Robootika – mitte ainult friikidele!

23. okt. 2015 Epp Alatalu, HITSA turundus- ja kommunikatsioonijuht; Kristjan Lind, „Robotex 2015” turundusjuht - Robootika – mitte ainult friikidele! kommenteerimine on välja lülitatud

Robootikat õpivad juba tuhanded Eesti koolilapsed.

Täna ei imesta enam keegi, kui juba lasteaias robootikakomplektid välja võetakse ja roboteid ehitama-programmeerima asutakse. Robootika populaarsus õpilaste hulgas pole aga tekkinud iseenesest, vaid tänu entusiastlikele kodanikuühendustele, ettevõtlikele õpetajatele ja koolijuhtidele ning lapsevanematele. Eriti saab esile tõsta nelja tegijat, kes on Eestis õpilaste robootikahuvi kõige rohkem edasi viinud

MTÜ Robootika on aastatel 2010–2014 läbi viinud 146 robotiteatrit ja 36 koolitust, kus on osalenud 830 õpetajat. 2013–2015 osales robootikavõistlustel Junior FIRST LEGO League ja FIRST LEGO League 71 haridusasutust ja huvikooli. MTÜ Robootika statistika järgi on koolirobootika projektiga moel või teisel hõivatud 40% Eesti koolidest.

• SA Vaata Maailma populariseerib IKT-oskusi, sh robootikat noorte seas nutilaborite kaudu. Vaata Maailma andmetel tegutses Eestis 2014/2015. õppeaastal 67 nutilaborit, robootika nutilaborites osales 1145 last, millest alus- ja algharidusele mõeldud LEGO WeDo nutilaboris 563.

• ProgeTiigri programmis, mida veab hariduse infotehnoloogia sihtasutus (HITSA), viidi 2014. aastal läbi 14 koolitust, kus osales 308 õpetajat, neist robootikakoolitusel 88. Tänavu on esimese poolaastaga robootikakoolitused lõpetanud juba 208 õpetajat. Taotlusvooru esitati 2014. aastal 180 taotlust, millest 136 puhul toetas HITSA 60% kaasosalusega mikrokontrollerite arendusplaatide, robootikakomplektide ning nende riistvaraliste lisade soetamist. ProgeTiiger annab õpetajatele ka tasuta robootikakoolitusi, töötab välja robootika õppematerjale, toetab koole robootikakomplektide, mikrokontrollerite arendusplaatide, elektroonika-mehaanika KIT-ide ja 3D-printer KIT-ide soetamisel). Taotlusi sai esitada 30. septembrini aadressil http://www.hitsa.ee/uritused/avatud-on-progetiigri-programmi-taotlusvoor-haridusasutustele.

• Robotex. Noorte huvi robotite ehitamise vastu on kahtlemata tiivustanud robotiehitajate võistlus Robotex, kuhu tänavu oodatakse 1200 robotiehitajat ning ligikaudu 15 000 pealtvaatajat. Läbi viiakse 17 robotivõistlust, üleval on tehnoloogianäitus, õpilased saavad osaleda eri vanusegruppide töötubades. Robotex viiakse läbi TTÜ koordineerimisel koostöös TÜ ja hariduse infotehnoloogia sihtasutusega.

Robootika koolitaja pilguga

Janika Leoste

HITSA koolitaja

Robootikaõppe käivitamine sõltub koolidirektori meelsusest ja õpetajate oskustest. Õpetajate jaoks on meil koolitused, kooli­direktorite julgustamiseks aga ütleme, et õpilased hakkavad kümne aasta pärast elama maailmas, kus enamik töökohti on seotud robotitega. Järjest rohkem koole on võtnud robootika õppekavasse. Huviringid on hea võimalus teemaga süvendatult tegelda, kuid algtasemel peaks igal lapsel olema võimalus õppida seda oma õppeasutuse ainekava raames.

HITSA koolitus õpetajatele kestab kaks täistööpäeva ning seda toetavad täiendavad iseõppematerjalid. Lisaks pakub LEGO kümneid ettevalmistatud näidistunde tegevuspakettidena. LEGO WeDo ja Bee-Boti robootikaõpetajaks sobib iga hakkaja lasteaia- ja algklassiõpetaja. LEGO Mindstorms EV3, VEX IQ, Arduino, Meet Edissoni ja Kodulabori puhul on lihtsam IT-, reaalaine-, tehnoloogiaõpetajatel.

Robootika on STEM-teadmiste (Science, Tehnology, Engineering, Mathematics) vastu huvi tekitamiseks suurepärane väljund.

Robootika koolijuhi ja ringijuhi pilguga

Liina Tamm

Konguta kooli direktor

Väike maakool peab lastevanematele pidevalt tõestama, et ka maal on võimalik lapsi mitmekülgselt arendada. Robootika eeldab legaalset tarkvara arvutites ja robootikaseadmeid. Loomulikult on vaja ka raha, kuid elementaarsed võimalused selleks on olemas nii riigi (taotlusfond HITSA kaudu) kui ka eraisikute toel. Eelkõige on vaja tahtmist ja pisut organiseerimist. Meil õnnestus sellel aastal saada juurde Raspberry Pi seadmeid, nüüd ootan põnevusega, kuidas neid kasutama hakatakse. Laste huvi on suurem, kui võimalused lubavad.

Meil toimub robootika kord nädalas robolabori põhimõttel, gruppides ja korraga 2–3 tundi rühmale. Õpetajana näen, et lapsed on muutunud julgeteks katsetajateks, aga ka meeskonna- ja koostöö tegijateks. Nad on „teistmoodi mõtlejad”. Robootika tõi meie kooli programmeerimise kui õppeaine, millega alustame esimesest klassist juba kolmandat aastat.

Tõnis Tammemägi

Konguta kooli robootikaringi juhendaja

Konguta kooli direktor tegi mulle kui lapsevanemale ettepaneku tulla kooli robootikaringi juhendama. Tulin tookord ainult üheks õppeaastaks, tänavu läheb juba kuues. Mehhatroonikuna näen ma, milliste teadmiste ja oskustega töölisi vajavad kõrgtehnoloogilised ettevõtted. Usun, et meil on õnnestunud äratada oma kooli õpilastes huvi infotehnoloogia  ja tehnikavaldkondade vastu. Oleme käinud nendega võistlustel ja saavutanud ka häid kohti, mis on tõstnud laste motivatsiooni ja tahet robootikaga tegelda.

Robotivõistlus „Robotex 2015”

Tänavune Robotex toimub 4.–6. detsembrini TTÜ spordihoones. Kolmepäevasest võistlusest oodatakse osa võtma 1200 robotiehitajat ning ligikaudu 15 000 pealtvaatajat. Mõõtu on võimalik võtta 17 robotivõistlusel, lisaks on palju uudistamist tehnoloogianäitusel, näeb parimaid loovkonkursside töid, saab osaleda eri vanusegruppide töötubades.

 

Epp Alatalu

HITSA turundus- ja kommunikatsioonijuht

Kristjan Lind

„Robotex 2015” turundusjuht