Ettevõtlikud noored kutsuvad üles vältima õhukesi kilekotte

16. sept. 2015 - Ettevõtlikud noored kutsuvad üles vältima õhukesi kilekotte kommenteerimine on välja lülitatud

Möödunud nädalal kuulutati Tallinnas Ettevõtlike Noorte Koja JCI algatusel välja keskkonda säästev Killerkoti kampaania, mis kutsub üles vältima õhukesi kilekotte. Selleks korraldatakse tegevusi viies linnas ning äsja algas ka üle-eestiline lasteaialastele ja kooliõpilastele mõeldud keskkonnasõbraliku koti valmistamise konkurss.

Killerkoti projekti peamisteks eesmärkideks on vähendada õhukeste kilekottide tarbimist Eestis, leida koostöös kaupmeestega mõistlikud ja keskkonnasõbralikumad alternatiivid ning julgustada kaupmehi muutma kilekotid tasuliseks. Maailma kogemus on näidanud, et selline meetod vähendab mugavustarbimist oluliselt.

Kampaania eestvedaja Anneli Ohvrili sõnul taotleb kampaania eelkõige muutust meie kõigi käitumises. „Kuigi 2009. aastal tehtud küsitluses vastas vaid 16%, et nad ei kasuta kilekotte, siis nüüd vastas nii kolmandik. Ometi paistab välja vastuolu meie teadmiste ja tegeliku tarbimise vahel. Riidekoti kaasavõtmine võiks olla sama loomulik kui hommikune hambapesu või rahakoti ja mobiiltelefoni kaasa võtmine – harjumus, millega saame teha ära palju head,” sõnas Ohvril.

Kampaania avamisel tutvustatud Emor-i uuringust selgus, et enamik Eesti elanikke (87%) peab kilekotte keskkonnale kahjulikeks, kuid tarbijate käitumine on eelkõige mugavuse või alternatiivide puudumise tõttu teadlikkusega vastuolus.

„Emori uuringu põhjal võib välja arvutada, et eestimaalased soetavad endale 110 miljonit suurt ja 265 miljonit väikest õhukest kilekotti aastas. Tegelikult on see arv suurem, sest inimesed hindavad oma tarbimist väiksemaks kui see tegelikult on. Eriti kahjulikud on väikesed õhukesed kilekotid, sest nende taaskasutus on väike ja ümbertöötlemine ebaefektiivne,” avaldas Ohvril muret.

Kilekottide negatiivset mõju keskkonnale tajuvad teravamalt naised, kellest pidas kilekotte väga keskkonnaohtlikuks 46%, siis meeste hulgas oli ülekaalukam kilekotte pigem keskkonnaohtlikuks hindav rühm (54%). Kuigi naised on meestest usinamad kilekottide taaskasutajad, väljendasid nad ka tugevamalt soovi kilekottide tarbimist tulevikus veelgi piirata.

Kilekottide tarbimist kavatseb vähendada 43% küsitletutest, 39%, kes peavad kilekotte keskkonnale ohtlikuks, ei plaani lähiajal kilekottide tarbimist piirata.

Uuringus osalenud nimetasidki kilekottide kasutamise põhjuseks kõige sagedamini mugavust ning harjumuspärast käitumist (27%), alternatiivide puudumist tõi esile 24% vastajatest. 5% arvab, et nende kasutatav kile ei satu loodusesse ning 2% küsitletutest jätkab keskkonnaohtlikkusele vaatamata kilekottide kasutamist nende soodsa hinna tõttu.

Ohvril kutsub kahjulike tapjakottide asemel inimesi üles kasutama riidest kotte ning puu- ja köögiviljade jaoks väikeseid võrkkotte. Oktoobri lõpuni kestev kampaania tutvustab võimalusi, kuidas kilekottide kasutamist piirata.

Lisainfot leiab veebilehelt www.killerkott.org, kus on ka näiteks pikk loetelu riikidest, kus kilekotid on juba keelustatud või nende kasutamine piiratud. Mõnes riigis võib kilekottide müümine lõppeda lausa vanglakaristusega..