Matemaatika ja loodusteadused

2. okt. 2015 Ülle Kikas HTM-i nõunik - Kommenteeri artiklit

Loodus- ja täppisteaduste ning tehnoloogia (LTT) oskused on olulised igale inimesele. Nad aitavad adekvaatselt toimida meie looduslikus elukeskkonnas ning orienteeruda tehismaailmas. LTT-oskustega inimesed on ühiskonna progressi eeldus. Matemaatika ja loodusteadused koos funktsionaalse lugemise oskusega on baasoskused, mida võrreldakse rahvusvaheliselt ja mille järgi otsustatakse riikide haridustaseme ja innovatsioonivõimekuse üle.

Väga väike riik Eesti saab olla maailmas konkurentsivõimeline ainult targa tööga, mis põhineb uurimis- ja arendustegevusel ning tarkadel töötajatel. Seetõttu seab Eesti elukestva õppe strateegia 2020 sihiks baasoskuste kõrge tasemega noorte osakaalu kasvu ning LTT vallas kõrghariduse lõpetajate 25% osakaalu.

Aastatel 2007–2014 toimus LTT-valdkonna hariduses palju kiiduväärset tänu riigi ja EL-i tõukefondide mitmekülgsele toetusele.

Uued õppekavad tõid esile õpikeskkonna mitmekesistamise, suuremad valikuvõimalused gümnaasiumis, iseseisva töö ja uurimisoskuste arendamise. Sündisid mitmed programmid õpilaste IKT-oskuste parandamiseks (Tiigrimatemaatika, Teadustiiger, Tikitiiger, Progetiiger jm). Robootika ja programmeerimine on muutunud noorte hulgas väga populaarseks, praegu tegutseb üle Eesti peaaegu 200 huviringi. Ehitati välja AHHAA ja Energia Avastuskeskus ning parandati keskkonnahariduskeskuste infra­struktuuri. Ülikoolid, muuseumid, looduskeskused ja ettevõtted arendasid ja pakkusid lastele interaktiivseid õppeprogramme. Üldrahvalikeks harivateks sündmusteks on muutunud teadlaste öö ja muuseumide öö.

Eesti teadusagentuuril (ETAg) on olnud keskne koht LTT-hariduse populariseerimisel ühiskonnas. ETAg korraldab õpilaste teadustööde ja õpilasleiutajate riiklikke konkursse, konverentse, annab välja teaduse populariseerimise auhindu. ETAg-i juhitud TeaMe programm tõstis märgatavalt teaduse ja tehnoloogia teemade nähtavust meedias (telesaated „Rakett 69”, „Püramiidi tipus”, portaal miks.ee); programmi raames loodi ka tänapäevased õppematerjalid gümnaasiumi LTT-valikkursustele. Järgmisel seitsmel aastal hakkab ETAg ellu viima TeaMe+ programmi, mis tahab tugevdada koolide ja ettevõtluse koostööd, tõsta LTT-huviringide kvaliteeti ning jätkuvalt propageerida ühiskonnas teadust, tehnoloogiat ja inseneriasjandust.

ETAg koordineerib ka 2015. a veebruaris sõlmitud teadus- ja tehnoloogiapakti tegevusi. Hollandi eeskujul algatatud teadus- ja tehnoloogiapakt on riigi, kohalike omavalitsuste, ettevõtlus-, haridus- ja kolmanda sektori koostöölepe LTT vallas huvitegevuse, kvaliteetse õppimise ja sujuvate karjäärivõimaluste toetamiseks. Koostöölepe aitab liita eri osapoolte jõupingutusi parema koosmõju saavutamiseks. Teadus- ja tehnoloogiapakt on edaspidi avatud kõigile uutele liitujatele, sh koolidele ja üksikisikutele. Liitumissooviga tuleb pöörduda ETAg-i teaduse populariseerimise osakonda http://www.etag.ee/teadpop/tehnoloogiapakt/.

Möödunud aastad lõid hea ühiskondliku tausta ja pakkusid noortele palju võimalusi LTT valdkonnas tegutsemiseks. Aga elu ei seisa. Kiired muutused ühiskonnas nõuavad varasemast laiemaid oskusi. „Tarkadele” töökohtadele oodatakse inimesi, kes lisaks headele matemaatika-, füüsika-, keemia- või bioloogiateadmistele suudavad luua seoseid ja arendada uusi ideid, on ettevõtlikud ideede elluviimisel, oskavad töötada meeskonnas, oma mõtteid teistega jagada ning digitaalseid tehnoloogiaid efektiivselt kasutada.

Õpetajatelt oodatakse üha enam, et nad aitaksid noortel kujuneda iseseisvateks õppijateks ja tegutsejateks. Õpetajatel seisab ees palju õppimist ja katsetamist. Tähtis on ainevaldkonna teadmisi ja nende edasiandmise meetodeid värskendada. Võtmekohaks kujunevad ainete integreerimine ning üldpädevuste ja ülekantavate oskuste andmine aineõppe kontekstis – kuidas arendada ettevõtlikkust loodusteadustes või digioskusi matemaatikas; kuidas hinnata meeskonnatööd või kriitilist mõtlemist.

Ülle Kikas

HTM-i nõunik


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!