Huvitavamast koolist pole enam pääsu

17. apr. 2015 Sirje Pärismaa Õpetajate Leht - Kommenteeri artiklit

Pooleteise aasta eest ellu kutsutud „Huvitava kooli” algatusega on liitunud 68 kooli, kes vahetasid 9. aprillil Tartus parimate praktikate päeval kogemusi, kuidas uuenduslike lahenduste kaudu muuta õpet elulähedasemaks ja kaasavamaks.

Oma kaasamisoskust testisid õpetajad ka kolleegide peal – pool parimate praktikate päevast oli sisustatud töötubadega. Salme põhikooli ja Vastse-Kuuste kooli koostööprojekti tutvustavas töötoas jaotasid Salme kooli õpetajad Mariliis Lazarev ja Merle Lepik välja tahvelarvutid ja tooli alt leidis igaüks QR-koodi, kus peitus rida Contra luuletusest. Küll oli saalis palju elevust, kui koostöös viimaks terve luuletus valmis sai ja veel ilmekalt ettegi kanti!

Selgus, et saarlastel algas digipööre juba viie aasta eest ja on haaranud kogu koolipere. Loodi ühtne meilisüsteem, võeti kasutusse vabavara, kogu kooli info kolis intranetti ja interaktiivsele kodulehele, ka asjaajamises liikus paberimajandus pilve. Eelmisest sügisest kasutatakse Google’i klassiruumi. Veebis täidetavate õppeülesannete kõrval peavad klassid blogisid, teevad koolitelevisiooni. Ja nutiseadme kaasavõtmise eest ei saa keegi riielda.

Merle Lepik, kes lisaks klassiõpetajale haridustehnoloogina digipööret veab, ütles, et kui palgale poleks võetud IT-tugiisikut, ei oleks mõeldav kõike seda teha.

Vastse-Kuuste kooli direktori Inge Kalle sõnul oligi just Salme kooli õnnestunud digipööre peapõhjus, miks nende kool õppekorralduse nüüdisajastamise koostööprojektiga ühines. Projekti käigus käis Vastse-Kuuste kool Saaremaal tehtut oma silmaga kaemas ja peagi tulevad saarlased vastuvisiidile.

„Töö süsteemsus oli muljetavaldav, nad on kaks sammu meist ees, olime kohe ühel lainel,” vahendas Kalle. „Väljas käies saad oma tegemistele uue vaatenurga. Tormame ringi, aga aeg-ajalt on vaja kinni pidada, paraku jääb mõtlemisaega üha vähemaks.”

Haapsalu lõimib

Haapsalu linna haridusosakonna juhataja Mari-Epp Täht ja Haapsalu linna algkooli direktor Malle Õiglas tutvustasid linna hariduse lõiminguprojekti.

„Neli kooli on jõudnud „mina” asemel „meieni”,” tõi Täht välja suurima kasuteguri. Juba kolmas kord tuleb Haapsalus mainädal, kus löövad kaasa koolid ja linna teisedki asutused. Muide, esimest korda üritusterohket nädalat korraldades polnud eelarves sentigi, nii mõndagi tehakse heategevuse korras.

Parimate praktikate päeval sai 170 osalejat kogemusi ja praktilisi näpunäiteid ammutada kaheksas töötoas ja peeti ka ettekandeid. Kokkuvõtteid päevast saab lugeda aadressilt http://www.curriculum.ut.ee/et/PPP2015 ja „Huvitava kooli” blogist.

Archimedese korraldatud võistluse „Teeme tunni huvitavaks” võitis Konguta kool, kes sai auhinnaks tahvli ja krihvli.

„Huvitava kooli” algatuse eestvedaja Pille Libliku sõnul on pooleteise tegutsemisaasta jooksul jõutud ideed levitamas käia kolmandikus maakondadest, peagi lisandub veel kolm.

„Mõttekodades on tekkinud lastevanemate, kooli ja vallajuhtide, ettevõtjate ja kohalikku päritolu tipp-poliitikute sünergia ja nad jõuavad mõttekäikudeni, mille peale poleks eraldi tulnud,” rääkis Liblik. „Oleme pidanud silmas, et need arutelud ei jääks tsunftisisesteks ja järgneksid konkreetsed teod. Iga mõttekoda lõpebki sellega, et fikseerime, mida edaspidi kelleltki konkreetsel ajal ootame. Ka ettevõtjad on väga huvitatud ja panustavad kooli huvitavamaks muutmisse meeleldi.”

Mõttekodade jutuajamisi kuulates on olnud hea meel, et ei oodata midagi üle jõu käivat. Oodatakse, et õpetajad kasutaksid uusi õppemeetodeid, arvestaksid individuaalsusega ja suhtleksid vanematega. Vanemal peaks olema julgust kuulata seda, mida koolis räägitakse, ja arvestada sellega, kui lapsel on probleem.

„Mõttekodade kaudu oleme kaasanud 600–700 inimest ja algatusele on toetust avaldanud 12% Eesti koolidest,” võttis Liblik kokku. „See on kooli enda vastutus, kas ta võtab huvitava kooli pidepunktid – avatuse, pingutuse ja valikute pakkumise, otsustuse, koostöö – omaks. Kõiki aspekte ei pruugi kohe saavutada, aga tähtis on, et kool tahab areneda.”

Algatus omaks võetud

Praeguseks on 68 kooli algatusega ühinenud ja tekkinud on 47 partnerit, kelle hulgas on nii väikeettevõtjaid, kohalikke huviklubisid kui ka Estonia ja Vanemuise teater, linnade ja maaomavalitsuste liit, kaubandus-tööstuskoda.

„Positiivne on see, et algatuse raames on kujunenud välja 12 õpikogukonda, mille tegevust kureerib Tartu ülikool. Teadlased analüüsivad nõrku kohti ja aitavad koole neist üle saada,” rääkis Liblik. Neljas linnas on kujunenud välja õpikeskkonnad, kus terve kogukond on kaasatud.

„Meie algatus on omaks võetud. See ei kohusta millekski, aga selle kaudu on laiemale avalikkusele selgeks saanud, milleks on kasulik midagi muuta. Me ei saa üle ega ümber, et tehnoloogia ja digiajastu tuleb peale, peab õppima sellega koos elama.”


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!