Õpetajad, ankeete täitma!

24. apr. 2015 Sirje Pärismaa Õpetajate Leht - Õpetajad, ankeete täitma! kommenteerimine on välja lülitatud

Tartu ülikooli Pedagogicum kutsub õpetajaid ja kõiki haridushuvilisi andma hinnangut õpetajahariduse hetkeseisule. Arvamuste kogumine on esimene samm õpetajahariduse uue arengukava koostamisel aastaiks 2016–2020.

Küsimustikku saab täita veebivormis aadressil http://lingid.ee/TU_opetaja.

„Eelkõige ootame ausust,” lausus arengukava töörühma eestvedaja, tehnoloogiahariduse professor ja Pedagogicumi juht Margus Pedaste (pildil). „Iga andmekogumise õnnestumisel on oluline, et oleks võimalikult hästi esindatud erinevate hinnangutega vastajad. Ideaalis võiks vastajate jaotus olla samasugune nagu kogu õpetajaskonna hulgas.”

Uuringud näitavad siiski, et enamasti vastavad keskmisest negatiivsemat või positiivsemat seisukohta omavad inimesed, kusjuures viimased vastavad tavaliselt suurema tõenäosusega. Seda arvestavad teadlased ka tulemuste analüüsimisel, kuid nad loodavad, et kõik vastajad teevad valikuid isiklikust kogemusest tulenevalt ja jätavad vastamata küsimustele, kus isiklik kogemus puudub või on otsustamiseks liiga napp.

„Kel aega rohkem, neid kutsume üles paeluvate küsimuste puhul end teemaga kurssi viima, näiteks tutvudes lähemalt küsimuses sisalduva mõistega või lugedes ülikooli veebist kõigile kättesaadavaid õppekavu,” lausus Pedaste. „Oleks ebaõiglane, kui otsuseid tehakse, tuginedes ammu saadud kogemusele, millel ei pruugi olla palju seost hetkeolukorraga.”

Ankeetide abil on võimalik saada kiiresti vastuseid paljudelt inimestelt. Eelmise nädala seisuga oli vastanuid juba 307, neist 68 on üliõpilased. Ka arengukava töörühma kuuluvad inimesed on rääkinud paljude oma siht­rühma esindajatega ja seeläbi on olemas suur osa teabest, mida muidu saadaks intervjuude abil.

Töörühma kuuluvad TÜ-st Äli Leijen, Halliki Harro-Loit, Maigi Vija, Olga Schihalejev, Miia Rannikmäe, Terje Hõim, Andre Koka, Maret Pihu. Üliõpilasi esindab Hendrik Osula ning koole Ülle Luisk Viljandi gümnaasiumist, Marjeta Venno TERA hariduskeskusest ning Nele Punnar Tartu kutsehariduskeskusest.

Margus Pedaste sõnul on ülikooli jaoks oluline saada õpetajaharidusega seotud sõlmküsimustest ühiskonnas laiem pilt, sest õpetajaharidus on võtmetähtsusega kõigi valdkondade jaoks. Headest õpetajatest lasteaedades ja koolides sõltub ju iga eriala käekäik. Lähiajal saadab töörühm küsimustiku lisaks õpetajaharidusega tihedalt seotud üliõpilastele, õppejõududele ja kooliõpetajatele ka mitte nii otseselt seotud inimestele üle Eesti.

Juba septembris läheb uuendatud arengukava tagasiside kogumise ringile.

Margus Pedaste loodab, et arengukavas tuuakse välja kõige olulisem ja kokkulepe on laiapõhjaline, et elluviijad võtavad eesmärgid ja tegevusplaani omaks.

„Ootame, et teiste valdkondade inimesed peaksid õpetajahariduse plaane oluliseks ka enda valdkonna jätkusuutlikkuse tagamisel,” sõnas Pedaste. „Samuti seda, et Tartu ülikoolil saab olema oluline koht Eesti ühiskonna teenimisel, näiteks elukestva õppe strateegias kokkulepitu saavutamisel. Aga ka tähtis koht rahvusvahelisel tasemel – et liiguksime ühte jalga mujal maailmas toimuvaga ja panustaksime globaalsetesse trendidesse.”