20 aastat Eesti Kunstimuuseumi interaktiivset haridustegevust

11. sept. 2015 Anu Purre Eesti Kunstimuuseumi metoodik - Kommenteeri artiklit

Meil on sünnipäev! 20 aastat tagasi muutis Eesti Kunstimuuseum oma haridustegevuse suunda ja muuseumi juurde loodi EKM-i pedagoogikakeskus. Kogu protsessi algatas tookord Annely Köster. Tavapäraste passiivsete ekskursioonide ja loengute asemel hakati nüüd laste ja noortega tööle hoopis teiste meetoditega. Algas interaktiivne aeg.

Nüüd saadi lisaks teadmistele ka ise kunsti teha ja rohkete faktide edastamise asemele tulid aktiivõppemeetodid, kus õpilane pidi rohkem ise kaasa mõtlema ja jaksas seega muuseumis juba palju kauem olla. Õpetajad haarasid kohe võimalusest ja tõid oma õpilased kunstimuuseumisse. Valmisid suurepärased kunstiprojektid, nende hulgas palju elevust tekitanud ja uudisekünnise ületanud Bernt Notke „Surmatantsu” projekt Niguliste muuseumis. Suur installatsioon, millesse sai sisse minna ja seal asjade üle järele mõelda.

Pedagoogika on asendunud haridusega

Praeguseks on igal muuseumil oma ha­ri­dustöötajad ja pedagoogika sõna on asendunud haridusega. Muuseu­mid ja koolid on saanud headeks partneriteks ja praktiliselt ei möödu muuseumis päevagi laste- või noortegruppideta. Eesti Kunstimuuseumi kõik muuseumid töötavad selle nimel, et valmistada ette haridusprogramme ning luua võimalikult häid ja õpetlikke muuseumitunde igale vanusegrupile.

Kui soovite saada teada vanemast kunstist, siis ootab teid Niguliste muuseum. Palju uurimist ja avastamist nii lasteaiale kui ka koolile. Haruldane võimalus on saada osa suurejoonelisest konserveerimis- ja uurimisprojektist, mille objektiks on Hermen Rode töökojas 1481. aastal valminud Euroopa üks uhkeimaid ja paremini säilinud keskaegseid kapp­altareid. Niguliste muuseumil on valminud uus haridusprogramm, mis aitab ühe silmapaistva kunstiteose kaudu mõista paremini ajaloo ja kunsti seoseid, aga süvendab tänu konserveerimise eripärale ka huvi loodusainete vastu (vanema kooliastme tunnid on seotud keemia ja füüsika ainekavaga).

Originaal, koopia, võltsing, jäljendus, plagiaat

Mikkeli muuseum tutvustab oma rikkaliku väljapanekuga Johannes Mikkeli erakogu, 16.–20. sajandi Lääne-Euroopa, Vene, Hiina ja Eesti kunsti kollektsiooni. Mikkeli maalid, graafika, skulptuurid ja ennekõike portselan on oluline täiendus Kadrioru kunstimuuseumi kollektsioonile. Muuseumi uue tunni „Guccimucci” eesmärk on selgitada vanaaja maalikunsti ja graafikat täiesti uuel moel – popkultuuri, tarbemoe ja tootedisaini kaudu. Vana ja uut seostades saab teada, mis peitub selliste mõistete nagu originaal, koopia, võltsing, jäljendus, plagiaat taga ning tehakse selgeks nende seosed.

Suurim filiaal Kumu kunstimuuseum oma rohkete näitustega tutvustab nii vana kui ka uut kunsti. Saab valida üksikuid tunde ühekordseks külastuseks või tellida muuseumitundide sarju. Kord kuus muuseumis käimine katab vajadusel ka suure osa õppekavast. Sarjad on mõeldud väiksematele lastele ja katavad Kumu püsiekspositsiooni 3. ja 4. korrusel. Uuendusena on valminud ka õpetlikud mõistekaardid noortele, mis aitavad kunsti kaudu ja kirjanduslike lühitekstide abil paremini mõista nõukogude aega. Sel juhul võib tellida uue muuseumitunni „Nõukogude aeg ­ (mälu)pildis”. Näitus „Vaikus on kuldne. Ilmar Laaban ja eksperimendid helis ning keeles” on väljapanek Eestis luuletajana tuntud ja Rootsis eksperimentaalmuusika grupiga Fylkingen ühinenud Ilmar Laabanist, kes kirjutas oma esimese häälutuse 1967. aastal. See oli aeg, mil eksperimendid heli ja tekstiga olid saavutanud rahvusvahelise kõlapinna. „Ants Laikmaa. Vigala ja Capri” tutvustab Ants Laikmaad kui ühte eesti kunstiajaloo kirevamat isiksust. Tema paljurännanud värske pilk andis laengu kultuurielu ülesehitamise ambitsioonidele kodumaal. Laikmaa vahetult kujutatud inimene ja maastik on jäädvustused talle korda läinud kohtumistest.

Koolitame noori õpetajaid

Sel hooajal oleme õpetajatele veelgi rohkem vastu tulnud ja lisanud muuseumitundide lühikirjeldustele ka õpitulemused. Püüdsime leida ainete lõimingukohti. Loodame, et see teeb õpetajale muuseumitundide valiku kergemaks ja annab veelgi rohkem põhjust õppekäike ette võtta.

Oluline on mainida ka tööd ülikoolidega. Igal aastal koolitame välja noori õpetajaid, kes oleksid teadlikud meie võimalustest ja oskaksid vajadusel ka ise muuseumitunni ette valmistada. Oleme märganud, et suur osa muuseumitundide tellijatest on just endised üliõpilased, kes on kooli tööle läinud. Lisaks sellele on paljudest neist saanud muuseumi haridusspetsialistid.

Kutsume teid 21. septembril kell 15 meie pidulikule infopäevale Niguliste muuseumis, kus saab kõikide programmide kohta juba otse nende tegijatelt küsida ja jagatakse ka infovoldikuid.

Loovat kooliaastat!


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!