Noorrobootikud lahendavad prügiprobleeme

15. jaan. 2016 - Kommenteeri artiklit

Pool tuhat noort roboti­huvilist on võistlustules kolmes Eesti poolfinaalis, mis on osa maailma suurimast robootikavõistlusest First Lego League, kus ligi 290 000 last lahendab roboteid ehitades prügiga seotud probleeme.

Esimesena võistles 9. jaanuaril Tartus AHHAA keskuses 31 Lõuna-Eesti koolimeeskonda, kes mitme kuu vältel olid uurinud prügimajandust ja disaininud tehnilisi lahendusi.

„Igal aastal valib meie katusorganisatsioon First Lego League ühe aktuaalse teema üle maailma, üks suuri probleeme on prügi,” rääkis võistluse projektijuht Heilo Altin MTÜ-st Robootika, kes koos Tartu ülikooliga võistlust korraldab. Koolidele tuli ettevalmistuskuude jooksul ka täiendavaid selgitusi anda. Projekti probleemiks võis olla asi, mida oleme kasutanud, aga enam ei vaja ja mille tahame ära visata, see ei võinud olla reovesi ega heitgaasid.

„Huvitaval kombel võttis osa võistkondi probleemiks kosmoseprügi ja otsis lahendusi, kuidas tuua seda ohutult maa peale,” ütles Altin. „Õpilased tahtsid ka valgusreostusega tegelda, aga see polnud füüsiline objekt. Alati on neid, kes ei pea roboti ehitamise kõrval projekti probleemiga tegelemist väga oluliseks. Tehakse eelmisel õhtul midagi valmis, et võistlusele tulla, aga eks nad õpivad ja järgmisel aastal valmistuvad põhjalikumalt.”

Poolfinaalides võistlevad lapsed vanuses 9–16. Altin tõstis esile just nooremaid, kes on agaramad, kuigi ei oska veel nii palju teha.

Endiselt on probleemiks robootikaringidele juhendajate leidmine. Mõnigi juhendaja tegeleb kolme meeskonnaga, väsib ja loobub järgmisel aastal. On ka neid, kes koguvad end ja tulevad tagasi.

„On palju koole, kus robotikomplektid on, aga juhendajaid pole. Raske on neid inimesi õnge otsa saada. Olen üritanud suhelda HTM-i ja HITSA-ga, et seataks tingimuseks, et kool peab tulema võistlusele, kui saab komplekti. Iga laps peaks ühe korra kooliajal First Lego League’i läbi tegema. Uurimis- ja meeskonnatöö kogemine on väga vajalik,” rõhutas Altin.

Rõuge põhikooli ja Haanja kooli robootikaringi juhendaja Triinu Grossmann võttiski tänavu lisaks Haanja tosinale lapsele ka Rõuge laste juhendamise enda õlule. Matemaatikat ja informaatikat õpetava Grossmanni sõnul on võistlusi väga vaja, et motiveerida lapsi ringides käies pingutama.

„Töö on mahukas, vaja on ehitada robot, see programmeerida, tegelda projekti teemaga ja jälgida põhiväärtusi. Mulle meeldib meeskonnatöö, mis õpetab üksteisega arvestama,” sõnas Grossmann.

Järgmised poolfinaalid on 16. jaanuaril Tallinnas ja 23. jaanuaril Jõhvis.


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!