Facebook aitab õppida

21. aug. 2015 Romil Rõbtšenkov Tallinna ülikooli õpetaja - Kommenteeri artiklit

Facebook on nagu tööriist ikka – tema abil saab teha vajalikke töid, kuid ka niisama aega veeta.

Tihti hoiatatakse, et õpetaja ei tohi Facebookis enda kohta väga palju infot anda, eriti mitte eraelulist. Samas toovad õpetajad tunnis õppematerjali selgitades tihtipeale näiteid oma eraelust, tõstes sellega õppijate huvi õpitava vastu – õpilased tajuvad, et neil on õpetajaga midagi ühist. Sama on Facebookiga: kui õpetaja avaldab seal oma fotosid, sõnumeid sõpradelt/perelt, arvamusi, kriitikat ühiskonnas kõneainet puudutavatel teemadel, siis võivad õpilased ju Facebookis nagu klassiruumiski leida õpetajaga midagi ühist. Jätame kõrvale muidugi juhtumid, kus õpetaja on klassiruumis karm ja range, kuid näitab ennast FB-s väga avameelse ja avatuna. Selline kahestumine võib tekitada õpilastest pigem vastuolulisi reaktsioone kui samastumist.

Teadlased on tõestanud, et kui õpetajad postitavad läbimõeldud ja kindla strateegia järgi Facebooki pilte, tsitaate, eraelu puudutavat infot, mis on õpilastele eeskujuks ning kinnitavad õpilaste ettekujutust õpetajast kui kompetentsest ja usaldusväärsest isikust, inspireerib see õpilasi (Mazer, Murphy & Simonds, 2007). Seega võib õpetaja näha Facebooki ühe suure võimalusena õpilastega suhelda. Samas tuleb olla muidugi ettevaatlik, sest õpetaja digitaalne jalajälg on palju suurem kui paljude teiste ametite puhul.

Facebookist võib kasu olla ka ülikoolis, näiteks kursuse läbiviimist toetava osana. On tõestatud, et FB kasutamine ärgitab tudengeid oma kursuse teemasid põhjalikumalt uurima. FB on tudengitele mugav ja kodune suhtlusvahend. Arglikud tudengid suhtlevad õppejõuga Facebookis julgemalt kui näost näkku, kusjuures see mõjutab otseselt ka tudengi edukust kursusel, ja seda just paremuse suunas (bin Abdul Rahman, 2014). Viidi läbi eksperiment, kus patoloogia kursusele loodi eraldi FB grupid. Neid kasutati materjali jagamiseks, uurimisprobleemide lahendamiseks ja õpitu reflekteerimiseks ning tagasiside andmiseks. Lektorid ja gruppide administraatorid pakkusid tudengitele FB-s tuge ülesannete lahendamisel. Tudengite tagasisides märgiti, et Facebookis said nad õppida paindlikumalt, õpe oli uuenduslikum ja aitas kaasa kindlamate teadmiste omandamisele. Tudengid toonitasid, et FB on lihtne ja praktiline platvorm suhtlemiseks nii õppejõu kui ka kaastudengitega (Thalluri, 2014).

Huvitav on see, et Facebook võib olla „nakkav”. Tudengid on nimelt täheldanud, et kui nad FB-st näevad, et keegi sõpradest plaanib minna mingile seminarile või loengusse, ollakse altid nendega kaasa minema. On isegi need, kes üksinda sellisele seminarile ei läheks (Barkhuus ja Tashiro, 2010).

Seega võiks Facebook olla kasutusel ka kõrgkoolides, sest ta toetab üliõpilaste õppetööalast suhtlust ja ühistööd. Paraku pole enamik õppejõude veel harjunud FB kaudu tudengitega suhtlema (Roblyer, McDaniel, Webb, Herman, ja Witty, 2010). Põhjuseks on õppejõudude kartus oma privaatsuse pärast. Ühes läbiviidud küsitluses selgus, et tudengitel on see hirm mitu korda väiksem – ainult 15% õpilastest on FB-d kasutades mures oma privaatsuse pärast, mistõttu tudengeid huvitab Facebooki kasutamine õppetöös tunduvalt rohkem kui õppejõude (Junco, 2012).

Paljugi oleneb loomulikult sellest, missuguse tudengiga on tegemist. Kes kasutavad Facebooki eelkõige õppetööks, neile on ta igati abiks. Kes aga jälgivad pidevalt FB sõnumeid, need panustavad paratamatult õppimisse vähem ja tulemusedki on neil selle võrra kehvemad (Junco, 2012).

Kokkuvõtteks võib öelda, et Facebooki kasutamisel on nii häid kui ka halbu külgi. Mida rohkem kasutavad tudengid seda õppimise ajal suhtlemiseks ja sõnumivahetuseks, seda vähem keskenduvad nad õppetööle. Üks väike teade uuest sõnumist – ja keskendumisvõime ongi läinud. Samas on Facebook hea koht, kus õppejõud saab tudengite tähelepanu võita ja muuta neil õppimise ning suhtlemise võimalikult mugavaks ning haaravaks. Õpetaja või õppejõuna on meie enda otsustada, millisena me ennast digitaalses maailmas näitame. Tähtis on lihtsalt pidada meeles, et see avaldab õpilastele suurt mõju, ja neile peame olema eeskujuks.


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!