TOEFL-test – milleks valmistuda?

24. apr. 2015 Epp Kirss Tallinna tehnikaülikool, Põhja-Ameerika ülikoolide teabekeskus, nõustaja - Kommenteeri artiklit

Rahvusvahelisse ingliskeelsesse õppesse kandideerimisel tuleb tõestada oma inglise keele oskust. TOEFL-testiga hinnatakse mitte ainult testitava inglise keele taset, vaid ka akadeemilisi oskusi.

TOEFL töötati välja 1960-ndate algul USA ülikoolidesse kandideerinud välistudengite inglise keele taseme hindamiseks. Eestis avanes võimalus seda rahvusvahelist testi teha 1990-ndate alguses. 2013. aastast on TOEFL üks rahvusvahelistest testidest, mille nõuetekohase tulemusega saab asendada inglise keele riigieksamit.

TOEFL-testi loomisest alates on seda arendatud paberi ja pliiatsiga tehtavast testist arvutipõhiseks ja aastast 2005 internetipõhiseks. Testi läbiviimise vormist märksa olulisemad on muudatused ülesehituses ja sisus. Esimese TOEFL-testi abil hinnati testitegijate inglise keele teadmisi (grammatika, sõnavara, tekstist arusaamine jne) eraldi. Tänapäevase TOEFL-testiga hinnatakse nii testitegija inglise keele oskusi (kuulamine, lugemine, kirjutamine, kõnelemine) kui ka võimet kasutada neid samaaegselt (näiteks teha kuulamise ajal märkmeid).

Põhja-Ameerika ülikoolide teabekeskus on korraldanud eri formaadis TOEFL-testi kursusi üle kümne aasta. TOEFL-testi suvekooli juhendanud TTÜ inglise keele lektor Mare Roes leiab, et TOEFL-testi tegijale tulevad lisaks heale inglise keelele kasuks oskused teksti kuulates märkmeid teha, kuuldud või loetud mõtteid ümber sõnastada ning sünteesida eri allikatest pärinevat infot.

Üldjuhul peljatakse enim rääkimisülesandeid. Meie õpilastele inglise keeles kõnelemine suuri probleeme ei tekita, kuid ülesannete ajapiirang teeb asja keerulisemaks. Vastuse ettevalmistamiseks antud aeg (15–30 sekundit sõltuvalt ülesandest) on õpilastele tundunud liiga lühike, vastamise aeg (45–60 sekundit sõltuvalt ülesandest) liiga pikk. Kursustel on selgunud, et probleem pole mitte rääkimine ise, vaid selleks ettevalmistumine: märkmete tegemine teksti kuulamise ajal ja kõne loogiline korraldamine, mida on tulnud spetsiaalselt treenida. Lühike ettevalmistusaeg küsimustele vastamiseks on seletatav akadeemiliste nõuetega: üliõpilane peaks olema suuteline 15 sekundi jooksul õppejõu küsimusele vastama.

Peljatud on ka kirjutamise osa. Jällegi on paljudele probleemiks ajapiirangud (näiteks tuleb kirjutada essee etteantud teemal 30 minuti jooksul). Komistuskiviks on ebapiisavad teadmised oma mõtete efektiivsest ja loogilisest korraldamisest.

TOEFL-testiks valmistumine ei tähenda ainult testiküsimuste õppimist, see nõuab ka akadeemiliste oskuste omandamist.

Kasulikke linke:


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!