Vaimse kultuuripärandi õppematerjalid

Uued õppematerjalid toetavad õppekava läbiva teema „Kultuuriline identiteet” käsitlemist ainetundides kunstiõpetusest geograafiani. Nende koostamise algatas rahvakultuuri keskus, autorid on aktiivsed aineõpetajad Eesti eri paigust.

Geograafia õppematerjali autor on Meelis Muuga, Audentese spordigümnaasiumi ja erakooli õpetaja: „Tahan, et noored näeksid metsas rohkemat kui puude kogumit. Minu koostatud materjal aitab mõtestada lahti metsa seoseid vaimse kultuuripärandiga. Mets on meie kultuuriloos olulisel kohal, on kujundanud mõtteviisi, elulaadi, suhtumisi.”

Ajaloo õppematerjal käsitleb tundlikku teemat „Sünd ja surm”. Autor Hanna-Liis Kaarlõp-Nanì (UNESCO Eesti rahvuslik komisjon) põhjendab valikut nii: „Sünd ja surm on elu loomulikud osad ja puudutavad õpilast isiklikult. Seda enam peaks klassiruum olema koht, kus õpilased saavad sünni ja surmaga seotud traditsioonide kohta tekkinud küsimusi ja mõtteid väljendada. Nad saavad tegutseda nii individuaalselt kui ka rühmana, ette on nähtud õppekäik kohalikule surnuaiale ja intervjuud pereliikmetega. Õpilased saavad ülevaate sünni ja surmaga seotud kommetest – vaimsest kultuuripärandist – ning õpivad neid igapäevaelus märkama. Siit võib saada inspiratsiooni loov- või uurimistööks.”

Kõiki valminud õppematerjale iseloomustabki uurimuslik ja õppijakeskne lähenemine.

Ühiskonnaõpetuse jaoks on Valga põhikooli ja gümnaasiumi õpetaja Pille Olesk koostanud rahvameditsiini teemal materjali. „Paljud pered kasutavad haiguste ennetamiseks ja raviks rahvameditsiini võtteid, mida põlvest põlve edasi antakse. Suvel korjatakse ravimtaimi, muretsetakse koju mett ja metsamarju, et ennetada ja ravida külmetushaigusi,” nimetab Olesk argist tegevust, mis kuulub vaimse kultuuripärandi hulka. Õppematerjal aitab õpilastel muuhulgas märgata, kuidas nende peres ravimtaimi kasutatakse.

„Kodu ja perekonna kõrval on koolil oluline roll kultuuri edasi andmisel. Oma kultuuri ja juurte tundmine tugevdab paikkondlikku identiteeti ja sidet kodukohaga,” avab projekti tagamaid Sally stuudio õpetaja Jane Remm, projekti koordineerija ja kunstiõpetuse materjali autor.

Lisaks geograafia-, ajaloo- ja ühiskonnaõpetuse tunnile on õppematerjalid alushariduse, loodusõpetuse, kodunduse, kunstiõpetuse, käsitöö, muusikaõpetuse, kirjanduse, teatriõpetuse, töö- ja tehnoloogiaõpetuse ning usundiõpetuse jaoks. Neid saab kasutada ka huvikoolis, muuseumitunnis ja lasteaias.

Vaimse kultuuripärandi õppematerjale saab alla laadida Koolielu portaalist ja rahvakultuuri keskuse kodulehelt www.rahvakultuur.ee/vkp/toolehed.

Kommentaarid

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Veel on aega päästa noored hinged*

Õpetajate tagasiside 2025. aasta põhikooli lõpueksamite uuele korrale näitas, et põhikooli riiklikke eksameid ei saa korraldada teadmiste, oskuste ja…

5 minutit

Koolipäev algab siis, kui buss jõuab

Tartu valla koolides ei sõltu koolipäeva algus mitte niivõrd õpilaste unerežiimist või hariduspoliitikast, kuivõrd bussigraafikust, sest suur hulk õpilastest…

5 minutit

Õpetaja karjäärimudel – kas tugev tugi või petlik lootus?

Riigikogu arutab põhikooli- ja gümnaasiumiseaduse muudatusi, mis tooksid koolidesse õpetaja neljaastmelise karjäärimudeli. Plaan näeb ette…

10 minutit
Õpetajate Leht