Digiring annab fantaasiale tiivad

19. veebr. 2016 Lembit Jakobson Unipiha kooli õpetaja - Kommenteeri artiklit

Selle õppeaasta sügisest tegutseb Unipiha koolis digiring.

Kui algselt oli see mõeldud vaid 3.–4. klassi õpilastele, siis praeguseks on ringiga liitunud ka 1. ja 2. klassi lapsi. Digiringi juhendab õpetaja Evelyn Eensoo.

Eelmisel poolaastal tegeldi põhiliselt Scratchiga. See on just õpilastele mõeldud programmeerimiskeskkond, kus kõike saab teha eesti keeles ja on võimalik ise animatsioone luua. Algul õpiti tegelasi liigutama, siis pandi nad klahvide abil rääkima. Et kõik paremini välja tuleks, koostas õpetaja lastele igaks tunniks tööjuhised. Nii õppisid õpilased ka juhiseid kasutama. Ühes digiringis valminud mängus küsisid tüdruk ja poiss arvutikasutaja käest liitmist ja lahutamist. Kui ta kirjutas õige vastuse, ütles tegelane. „Jaa! See on õige! Oled tubli!” Kui vastus ei läinud täppi: „Harjuta veel!”

Ega tekstide sisestaminegi lihtne olnud. Tuli õppida, kust leida suurt algustähte, küsimärki, koma, punkti. Tuli aru saada, et eesti õigekirja reeglid kehtivad ka arvutiekraanil, mitte ainult õpikus ja vihikus. 1.–2. klassi lapsed liikusid ühest digitunnist teise natuke aeglasemalt kui 3.–4. klassi omad. Samas suutis 1. klassis käiv Aleks 3.–4. klassi õpilastega sammu pidada ja vahel neist isegi mööduda. Igas tunnis näidati teistele lastele, millega oli hakkama saadud. Veerandi lõpul mängisid lapsed üksteise loodud mänge. Kui keegi midagi avastab, tutvustab ta seda ka teistele.

Töö jätkub

Pärast jõuluvaheaega avasid lapsed arvutiprogramme juba vilunult ning jätkasid oma esimese multifilmi konstrueerimist programmiga ABCya Animation. Pärast Scratchi tundus see programm lastele lihtne. Tõnis (3. kl) ja Aleks (1. kl) haarasid selle justkui lennult. Ka Joosep (1. kl) suudab juba esimese tunni lõpuks kokku panna lihtsa multifilmi, kus auto sõidab ja veab kaupa.

Õpetaja Evelyn seletab kannatlikult igaühele, mida ja kuidas teha. Kui ma Heliisi (4. kl) pingi kõrval seisatan, vajutab tüdruk nupule. Liblikas tõuseb lendu ning maandub õiele. Koer jookseb pargis ringi. „See on mu esimene multikas! Kokku tuleb üheksa pilti!” ütleb ta uhkusega hääles.

Sädel (2. kl) jalutavad poiss ja tüdruk teel. Üks ütleb: „Tere!” Siis on väike paus ja teine vastab samuti terega.

Tõnis ja arvuti

3. klassis käiv Tõnis märgib, et on õppinud digiringis ise mänge tegema. Scratchimine oli tema jaoks algul raske. Liiga palju asju tuli korraga meeles pidada. Kui tahtsid näiteks mõne tegelase liikuma panna, kulus väga kaua aega selle ühe vajaliku asja arvutist otsimisele.

Praeguseks on Tõnis teinud mitu multikat. Üks neist on „Kuri kõrvits”. See räägib robotist, kes kõndis metsas ringi. Äkki hüppas talle vastu kuri kõrvits ja sõi roboti ära. Siis tuli koolibuss, kuri kõrvits pistis ka bussi nahka. Lõpuks maandus UFO hamburger, hüppas kurjale kõrvitsale peale ja viis ta minema. Ühesõnaga – paha sai oma karistuse. Tõnis tahaks kodus ka multikaid teha, sest koolis on see võimalik ainult üks kord nädalas.

Tõnis on kasutanud arvutit ka koolitööde tegemiseks. Näiteks otsis ta oma klassiettekande jaoks internetist materjali Jupiteri kohta. Teda huvitas eriti see, miks ja kuidas Jupiteril liivatormid tekivad. Edaspidi tahabki ta kosmose teemasse süveneda.

Mis edasi? Kui multikatega on ühele poole saadud, proovitakse teha loodusäppe, nagu need on nutitelefonides. Eelkõige tahetakse rakendusi teha oma kooliümbruse taimedest ja loomadest. Kavas on tutvuda enne õppeaasta lõppu ka mõne lihtsama 3D-programmiga.

Algul oli digiringis huvilisi rohkem kui koolis arvuteid. Nüüdseks on koolil arvuteid digiringi joaks piisavalt. Unipiha kooli digiring on saanud teoks tänu Kambja vallavalitsuse mõistvale suhtumisele ning toele.

LEMBIT JAKOBSON


Kirjuta kommentaar

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!