IKT tudengid ei katkesta õpinguid vale erialavaliku tõttu

26. okt. 2015 - IKT tudengid ei katkesta õpinguid vale erialavaliku tõttu kommenteerimine on välja lülitatud

Eesti rakendusuuringute keskuse CentAR uuring info- ja kommunikatsioonitehnoloogia (IKT) valdkonna üliõpilaste õppimise ja töötamise kohta lükkab ümber müüdi, et IKT tudengid katkestavad õppe teistest erialadest enam vale erialavaliku tõttu

Hariduse Infotehnoloogia SA (HITSA) ning Eesti Infotehnoloogia ja Telekommunikatsiooni Liit tutvustasid esmaspäeval, 26. oktoobril kaht IKT valdkonna tudengite töötamist ja väljalangevust kaardistavat uuringut, mis selgitavad, miks tudengid oma õpinguid IKT erialadel katkestavad ning milline on üliõpilaste tööhõive.

Kõrgkooli katkestanutest kõige suurema osa moodustavad need, kes on jõudnud õpingutega lõpusirgele, kuid ei ole ära teinud lõputööd, üle 55% katkestanutest on läbinud vähemalt poole oma õpingutest, selgub uuringust „Tudengite õpingute katkestamise põhjused IKT kõrghariduses”.

„Eelkõige mõjutasid katkestamist majanduslikud põhjused ja motivatsioonipuudus. Uuringu tulemustele tuginedes saab öelda, et ka koolil ning õppekeskkonnal on oluline roll, kuidas katkestamist vähendada,” selgitas HITSA analüütik Margit Grauen. Uuring ei kinnitanud seni levinud teadmist, et suurem osa katkestanuid jätab õpingud pooleli vale erialavaliku tõttu. Kuigi õpingute käigus katkestanute hinnang eriala sobivusele langes, oli katkestanutest ikkagi üle 50% neid, kes hindas IKT-d enda jaoks sobivaks. „Seega on katkestamise põhjuseks pigem ikkagi aspektid, mis ei toeta üliõpilaste võimalust või motivatsiooni edasi õppida, mitte aga see, et valitud on täiesti vale eriala,” lisas Grauen.

HITSA tellis uuringu koostöös IKT-d õpetavate kõrgkoolidega, et analüüsida senini katkestamise põhjustena käsitletud vähest teadlikkust erialast, vale erialavalikut, sotsiaalmajanduslikke põhjuseid ning saada teavet, kuivõrd olulist rolli mängib katkestamise juures õpikeskkond ja õppeainete kvaliteet. Uuring viidi läbi neljas IKT-alast kõrgharidust pakkuvas koolis: Eesti IT-kolledžis, Tallinna tehnikaülikoolis, Tallinna ülikoolis ja Tartu ülikoolis.

Nominaalajaga lõpetajate osakaal on IKT-tudengite hulgas madalam kui teiste õppekavade tudengite hulgas. „IKT-tudengite nominaalajaga lõpetamise või mittelõpetamise kohta on liikvel erinevaid müüte, kuid vähe on testitud, mil määral need paika peavad. Üks müütidest on see, et IKT tudengid ei jõua lõpetamiseni, sest IT-firmad napsavad nad õpingute kõrvalt ära, endale tööle, jätmata õpingutele pühendumiseks aega. Uuring „IKT erialade tudengite töötamine” näitab vastupidist – IKT tudengid ei tööta rohkem kui teised tudengid. Põhjuseid, miks nad vähem nominaalajaga lõpetamiseni jõuavad, tuleks otsida mujalt,” selgitas Eesti rakendusuuringute keskuse CentAR analüütik Sten Anspal.

Eesti Infotehnoloogia ja Telekommunikatsiooni Liidu tellitud uuring „IKT erialade tudengite töötamine” viidi läbi turvalise ühisarvutuse tarkvaraga Sharemind, mis võimaldas tudengite töötamise analüüsiks kasutada maksuandmeid, rikkumata samas maksusaladust ehk tehes statistilisi arvutusi ilma, et üksikisikute algandmed kellelegi väljaspool maksuametit kättesaadavaks muutunuks. AS Cybernetica väljatöötatud tarkvara on maailmas ainulaadne ning loob uusi võimalusi riiklikes registrites sisalduvate andmete kasutamiseks teadustöös.

Uuringute raportid leiab siit ja siit.