Tarkust toitev Tartu
SIRJE PÄRISMAA
Õpetajate Leht
Kui tartlased midagi teevad, siis täie rauaga. Koolivaheajal vallutas linna koolid kolmeks päevaks haridusfestival. Tantra- ja draamafestivalide kõrval on viimaks ka haridusel oma suurüritus. „Üritus” polegi õige sõna, sest nurjunud katseks ei saa seda kohe päris kindlasti pidada! Tasuta koolitused toimusid korraga paljudes paikades, lisaks väitlusi ja meelelahutustki. Nii palju tarkust ei jagata just iga päev ja rumal oleks sellest ilma jääda.
Kõige raskem oli mitme hea asja vahel valida ja nii juhtuski, et mõni põnev töötuba oli pooltühi, samal ajal kui teise ei mahtunud rahvas ära.
„Palun ärge olge kurvad, kui teile ei tulnud nii palju rahvast, kui ootasite,” lohutas festivalijärgsel päeval asjaosalisi festivali idee autor ja korraldusmeeskonna juht Kairit Peekman haridusosakonnast. Esimene kord ei saagi kõigest maksimumi tahta. Festivalil osalemine ei olnud kohustuslik, õpetajad valisid ise, kas ja kuhu lähevad. Õnneks eelistasid paljud tühjas koolimajas ajaveeretamisele minna kuulama, mida teevad kolleegid, aga ka seda, mis hariduselus laiemalt aktuaalne.
Just oma ninast kaugemale vaadet on igas ametis järjest rohkem vaja, seepärast on tore, et korraldajad olid Tartusse toonud ka Norra ja Islandi ülikoolide lektorid.
„Tallinnaski võiks oma festival olla,” tunnustas üks pealinna koolijuht kolleege. Ja miks mitte teisteski paikades, haridus on ju üha enam kogukonna asi – kasvanud on lastevanemate põlvkond, kes tunneb huvi hariduse sisu vastu.
Selline laial rindel väljatulemine eeldab muidugi, et on, mida näidata. Tartu hariduselus on viimastel aastatel palju muutunud. Nii nagu omal ajal tegi Tartu Eestis esimesena ära perearstireformi, saadi ühele poole ka koolivõrgureformiga. Gümnaasiumide põhikoolist lahutamine oli küll valurikas, aga nutuajad on läbi ja vanema astme loovutanud põhikoolid on oma nägu ja eeliseid leidmas.
Riigieksamite painest vabanemine on kuidagi sujuvalt viinud koolid ka koostööle. Teisipäeval kirjutasidki põhikoolide direktorid linnapea juures alla ühisele kvaliteedikokkuleppele. Ühiselt minnakse üle kujundavale hindamisele, digitehnoloogia kasutamisele. Antakse infot (põhikoolid lasteaedadele ja gümnaasiumid põhikoolidele), kuidas nende lastel läheb. Koolijuhid saavad kokku õpiringis, kus tehakse kordamööda ettekandeid muu ilma haridusest. Raske on üksi kõigega kursis olla.