

Siglo XXI-s on olulisel kohal teadliku kodaniku kasvatus. Seepärast pööratakse palju tähelepanu ühiskonnas oluliste teemade arutamisele. Kuna poliitiliselt on see kool sotsiaaldemok­raatlik, ollakse vajadusel koos laste, vanemate ja vanavanematega tänaval ning toetatakse mõnd olulist streiki. Ka poliitilisi teemasid arutatakse juba lasteaiaealistega. Hispaania ühiskonnale on omane olla ühiskonna aktiivne liige.

Ursula koos parima sõbranna Esperanzaga kooliõuel. Koolil on kaks õueala – noorematele lastele ja põhikoolile. Lisaks on veel kooliaed, kus kasvatatakse puu- ja juurvilju ning tehakse eksperimente, näiteks ehitatakse savimaja.

Ursula koos parima sõbranna Esperanzaga kooliõuel. Koolil on kaks õueala – noorematele lastele ja põhikoolile. Lisaks on veel kooliaed, kus kasvatatakse puu- ja juurvilju ning tehakse eksperimente, näiteks ehitatakse savimaja.

Juba kolmeaastased lapsed lähevad ilma vanemateta neljapäevasele ekskursioonile. Kujutage ette, et igal kevadel on ühes talus koos 50 kolmeaastast last, kellega toimetavad kaks põhiõpetajat, üks abiõpetaja, kaks praktikanti ja kohapealne personal. Kui laps ikka üldse ei kohane, võib vanem järele tulla. Minu tütar ei tahtnud talust aga kuidagi ära tulla.

Et kõik rõõmsalt sujuks, valmistutakse selleks sõiduks terve aasta ja arutatakse iga tegevus läbi, kuni sinnamaani, et lepitakse kokku, kes kelle kõrval bussis istub, millal hambaid pestakse, kas laps magab naris üleval või all. Laste riided on päevade kaupa kottidesse pakitud. Väikestele lastele, kes veel lugeda ei oska, tehakse skeemid, millal mida selga panna. Kaasas tohivad olla kindlad asjad, näiteks vaid üks kaisuloom ja mitte midagi söödavat ega joodavat, ka telefoni mitte. Neist tõuseks ainult tüli. Iga päeva õhtul teevad õpetajad vanematele internetis kokkuvõtte päevast.

Koolis on väga oluline üksteisega arvestada ja arutada asjad läbi nii vanemate kui ka õpilastega. On tavaline, et õpetajad arutavad lasteaiaealiste lastega ka seda, milliseid teemasid hakatakse sel aastal käsitlema. Uuritakse, mis lapsi huvitab, ja otsustatakse koos, mida hakatakse uurima.